+ Svara på ämne
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Regler för privatimport?

Regler för privatimport?

Hej

Ska på resa till Japan nästa sommar och vill gärna ta tillfället i akt att köpa med mig lite räkor hem. Vad är det för regler som gäller? Är det bara att tuta och köra eller behövs det mängder med tillstånd?

Mvh Jonathan

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010

Super Moderator Janne Johanssons avatar
    Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Crystal red, Crystal black, Snowhite, King kong, Red Ruby, Blue Bolt, Pinto,
    Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Posthorn,Physa, Malaysisk sandsnäcka

Medaljer

Re: Regler för privatimport?

Tuta och köra kan bli väldigt dyrt om tullen är på dåligt humör.
    Tillstånd från Jordbruksverket kan du få men det är inte billigt.
    There be shrimp!

Sök här i forumet på "importregler" så ser du det svar som jag fick av jordbruksverket när jag kontaktade dem i fjol...//Eva

Guldräka Sultanens avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Det skall vara samma tillstånd som krävs vid import av akvariefisk vad jag vet iaf. Sökte runt på det här för någon dag sedan och hittade en tråd på Zoopet.

Det är säkert en dyr risk att tuta och köra så det passar jag mig för. Chansen är väl en på 1000 att bli kontrollerad men det är en chans jag inte är beredd att ta.

Hade letat efter trådar men missat att det fanns en här. Hann skicka ett mail till jordbruksverket innan jag såg inlägget. Postar deras svar när det kommer, det finns ju en inte obetydlig möjlighet att reglerna har ändrats.

Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Blue Tiger, Black Tiger,Red Tiger, Tangerine tiger, Leopardshrimp, Sakura, Orange Sunkist Sakura, Svart Sakura, Blue Rili, m.m

Mina snäckor

Medaljer

Citat Ursprungligen postat av Jonathan
    Det är säkert en dyr risk att tuta och köra så det passar jag mig för. Chansen är väl en på 1000 att bli kontrollerad men det är en chans jag inte är beredd att ta.

Hade letat efter trådar men missat att det fanns en här. Hann skicka ett mail till jordbruksverket innan jag såg inlägget. Postar deras svar när det kommer, det finns ju en inte obetydlig möjlighet att reglerna har ändrats.
    Kanon, det är bra med lite fakta vad som verkligen gäller och vad tilolståndet kostar.
    There be shrimp!

Hej

Har fått svar nu från jordbruksverket och detta var vad som skrevs:

-------------------------------------------------------------------
    Hej Jonathan,
    i nuläget krävs det importtillstånd för räkorna (gäller 1 år, kostar 500 SEK). Ansökningsformuläret (D92) hittar du på http://www.jordbruksverket.se.

Vi hoppas att vi under 2010 kan få tid över för en översyn av lagstiftningen som styr import av prydnads/sällskapsfiskar och -räkor. Det kan därför vara värd att kontakta oss på nytt under våren!

hälsningar
    Michael

Michael Diemer

Jordbruksverket
    Art- och smittskyddsenheten
    ------------------------------------------------------------------

500 kr kostar det alltså fortfarande i administrativ avgift men brevet gav hopp om förbättring

Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Det var inte så blodigt!
    There be shrimp!

Guldräka Sultanens avatar
    Reg.datum
    Dec 2009
    Län
    Västra Götaland

Mina räkor

CR SS
    White Pearl
    Rili

Ljuvligt! Med andra ord kanske det blir lite räkinköp om man åker till asien nästa vinter
    Annars får det bli närmast i tyskland i februari, inom EU=)

Guldräka
    Reg.datum
    Jun 2009
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinal, White pearl, Bee, Crystal (nominatformen)

Citat Ursprungligen postat av Jonathan
    500 kr kostar det alltså fortfarande i administrativ avgift men brevet gav hopp om förbättring
    Vill inte vara någon glädjedödare, men jag är rätt övertygad om att det går på andra hållet, dvs blir dyrare, krångligare och svårare. Hela lagstiftningen går på det hållet, och såvitt jag vet är de översyner som är på G snarare inriktade på att stoppa olika saker.

Det diskuteras just nu totalt importförbud av olika akvariefiskar till EU. Det handlar om fisk som kan överleva i vilt tillstånd inom EU, och då gör man inget undantag för olika länder - kan fisk alltså överleva i södra Spanien så blir det importförbud även till Sverige.

Oklar över var räkor hamnar i detta, men somliga arter trivs ju ypperligt i kyligare vatten... gör man det enkelt för sig förbjuds helt enkelt alla räkor, som det just nu är med kräftor alltså (även om det i nuläget enbart gäller Sverige).

Kanske målar jag fan på väggen just nu, det har varit mängder med rykten om ovanstående i ett bra tag - och de kanske har lagt ned det. Men jag tvivlar...

Hilsen,

/P
    Nothing happens until something moves (Einstein).

Reg.datum
    Jun 2008
    Län
    Skåne

Mina räkor

Mina snäckor

Medaljer

Det var ingen rolig framtid i så fall. Bara hoppas på det bästa. Annars lär det bli mycket "räksmugglande" framöver från många.
    There be shrimp!

+ Svara på ämne

Liknande ämnen

1. Regler för säljannons LÄS INNAN!
    Av Johnny Wong i forum Djur säljes
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 09:59

Taggar för det här ämnet

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar