+ Svara på ämne
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Produktrecension Eden Ytterfilter

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Skåne

Mina räkor

CR: PRL
    Kardinaler
    Sakuras
    Caridina cf babaulti ssp green

Mina snäckor

Tylomelania spec. Yellow mini
    malaysiska-sandsnäckor
    Pomacea diffusa - Gul

Produktrecension Eden Ytterfilter

Produktrecension Eden Ytterfilter
    Recesion av Eden 501, 511 & 511-100W
    Eden 501 http://www.edensrl.com/index.php?id=81&codice=17
    Eden 511 http://www.edensrl.com/index.php?id=81&codice=23
    Eden 511 - 100W http://www.edensrl.com/index.php?id=81&codice=26

Inledning:

Jag har alltid haft en förkärlek för ytterfilter då jag upplever dem som effektivare än andra filter, inte heller låter de så mycket som filter drivna med luftpump vilka alltid bubblar lite även om man kan få bort det mesta, de är också stabilare med sin 2-3 olika reningsdelar i behållaren än ett innerfilter, sätter man sedan ett filterpatron på insuget så finns det få andra filtervarianter som slår ett ytterfilter.

Förutsättningar:
    När jag bestämde mig för att skaffa räkor efter att ha varit akvariefri ett par år (längre gick inte att vara utan akvarie) var det betydligt mindre akvarier än jag tidigare. Det jag letade efter sommaren 2011 innehålla minst 2 sektioner och vara så diskret som möjligt då mina akvarier står i hallen och i vardagsrummet var ett litet ytterfilter, anpassat till ett mindre akvarie så att det inte skulle bli som en tromb i akvariet, det skulle samtidigt inte vara en ufo liknande behållare eller där färgerna skiljer sig för mycket från omgivningen.

Eden 501

Storlek
    Efter som det var begränsat med plats där akvariet stod föll valet på Eden 501 som inte är mer än 16-17 cm högt 15 cm långt och 8 cm brett, tanken var att detta skulle ta hand om ett 54 l akvarie.

Pumpeffekt
    Pumpen skulle klara 300 L/h och även om det var i minsta laget så ansåg jag att det borde klara av uppgiften efter som jag bara skulle ha ett mindre antal räkor i karet, (det var första misstaget, 25-30 körsbärsräkor förblir inte 25-30 st efter 1 år) Det skulle visa sig att 300 L/h inte var nära verkligheten när man satt på en bilifilterpatron på insuget, den låg mellan 150-200 L/h beroende på hur igensatt filterpatronen var.
    Den svaga pumpen skulle även visa sig vara ett problem när jag vill flytta ner filtret 20 cm under akvariet, då försvann allt tryck i den.

Reningseffektivitet
    Efter ett år insåg jag att filtret börja få problem med belastningen i karet, inte så att det inte klarade av att hålla en bra vattenkvalitet trots att karet var fyllt till bristningsgränsen med räkor och alla andra saker som hamnar i akvariet när man har småbarn (tex gillade mina barn att "tvätta händerna" i karet genom att stoppa ner händerna i vattnet och låta räkorna komma och sätta sig och putsa händer och fingrar på dom)

Det som var problemet var att pumpen var så svag att om filterpatronen blev igensatt så orkade inte pumpen dra vattnet igenom den.

Ljudnivå
    Eden 501 står på 4 st gummifötter vilka tar bort alla vibrationer, pumpen är även den helt tyst när den arbetar, ser man bara till att ha strilrör eller utblås under vattenytan så blir filtret så gott som helt ljudlöst, faktum är att det är tystare än mina Eheim och Fluval filter.

Övrigt
    När det gäller att starta filtret så finns det en kork som man får öppna och fylla behållaren med vatten ända upp, sedan sätter man på korken och sätter igång filtret, beroende på hur långa slangarna kan man få upprepa detta förfarande en extra gång för att få igång filtret

Slutsats efter tre år med Eden 501:
    Idag Sitter min 501 i ett 30 L nanokar, vilket har visat sig vara vad detta filter klarar av på ett bra sätt.
    Sedan 2011 har jag varannan vecka kramat ur filterpatronen som jag satt på insuget, inget annat underhåll har behövts under dessa år.
    Trots den svaga filtret är det ett trevligt ytterfilter, bristen låg hos mig då jag inte kollat tillräckligt nog på spec för filtret.
    Vill man ha ett litet, tyst, driftsäkert och billigt ytterfilter och har möjlighet att ha filtret bakom eller sidan om sitt akvarie och det är ett akvarie i storleksordningen 10-35 liter så är det ett riktigt bra ytterfilter som man kan få för ett rimligt pris (ca 300 kr).

