handdator

Visa fullständig version : Nu har kardinalerna kommit

Charlie_73
2010-05-12, 14:57
Nu efter lång längtan och trängtan efter nya kardinaler.
(Då mina förra dog efter ett missöde med värmarn)
Har mina nya från Apistogramma anlänt :)
Beställde 6st (ekonomin är lite ansträngd :( )som jag fick redan förra veckan.
Men tyvärr gick det inget vidare och dom flesta utan 1 dog under inkoppningen.
Men Apistogramma är sååååå snäll att han skickade mig nya igår. :thumbs:
Han tipsade mig att ha det nersläckt och koppa i dom snabbt för att minska stressen. Har låtit det vara släckt tills jag kom hem från jobbet idag Och till min lycka såg jag iallafall 4st som glatt satt och pickade.
Kändes lite fel att koppa i snabbt då man lärt sig att ta det lugnt, men detta verkar ha funkat bra. :D
Så nu är det bara upp till mig att hålla dom vid liv.

En lite undran bara: Hur gör ni vid vattenbyte?
Värmer ni upp vattnet, eller kör ni bara rumsvarmt?
Blir ju ganska stor skillnad när det ligger på 29-30 grader i karet.

Oj! Det blev mycke det där :lol:

clas
2010-05-12, 16:06
vad kul har du ingen bild?

Rickard Asplund
2010-05-12, 16:16
Jag gör vattenbyte med lite svalare vatten,man skall nog inte göra stora vattenbyte och en liten temperatursänkning som sen går upp snabbt igen verkar inte påverka dom negativt.Jag suger ut ca 5-10 cm vatten och fyller sedan ända upp,det avdunstar ju mycket vatten när man har så varmt.Lycka till.

Charlie_73
2010-05-12, 16:55
Tack så jättemycket! :)
Har tyvärr ingen bild än, vill inte störa dom för mycket i början.
Men det kommer förhoppningsvis snart.

Janne Johansson
2010-05-13, 11:17
Jag kör samma i mitt, dvs ut med ca 5 cm och sedan i med kallt.
Lycka till nu....

Berätta gärna hur de var skickade den här gången, då det gick bättre och dina tankar om vad som var dåligt/bra förra gången/den här gången.

Det här med att skicka Sulawesiräkor är så nytt i Sverige så vi behöver alla tips för att det skall funka bra.

Charlie_73
2010-05-13, 11:56
Det var inget som var fel med hur dom var skickade förra gången igentligen.
Jättebra packat med lite mossa och en filtervaddsbit.
Heatpack och värmen var på 26 när dom kom.

Men jag gjorde ju som man brukar och koppade i dom sakta och hade tänt i karet.
Flera av dom dog redan i påsen och några kolade strax efter dom fått komma i.

Denna gång drog jag ner persienner och hade släckt i akvariet.
Koppade i dom välldigt snabbt och lät det va släckt till dan efter.
Det var mycket mossa i och breathingbagen låg i en påse med extra syrgas.

Kanske är det helt enkelt så att dom fixar snabba inkoppningar bättre än långa
som kan bli välldigt stressande. :?:

Rickard Asplund
2010-05-13, 12:02
Jag testade att lägga breathbagpåsen med räkorna i en större påse och fyllde med syrgas.

Janne Johansson
2010-05-13, 13:42
Ok!
Intressant lösning, tror iof inte det var syrebrist som tog dem förra gången. Men det skadar ju aldrig.

Bra att du testar nya metoder på kardinalerna och inte ger upp.

Rickard Asplund
2010-05-13, 15:35
Påsen utanpå var mest ifall bbpåsen skulle börja läcka men syrgas skadar inte om man har.Jag tror nu iallafall vi har lärt oss hur dom skall skickas och hur dom skall koppas in.Ska bli intressant att skicka längre sträcka med 40-timmar heatpack.

Peckoltia
2010-05-13, 16:39
Grattis :D !!! Vad roligt att det gick bra med räkorna denna gång, då ska jag göra lika dant när min son kommer ner den 28 med mina 6 Kardinaler från Stockholm :D :D !!!!

Stenlund
2010-05-18, 15:38
Nu har även mina kardinaler kommit. Jag koppade i dem snabbt, i en nedsläckt lägenhet och har lagt en handduk över akvariet så att ingenting ska störa. Jag hann se två stycken som satt och pickade i mossan när jag tog upp den från lådan. Nu ska vi bara se om de vågar lämna sin egna mossas trygghet och hälsa på Tylomelania-sniglarna.

Akvarievattnet var varmt (mycket passande dag att skicka på, stekhett här i Norr), allting var otroligt välpackat och bra gjort! Kommer med uppdatering i morgon :)

Janne Johansson
2010-05-18, 15:42
Kul! :)
Vi väntar med spänning..

Charlie_73
2010-05-18, 15:43
Grattis till dom små raringarna. :)
Verkar som det funka bra att koppa i dom på detta sätt.
Mina lever och mår bra (än sålänge iallafall)
Har sett 4st av dom på en gång.
Lycka till med dom nu.

Rickard Asplund
2010-05-18, 16:13
Vad glad jag blir att det verkar funka.

Stenlund
2010-05-18, 17:02
Handduken ramlade ner, men innan satte på den igen han jag se två räkor på rygg i akvariet. Det ser inte bra ut det :(

Stenlund
2010-05-18, 17:30
Samtliga kardinaler döda. Troligen såg jag fel när jag tyckte mig se dem röra sig. :cry:

Rickard Asplund
2010-05-18, 17:31
Jag håller tummarna men kompenserar dig om det blir bortfall.

Peckoltia
2010-05-18, 17:48
Vad sjutton har du för värden i karet Stenlund, är verkligen alla döda :shock: !!!

Janne Johansson
2010-05-18, 17:50
:( Trist.

Stenlund
2010-05-18, 17:52
Vad sjutton har du för värden i karet Stenlund, är verkligen alla döda :shock: !!!

PH: 8
Nitrit: 0
Temp: 29-30

Peckoltia
2010-05-18, 18:13
Undrar hur det kommer att gå för mina, min son tar med dem ner från Stockholm han åker tåg, hämtar dem på väg till tåget så de är inte nerpackade så länge, bara några timmar, fast man blir ju orolig :roll: .
Det ser ju inte ut att vara några fel på vattenvärdena :? !!!

Rickard Asplund
2010-05-18, 18:17
Posten gör nog olika på olika orter.I fortsättningen skall jag be varje som vill ha kardinaler skickade till sig kolla hur posten funkar hos just dom.Det finns säkert alltid alternativ som funkar frågan är ju kostnaden.Om dom skakar runt på en landsväg hela dagen med moppe kan det nog inte gå bra även om dom har skapligt varmt.

Peckoltia
2010-05-18, 18:51
Det är konstigt för mina Snöflingeräkor är oerhört känsliga för störningar och de åkte långtradare från Tyskland och var nerpackade i vanliga akvariefiskplastpåsar med en ynka liten mossbit att hålla fast vid från fredag kl 16.00 - tisdag kl 10.00 :? .
Ja, ja, vi får väl se hur det går för mina Kardinaler att åka tåg :) !!

Rickard Asplund
2010-05-18, 22:41
Jag tror att detta med störningar lugnas ner hos dom vanliga räkorna då dom klarar temperaturfall och går i "ide" liksom,dom gör det nog i naturen också.Men Kardinalräkorna lever ju i en vulkansjö som blir värmd underifrån och har en högre temp. än vad det annars tropiska klimatet borde ge,dessutom borde det ge mindre temperatursvängningar över året än annars.Därför tror jag att självklart måste dom ha rätt temp. under transport men samtidigt är dom klarvakna och nervösa på sin omgivning som andra räkor skulle vara vid samma temp. och lite mer tror jag efter att studerat deras beteende.Men att skickas över natten och har en ej för påfrestande dag efter verkar funka.Alltså antingen brevbäraren lämnar direkt till mottagaren eller det går inte ut på turen och lämnas till upphämtningsstället.Det går nog att kolla på varje ortalternativt ett annat leveranssätt med posten som kostar mer.Sen finns det ju också Bussgods son verkar sköta sådant bra.

Peckoltia
2010-05-18, 23:12
Nu är inte heller Snöflingeräkorna vanliga räkor om du menade dem, dom hör till de svåra sorterna som vill ha väldigt speciella förhållanden och som jag sa de är otroligt känsliga för alla salgs störningar, men du kanske mendade Körsbär, CR m.m. :D !!
Ska bli spännande att få hem Kardinalerna, har hällt i kattsand och vatten i karet nu + höjt Gh.t, ska mäta i morgon och se vad testet visar :D !!

Rickard Asplund
2010-05-18, 23:21
Jag vet tyvärr än ingenting om snöflingeräkor jag menade inte speciella på det sättet som ovanliga.Frågan är mest om dom har från naturen att gå i dvala eller ej.

Nedro
2010-05-18, 23:47
ojoj tråkigt, hoppas att de klarar det ändå. iallafall de flesta

Stenlund
2010-05-19, 08:27
Posten gör nog olika på olika orter.I fortsättningen skall jag be varje som vill ha kardinaler skickade till sig kolla hur posten funkar hos just dom.Det finns säkert alltid alternativ som funkar frågan är ju kostnaden.Om dom skakar runt på en landsväg hela dagen med moppe kan det nog inte gå bra även om dom har skapligt varmt.

Jag pratade precis med Posten om detta. Det som finns som alternativ är att använda sig av en SMS-avisering. Detta kostar 5-10:- extra att använda den tjänsten, och när man gör det ska paketet kunna hämtas upp direkt när det har anlänt istället för att skumpa runt på en postmoped i onödan.
Då får man det fort, och är det bara bra paketerat och har handskats varsamt av Posten borde det inte vara några problem alls.

Peckoltia
2010-05-19, 09:31
Hur betalar man för den servisen och hur gör man :? ??
Jag ska Skriva om Snöflingorna i enannan tråd när jag haft dem ett tag.

Stenlund
2010-05-19, 10:13
Hur betalar man för den servisen och hur gör man :? ??
Jag ska Skriva om Snöflingorna i enannan tråd när jag haft dem ett tag.

Som det lät på kvinnan säger man det när man ska skicka paketet, och bifogar då mottagarens mobilnummer.

clas
2010-05-19, 12:02
ok så då skickar man det som paket och inte brev och säger till om sms avisering?
mvh clas

Stenlund
2010-05-19, 12:03
ok så då skickar man det som paket och inte brev och säger till om sms avisering?
mvh clas

Det var så jag uppfattade det.

Johnny Wong
2010-05-19, 19:06
Skicka det som brev med tillägget REK. Blir billigare än att skicka det som paket. Då får du det spårbart och då ingår också sms-avisering.

Peckoltia
2010-05-19, 21:23
Rek. tillägg kostar väll 50 kr även för brev :? ??

Johnny Wong
2010-05-19, 21:38
Rek. tillägg kostar väll 50 kr även för brev :? ??

Jo, 50kr. Men det är iaf billigare än paket. Skickar man det som REK så behöver man inte betala för skrymmandetillägget. Så om man ska skicka något under 2kg så är brev + REK att rekommendera istället för paket som kostar från 150kr.

Peckoltia
2010-05-19, 22:02
Att brev har skrymmandeavgift vet jag, men har paket det också :o ??

Johnny Wong
2010-05-19, 22:27
Menar att om du väljer REK så behöver du inte betala skrymmande för brevet. Så det är egentligen bara 38kr dyrare med REK jämfört med vanligt skrymmande brev.

Peckoltia
2010-05-19, 22:34
Ok, då är jag med :D !!

Stenlund
2010-05-25, 11:15
Supersnabb leverans, men ändå var kardinalerna döda vid ankomst. Kallt vatten, trots att heatbagen var varm. Att skicka till Norrland verkar inte gå, och nu avbryter jag försöken att köpa. apistogramma har dock varit utmärkt både i kontakt och service, och jag rekommenderar honom ändå varmt för alla som kan ta emot dessa små liv.