Eden 511
    Förutsättningar:
    Jag kände att Eden 501 hade en lite för klen pump för mitt 54 liters kar och stod i valet igen att leta efter ett ytterfilter med samma förutsättningar som förra gången, dvs skulle innehålla minst 2 sektioner och vara så diskret som möjligt då mina akvarier står i hallen och i vardagsrummet var ett litet ytterfilter, anpassat till ett mindre akvarie så att det inte skulle bli som en tromb i akvariet, det skulle samtidigt inte vara en ufo liknande behållare eller där färgerna skiljer sig för mycket från omgivningen, men denna gång även med kravet att det skulle vara lika tyst som Eden 501.
    Återigen föll valet på Eden men denna gång på modellen större nämligen Eden 511

Storlek
    Efter som det fortfarande var begränsat med plats där akvariet stod föll valet på Eden 511 som inte är mer än 24cm högt 20 cm långt och 12 cm brett, tanken var att detta skulle ta över efter Eden 501 i mitt 54 l akvarie.

Pumpeffekt
    Pumpen skulle klara 600 L/h och jag ansåg att den borde klara av uppgiften även om akvariet var full med räkor och växter) Det skulle visa sig att de påstådda 600 L/h kändes betydligt närmre verkligheten än fallet var med modellen mindre, och även med en bilifilterpatron på insuget så jobbar den på nästan lika bra.
    När jag flyttade ner filtret 20 cm under akvariet så jobbade den på bra även om en liten försämring kunde märkas.
    Pumpen är så bra att vid ett tillfälle när jag pga resor inte kunde rengöra filterpatronen på insuget på ett tag så tappade visserligen den lite i flöde men sög ihop filterpatronen så att det såg ut som om en osynlig hand kramade runt filterpatronen (lite nätt).

Reningseffektivitet
    Precis som den mindre varianten så har Eden 511 inga problem med att hålla en bra vattenkvalitet trots att karet var fyllt till bristningsgränsen med räkor och alla andra saker som hamnar i akvariet när man har småbarn (tex gillade mina barn att "tvätta händerna" i karet genom att stoppa ner händerna i vattnet och låta räkorna komma och sätta sig och putsa händer och fingrar på dom)

Ljudnivå
    Även Eden 511 står på 4 st gummifötter vilka tar bort alla vibrationer, pumpen är även den helt tyst när den arbetar, ser man bara till att slangarna sitter korrekt och att ha strilrör eller utblås under vattenytan så blir filtret så gott som helt ljudlöst, faktum är att även denna är tystare än mina Eheim och Fluval filter.

Övrigt
    Även på denna så finns det en kork som man får öppna och fylla behållaren med vatten ända upp, sedan sätter man på korken och sätter igång filtret, beroende på hur långa slangarna kan man få upprepa detta förfarande en extra gång för att få igång filtret

Slutsats efter två år med Eden 511:
    Idag sitter även mina 511 i 30 L nanokar, pumpen är visserligen lite överdimissionerat, men med dom inbyggda strypventilerna på max strypning så fungerar dessa även på ett 30 l nanokar (kanske även på ett 20 l).
    Sedan 2012 har jag varannan vecka (ibland en gång i månaden) kramat ur filterpatronen som jag satt på insuget, inget annat underhåll har behövts under dessa år.
    Eden 511 är ett mycket kompetent ytterfilter och vill man ha ett litet, tyst, driftsäkert och billigt ytterfilter och har möjlighet att ha filtret bakom eller sidan om sitt akvarie och det är ett akvarie i storleksordningen 30-80 liter så är det ett riktigt bra ytterfilter som man kan få för ett rimligt pris (ca 450 kr).

Se fortsättning längre ner
    Senast redigerad av oXo_se den 2015-01-29 klockan 06:38.

2. #1.5
    Bot
    Reg.datum
    2010
    Län
    Stockholm

Finns dessa filter att få tag på någonstans i detta land?

Räka Zpiders avatar
    Reg.datum
    Oct 2011
    Län
    Västra Götalands Län

Mina räkor

Amano & Körsbär

Jag hade väldigt länge Eden 511 till mitt 60L akvarium med goda resultat. Sedan uppgraderade jag till en Sera 150, funkade okej men den lät rätt mycket.
    sjWy3.jpgEden 511 är till för akvarium upp till 120L.
    Det går att installera en 100w doppvärmare i själva filtret, det var en av anledningarna till att jag köpte den (det och den var billig). Men du måste då köpa doppvärmaren och ett speciellt installations-kit, som är svåra att få tag på. Jag lyckades dock till hitta en säljare i Italien som sålde delarna jag behövde och kan berätta att: det funkar inte särskilt bra. O-ringen runt doppvärmaren håller nästan inne allt vatten, men om du vinklar pumpen åt något håll så kommer det börja sippra ut vatten.

Inte en optimal lösning, men en bra sak att tänka på när man köper filter (jag har köpt många olika filter) är att bara för att det står "upp till 120L" så betyder det inte att du ska använda det till ett 120L akvarium, det är faktiskt en otroligt dålig idé. För den ska kunna klara av att pumpa med tillräcklig kraft när den är full med bakterier (och smuts). Har du ett 100L akvarium? Köp en pump som åtminstone klarar av ett 200L akvarium - dubbelt upp. Väldigt få fall då du kan få för mycket cirkulation.

Just nu har jag t.ex. en Eheim 2028 (upp till 600L) till ett 120L akvarium. Var inte rädda att köpa ett "för stort" filter om ni kan.

EDIT: Vill dock säga att "kopplingarna" mellan slang & pump på Eden 511 är sisådär.
    Senast redigerad av Zpider den 2014-11-05 klockan 18:58.

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinaler
    Sakuras

Mina snäckor

malaysiska-sandsnäckor
    Pomacea diffusa - Gul

Meddelandet blev för långt så jag fick dela upp det i 2 delar

Eden 511-100W
    Förutsättningar:
    Jag bestämde mig för att skaffa kardinalräkor och insåg att jag skulle behöva en doppvärmare, efter som jag inte gillar att ha en massa teknik i akvariet, både för att det inte ser snyggt ut men även för att det tar plats så började jag leta efter ett ytterfilter med inbyggd doppvärmare, till min förvåning upptäckte jag att Eden 511 även fanns med doppvärmare.
    Eftersom jag var så nöjd med de andra 3 Eden jag hade så införskaffades även ett ex av denna modell.
    Storlek
    Skillnaden mot vanliga Eden 511 är att detta är 3 cm högre och det beror på doppvärmaren så måtten är 27cm högt 20 cm långt och 12 cm brett.

Pumpeffekt
    Precis som på Eden 511 utan dopvärmare skall pumpen klara 600 L/h och jag har inte märkt någon skillnad.

Reningseffektivitet
    Det finns plats för lite mindre filtermaterial i behållaren eftersom doppvärmaren tar upp lite plats, dock kan jag inte se att det skall göra någon större skillnad

Ljudnivå
    Inte heller kan jag hitta någon skillnad i ljudnivå mot varianten utan doppvärmare, dvs den är mycket,mycket tyst.

Övrigt
    På de övriga Eden filterna finns det en kork som man får öppna och fylla behållaren med vatten ända upp, sedan sätter man på korken och sätter igång filtret, denna kork är borttagen och har sitter doppvärmaren nerstoppad, man vrider tätningsringen runt doppvärmaren ett kvarts varv och lyfter ut doppvärmaren och fyller sedan på vatten och sätter tillbaka doppvärmaren innan man sedan startar filtret.

Pris
    Man får lägga på ca 100 kr extra om man vill ha modellen med in byggd doppvärmare och då hamnar priset på ca 550 kr

Slutsats
    Reservdelar och tillbehör beställs väldigt enkelt på tillverkarens hemsida http://www.edensrl.com/index.php?id=...e=23&ricambi=1 så får man det via DHL.
    Eden 501 och Eden 511 är väldigt trevliga ytterfilter som jag är mycket nöjda med, både pris, ljudnivå, prestanda.
    Finns då inget negativt att säga om dessa filter, jo jag skulle vilja ha en enklare lösning med att fylla på vatten om man har fått in för mycket luft (mindre mängder luft tryck ut) men med tanke på hur sällan jag öppnar mina filter är detta ett "icke-problem"

Det kan ibland vara svårt att på slangarna helt täta, inte så att det läcker vatten ut utan att pumpen är så kraftig att den suger in luft i skarvarna, men om man är noga med att se till att inga ojämna kanter eller "grader" finns på slangarna så är det inga problem.

Om man har varianten med doppvärmare så sitter den i ett rör som i sin tur skall fixeras i botten, om den inte kommer helt rätt på fixeringen kommer doppvärmaren att luta lite svagt åt något håll och då kommer det att läcka i o-ringen men om man ser till att röret inte flyttar sig när man fyller på med filtermaterial så kommer den att sitta helt rakt och hålla helt tätt.