Peckoltia
2010-05-30, 11:00
Hur har det gått med dinaKardinaler, lever dom :? ?
Här har första dött och jag ska plocka ur stenarna så att jag kan hitta rästen av dem, mina har ju inte skickats med post, dom åkte med tåg ner med min son i fredags.
Det verkar vara svårt att skicka dessa räkor, funderar på om det kan vara så att de i denna storlek är känsligare :? ??

Charlie_73
2010-05-30, 11:46
Mina lever och mår bra iallafall. :)
Av dom 6 har jag sett 5st på en gång.
Så kanske en av dom har trillat av pinn, men det får man nästan räkna med.
Tråkigt att det inte går bra för er andra, men några timmar på tåg borde
inte vara några problem.
Har ditt kar blivit stabilt då?

Peckoltia
2010-05-30, 12:07
Ja det är inkört så det ska inte vara några problem med det, kollade också NO2 i morse och den var ok, ska plocka ur inredningen och se om jag hittar de andra 5 om en stund. Hämtade du dina?

Charlie_73
2010-05-30, 12:10
Nej! Fick mina skickade.
Funkade inte bra första gången, men bättre andra.

Peckoltia
2010-05-30, 12:19
Ok, får se om de lever de resterande 5 räkorna, har inte sett till en enda mer än den döda :( . Åker upp till Norrtälje den 12 och hem den 15 på kvällen, kunde ju om de är döda kanske få någon form av kompensation och i så fall hämta dem själv i Hässelby, vi får väl se. Nu ska jag kola efter om de lever i karet.

Charlie_73
2010-05-30, 13:54
Svårt att begära kompensation när dom börjar dö efter några dar.
Och eftersom du hämta dom själv så är det ju inget som säljarn gjort fel.
Det är vad jag tycker iallafall, kan ju ha fel.

Peckoltia
2010-05-30, 15:15
Vi får väl se, han gjorde ett test med att kolla temperaturen under färden och det gjorde så att temperaturen gick ner i lådan, men om inte annat så köper jag väl 3 st till helt enkelt, svårare än så är det inte :D !! Jag tänkte köpa Galaxyrasboror av honom på samma gång då men vet inte hur många men det blir nog en 8 - 10 st :D !!
Jag hittade en död räka i morse men av de andra 2 fanns inga spår såde har nog dött redan tidigt i går.

Charlie_73
2010-05-30, 15:45
Det är bara att beklaga, tråkigt när det inte går bra.
Vet hur det känns, inte alls kul.

Peckoltia
2010-05-30, 18:15
Nää, kul är det inte, när dom dör, men jag får hoppas på att de 3 som verkar vara helt ok klarar sej i alla fall. Jag åker upp till Norrtälje den 12 och hem igen den 15 juni så jag har bestält 4 Kardinaler till och 10 Galaxy, men jag funderar Boraras utropthalmoides också, jag gillar att ha fiskar i karen och så ska jag nog fixa tillbaks mitt 110L hörnburk till räkor och fisk igen, just nu tjänstgör det som växthus :lol: :lol: !!!!

Rickard Asplund
2010-05-30, 18:35
Jag har Boraras uropthalmoides också.

Peckoltia
2010-05-30, 19:27
Jag har Boraras uropthalmoides också.

Vet du om det går att få tag i Microdeviaro nanus eller Horadania atukorali här i Sverige?Det finns väldigt många små mycket vackra fiskar :D :D !!!

http://www.franksaquarium.com/nanofish.htm

Rickard Asplund
2010-05-30, 20:51
Kolla med Akvarielagret i Bromma jag har tidigare sett Microdevario nana där.

Peckoltia
2010-05-30, 21:02
Ok, skickar dom också tro :? ?? Hinner inte förbi där, jag tror inte det i alla fall :roll:

Rickard Asplund
2010-05-31, 07:47
Nejdom skickar nog inte.

Peckoltia
2010-05-31, 10:09
Ok, får höra med Hercules zoo om dom
kan försöka ta hem någon av dem :D !!