En annan sak som är lite negativt är att det är lite svårare att få tag på i Sverige då ingen verkar ha dem i sitt ordinarie sortiment men ibland hittar man enstaka ex i affärer, men http://www.zooroyal.de/ har till försäljning och om man går till http://www.ebay.de/ och söker på Eden 511 eller Eden 501finns det gott om säljare, även företag.

Det finns även 2 större modeller (521 & 522) men dessa har jag ingen erfarenhet av.

Med vänlig hälsning Mattias

Senast redigerad av oXo_se den 2014-11-04 klockan 20:08.

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinaler
    Sakuras

Mina snäckor

malaysiska-sandsnäckor
    Pomacea diffusa - Gul

Citat Ursprungligen postat av Zpider Visa inlägg
    Men du måste då köpa doppvärmaren och ett speciellt installations-kit, som är svåra att få tag på. Jag lyckades dock till hitta en säljare i Italien som sålde delarna jag behövde och kan berätta att: det funkar inte särskilt bra. O-ringen runt doppvärmaren håller nästan inne allt vatten, men om du vinklar pumpen åt något håll så kommer det börja sippra ut vatten.
    Alla delar kan köpas direkt på tillverkarens hemsida och levereras med DHL, jag beställde på måndagen och hade grejorna på onsdagen.

Jag hade samma problem med läckage tills jag insåg att röret till doppvärmaren satt någon mm åt sidan i botten, när jag rättade till det så försvann läckaget, för att pröva har jag kör med filtret i flera olika vinklar för att säkerställa att det håller tätt( parkettgolv) och inget läckage efter det.

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinaler
    Sakuras

Mina snäckor

malaysiska-sandsnäckor
    Pomacea diffusa - Gul

Citat Ursprungligen postat av Dreammaster Visa inlägg
    Finns dessa filter att få tag på någonstans i detta land?
    från inlägget:
    En annan sak som är lite negativt är att det är lite svårare att få tag på i Sverige då ingen verkar ha dem i sitt ordinarie sortiment men ibland hittar man enstaka ex i affärer, men http://www.zooroyal.de/ har till försäljning och om man går till http://www.ebay.de/ och söker på Eden 511 eller Eden 501finns det gott om säljare, även
    företag.

Superräka Victor.Bergdahls avatar
    Reg.datum
    Feb 2012
    Län
    Halland

Mina räkor

Körsbär men inga bigarråer
    (Neocaridina Heteropoda av olika sorter)
    Cardinal Dennerli

Mina snäckor

Tylomelania & De som kommer med från butiken!

Fan... Blev lite extra sugen på ett sådant ytterfilter nu!

Skickas från mobilen via Tapatalk

Räkyngel
    Reg.datum
    May 2013
    Län
    Västra Götaland

finns att köpa på conrad.se
    http://www.conrad.se/Ytterilter-Eden...swe&pi=1180118
    men verkar var dyrare då det kostar 499SEK där istället för 450SEK som oXo_se nämner men var det inkl. frakt?

Ps. För övrigt mycket bra recension
    Senast redigerad av Red Joker den 2015-01-28 klockan 23:17.

Har letat efter detta tackar för länken

Räkyngel
    Reg.datum
    May 2013
    Län
    Västra Götaland

Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2015
    Län
    örebro

Mina räkor

Deep blue tiger oe
    Crystal red
    crystal black

Mina snäckor

Posthornssnäckor
    Sandsnäckor

filtermaterial

Ingår filtermaterialet med när man köper??

Räka
    Reg.datum
    Apr 2010
    Län
    Skåne

Mina räkor

Kardinaler
    Sakuras

Mina snäckor

malaysiska-sandsnäckor
    Pomacea diffusa - Gul

Citat Ursprungligen postat av oscar_m Visa inlägg
    Ingår filtermaterialet med när man köper??
    När jag köpte mina så ingick allt filtermaterial.

Ny medlem
    Reg.datum
    Feb 2015
    Län
    örebro

Mina räkor

Deep blue tiger oe
    Crystal red
    crystal black

Mina snäckor

Posthornssnäckor
    Sandsnäckor

Citat Ursprungligen postat av oXo_se Visa inlägg
    När jag köpte mina så ingick allt filtermaterial.
    Ok va bra då tycker jag ju att det borde vara så nu med... får man fråga var du fick tag i dem?? Conrad??

+ Svara på ämne

Bokmärken

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg