handdator

Visa fullständig version : Harlequinräkor

Rickard Asplund
2010-06-14, 21:13
Jag har beställt Harlequinräkor dom från Sulawesi och väntar leverans i veckan.Finns det någon här som har erfarenheter av dessa att dela med sig.

Daniel Brodin
2010-06-14, 21:22
Kul!

Ingen erfarenhet men vill även jag skaffa denna....

Rickard Asplund
2010-06-14, 21:33
Dom finns nu hos Akvarieteknik så kolla med nån butik som tar från dom om dom kan ta in dom åt dig.

smokin
2010-06-14, 21:38
är det saltvattens räkor eller?.
var beställde du de?

Rickard Asplund
2010-06-14, 21:42
Det är sötvattensräkor från Sulawesi precis som Kardinalräkorna.Akvarieteknik är en grossist som importerat dom.

smokin
2010-06-14, 21:45
hmm..här jag söker på de får jag bara upp saltvattens harlequinräkor.

hur ser de ut

Rickard Asplund
2010-06-14, 21:52
Kolla länken:http://www.planetinverts.com/Harlequin_Shrimp.html

smokin
2010-06-14, 21:59
ojoj..vilka läckra saker..illa att man bor så till att det är problem med transporten på dessa..
kardinal skulle vara skoj o ha med...

Janne Johansson
2010-06-14, 22:15
Lycka till med dem!

Lyckas du med dina kardinaler har du goda chanser med Harlequin med även om de är svårare.

Nedro
2010-06-14, 22:16
oj oj så det finns att få tag på dem nu. vore ju inte helt tokigt =)

Har tyvärr inget att ge tips med. men lycka till och går det bra har du nog mig som köpare om någon månad. tycker de är sjukt snygga ;)

Rickard Asplund
2010-06-14, 23:23
Misstänker att det är odlade räkor jag köper och då är ju chansen större.

PatrikMalmo
2010-06-15, 03:48
Har inte haft just Harlequin, men däremot Kardinaler. Testat lite andra Sulawesi också, men de har dött för mig. Kardinalerna funkade däremot bra. De ska tydligen ha liknande krav, dvs rätt varmt (27 grader eller över), lite högre pH, hårt vatten. Är skygga, precis som Kardinalerna. Mycket gömställen alltså. Troligen även grymt transportkänsliga.

Vet inte vilken av Harlequin det är du köper, det finns två liknande: C. wolterecki och C. spongicola. Troligen är det den första. Tror inte de är odlade, snackade runt en del nere i Tyskland och vad de visste var det ingen som fixat det än. Yngel har det blivit, men de dör.

Lycka till!!

Hilsen,

/P

clas
2010-06-15, 07:19
Akvarieteknik har egna bilar som de kör runt med i sverige! dvs de lastar i filipstad och sedan åker de runt med grejorna och bor man så till att de kommer på samma dag borde det inte vara problem med transporten! Man kan ju altid ringa och kolla med dom! dock så måste ju en akvarieaffär vara inblandad men de behöver ju inte hålla på och koppa in räkorna om man står och väntar på leveransen!
mvh clas

Daniel Brodin
2010-06-15, 08:16
Tack för tipset!

Akvarieteknik uppger att det är C. spongicola de säljer....

Lite tajt plånbok inför semester så jag avvaktar lite. Du får se till att få fart på dessa så kommer jag och hämtar i vinter :wink:

Rickard Asplund
2010-06-15, 08:19
Caridina cf. spongicola ska det visst vara.

Majki01
2010-06-15, 15:22
Kolla länken:http://www.planetinverts.com/Harlequin_Shrimp.html

Dom räkorna va ju helt underbara:O

Rickard Asplund
2010-06-15, 15:25
Men dom är väldigt små.

Daniel_89
2010-06-15, 20:27
Tänkte jag skulle slänga i några såna i samma kar som mina kardinaler kommer gå i fast endast om jag klarar av att odla på kardinalerna. Dom är hur läckra som helst men som sagt ska vara otroligt känsliga..

Peckoltia
2010-06-16, 00:50
Vad kostar dom per styck hos Akvarieteknink :D ???

clas
2010-06-16, 06:33
Det beror ju på vad din lokala akvarieaffär ska ha för dom! de sär grossister och säljer enbart till affärer!

Rickard Asplund
2010-06-16, 07:38
Man kan alltid logga in som gäst på deras hemsida och kolla vad som finns sen kan man försöka få någon akvariebutik att ta in det.Länkken är: http://www.akvarieteknik.com/
När jag kollade nu fanns inga harlequinräkor så jag hoppas att dom redan har plockat mina.

Rickard Asplund
2010-06-16, 12:55
Nu har dom kommit.Jag hanterade dom i skumt ljus så jag kan inte säga något om färgerna men teckningen kände jag igen.Dom verkar vara lika stora som Kardinalräkorna.Jag beställde 10 st. men fick bara 6 st. så det var tyvärr nog dom sista.

Peckoltia
2010-06-16, 13:05
Ok, men dom skulle nog bli för dyra ändå för mej :cry: !!

Daniel Brodin
2010-06-16, 17:09
Lycka till med dem nu Rikard!

Rickard Asplund
2010-10-20, 07:36
Nu är jag på G med dessa igen.Dom första sex dog.Jag tror att eftersom dessa var dom sista stackarna på Akvarieteknik så var dom eftersatta konditionsmässigt.Nu har dom fått in igen.Så då passade jag på när dom inte varit inne igen.Jag beställde 10 st. men något blev fel i förra veckan,jag fick bara 3 st. varav en var död i påsen. I förrgår såg jag en framme större delen av dagen,jättefinjag såg en igår också..Jag hade mina Kardinalräkor i 2 st.60 litersakvarium bredvid varandra med Elefantsnäckor men såg ej till dom så mycket.Då plockade jag ut alla Kardinaler ur ena karet ock satte ihop med dom andra,det var 21 st.Nu ser man alltid ett gäng Kardinaler framme.Det som jag tömde satte jag Harlequinräkorna i.Där har jag byggt en mur av kolsten längs ena halvan av bakrutan,längs den andra ligger en draksten med mycket hål i.Nu fick jag reda på av Johan på Zookompaniet att Imazoo också har Harlequinräkor,han har beställt 20 st. till mig som jag skall hämta i eftermiddag.

wotan
2010-10-20, 07:50
de va tuffa. saltvattens räkorna är ännu tuffare.

sökte på youtube och hittade denna. http://www.youtube.com/watch?v=3H7jf6rHXhE&feature=related nu måste jag nog fixa ett saltvattens kar. fy fasen va coola.

AMDAdesign
2010-10-20, 07:53
Åh vad roligt de är ju så fina med du får ju gärna uppdatera oss med bilder på dom med ;)

Peckoltia
2010-10-20, 10:03
Kan inte Dessa korsa sej med Kardinalen?
Jag vet ju att du har dem för sej Rucard, men jag vill ändå veta om korsningsrisk:D!

Rickard Asplund
2010-10-20, 10:24
Eftersom inget har dokumenterats om odling av dessa mig veterligen så kan knappast någon veta om dessa korsas.

Rickard Asplund
2010-10-21, 17:15
Jag åkte igår tii Zookompaniet och hämtade mina Harlequin.Imazoo hade bara skickat 9 st. påsen hade blivit lite kall under transporten,3 var döda när jag hämtade dom.När jag koppade in dom var 2 till döda.Suck resultatet blev 4 nya hade 2 innan så totalt 6 st. i akvariet.Såg 2 framme idag.Att det skall vara så svårt att få dom hem,det är ju helt underbara räkor.Tror det är viktigt för dom att man har ett skapligt gäng.Beställer 15 nya nästa vecka från Akvarieteknik.Fick en tanke igår när dom singlade ner till botten.Jag har aldrig sett Kardinalerna simma.Sulawesiräkorna kan kanske inte simma.Har nån annan sett det?

PatrikMalmo
2010-10-22, 09:26
Jo, de simmar men bara om de blir skrämda. Då simmar de däremot rätt bra (fort). Iaf kardinalerna, vet inte med harlequin. Att de sas singlar ned mot botten tror jag mer handlar om utmattning efter transporten - det verkar vara en rackarns tuff nöt att knäcka just det med transport av dem.

Pratade med en del tyskar om just harlequin förra året. De har fått dem till rom, men lyckas inte dra upp ynglen. Nu var det ju ett tag sedan, så de har kanske lyckats nu. Såg dock inga harlequin alls på mässan i Duisburg nyligen, så det handlar i så fall inte om några mängder.

Hilsen,

/P

Ricard
2011-02-23, 23:16
Hej.

Förlåt att jag bumpar men nu har det gått fyra månader. Hur gick det? Blev det fler? Har de tagit fart osv?

Rickard Asplund
2011-02-24, 09:13
Räkorna klarade sig tyvärr inte.Tror dom var för medtagna av transporten.Undrar hur det går för Alornas Harlequinräkor?

JenL
2011-02-24, 09:19
I talked about the Harlekins with a lot of people in Hannover. It seems they all seem to die within 4-5 months and the general recommendation is not to buy them.

PatrikMalmo
2011-02-25, 09:13
I talked about the Harlekins with a lot of people in Hannover. It seems they all seem to die within 4-5 months and the general recommendation is not to buy them.

:cry:

Inquisition
2011-02-27, 09:54
Caridina cf. spongicola er en endemisk art, som lever i symbiose med en svamp og vil ikke overleve uden...

Daniel Brodin
2011-02-27, 10:42
Om man ska göra seriösa försök med Harlequin så är det nog Caridina woltereckae som gäller då dessa inte tycks leva i denna symbios med svampen.

Gissar att även dessa är nära "omöjliga" då jag inte sett bilder/filmer på mer än nån enstaka gravid räka, dvs inte sett små yngel/ynglingar som nån privatperson visat.

JenL: Pratar tyskarna du träffat om spongicola eller woltereckae?

Apropå om kardinaler simmar så gör de det även som transport och inte bara när de är skrämda, visserligen väldigt sällan men ser det här hemma med jämna mellanrum.

Inquisition
2011-02-27, 10:49
Caridina cf. spongicola er, i mine øjne, ikke en art der hører til i et akvarie. Den er alt for sart, og alt for mange dyr må lade livet i akvarier rundt om i verden.
Woltereckae som ligner spongicola utroligt meget, er mere egnet i akvariehold, den er slet ikke så sart, og kan holdes i samme parametre som Dennerli. Den er dog mere sky end Dennerli..

Daniel Brodin
2011-02-27, 11:14
Caridina cf. spongicola er, i mine øjne, ikke en art der hører til i et akvarie. Den er alt for sart, og alt for mange dyr må lade livet i akvarier rundt om i verden.
Woltereckae som ligner spongicola utroligt meget, er mere egnet i akvariehold, den er slet ikke så sart, og kan holdes i samme parametre som Dennerli. Den er dog mere sky end Dennerli..

Hej på dig!

Håller du och odlar caridina woltereckae? Jag har bara läst om viss framgång men faktiskt aldrig sett nåt dokumenterat. Jag funderar på att införskaffa denna art så all info mottages tacksamt.

PatrikMalmo
2011-02-28, 08:39
Mm, tror också att C. woltereckae är den man ska prova. Det var den som en del i Tyskland hade fått till rom plus yngel, men småttingarna överlevde inte. Ligger i baknacken för ett test här, men det ska igång ett nytt akvarium först.

Hilsen,

/P

AMDAdesign
2011-04-01, 10:38
Nu blev jag ganska osäker hade tänkt beställa hem harlekins nu när vädret blir bättre från Tyskland men då står det så här
http://www.fraku-aquaristik.de/xanario_pinfo.php?language=de&cPath=41_99&products_id=180&sessID=2da7cc77101c11c6418e68a4719774e8
dvs är det spongicola de bara döpt om eller är det woltereckae??

grottbert
2011-04-01, 19:09
Innan 2008 gick dom väl under samma namn? Slå ett mail till Frank och fråga vad exakt det är han säljer. Eftersom han har dom hemma och dom inte dör så är det troligen woltereckae men man vet ju aldrig.

AMDAdesign
2011-06-09, 21:02
Nu är jag osäker på hur jag ska göra..enligt akvarietekniks hemsida har de fått in harlekin igan men det latinska namnet de har på dom är spongicola och inte woltereckae...

MEN

De har ju haft ganska många fel innan på de latinska namnen så frågan är ju om det kanske är woltereckae de har hemma fast de har fel namn på dom. Var inte så länge sen de hade CR latinska namn på vanliga cherrys.
Finns det något sätt man kan se skillnad på dom så jag kan ringa och prata med dom innan jag beställer till jobbet?

Rickard Asplund
2011-06-09, 21:12
Du borde nog prata med han Christian som jobbar där och brukar vara på Plantswap.Glömt efternamnet.

AMDAdesign
2011-06-09, 21:15
jo Brams det vet jag vem det är genom PS och han ringer jag ju till genom jobbet men jag menar svårt att veta för honom med om man inte kan se någon skillnad på dom..eller det är någon som vet om de tex har olika många ränder eller nått.
Vill ju ha dessa men jag vill ju inte slänga pengarna i sjön samtidigt

JenL
2011-06-09, 21:19
They have them ? Hmm, to give it a try or not.... I do think the use the wrong latin name though and they mean the woltereckae.

AMDAdesign
2011-06-09, 21:25
ja jag har samma känsla som du JenL och ja de har dom hemma iaf enligt hemsidan..
de har även en art för mig som heter malayan multicolored :scratch: någon som vet vad detta är?

JenL
2011-06-09, 21:35
I think that is another name for the Caridina cf babaulti "rainbow" ? And while we are at it... What other grossist is there in sweden where you can check stocklists for räkor ?

AMDAdesign
2011-06-09, 21:43
om man har log in så kan man ju även kolla IMAZOO ;) de har dock inga harlekin inne just nu men de har den röda kardinalen med oranga ränder ;) (gillar mitt nya jobb när man kan se listor)

Nä tror inte det är rainbow för de har ju inga ränder på sig som räkan på deras bild har..

JenL
2011-06-10, 06:11
You mean Spinatas ? How much do they cost (and the Harlekin as well) ? Hmm.. must check Imazoo. :D

Daniel Brodin
2011-06-10, 13:39
Du kan alltid använda akvarielagrets fisksök funktion. Där får du fram både akvarieteknik och Imazo med fler. Så helt fräckt kan du använda denna för att sen beställa hos din lokala handlare. Priserna är utpris via akvarielagret och blir lite annorlunda hos annan affär (oftast lite lägre)

Följ länken och skriv räka så kommer det upp (finns även några utländska grossister så Shrimp ger en annan träfflista)

http://fisklista.akvarielagret.se/

Akvarielagret tar just nu: 150 Harlekin. 135 Spinata.

m00z
2011-06-10, 13:58
fast det har aldrig stått om det finns i lager eller inte... ?

Daniel Brodin
2011-06-10, 14:02
Allt är beställningsvara...

Vissa djur finns i butiken också men tanken här är att du mailar din beställning och kommer dit och hämtar när djuren dyker upp. Typ "drive thru" grej.

m00z
2011-06-10, 15:28
Jo det vet jag... jag ringe och frågade eftersom det alltid var tomt under "Tillgång", om det betyder att tex Imazo inte hade det på lager... och de visste inte. Men oftast så säger djuraffären att Imazo (t.ex) har ngt på lager och sedan visar det sig att dem inte hade det.

Daniel Brodin
2011-06-10, 15:49
Som jag förstått det ska det inte finnas på listan om det inte finns hos grossist. Sedan händer det att det inte ändå finns ibland när man beställer eller att det inte kommer med sändningen. Har dock fungerat flertal gånger för mig både via A-lagret samt andra affärer.

Emil Epic Gustafsson
2011-06-11, 00:50
bara en tanke som slått mig, om dessa räkorna dör i fångenskap utan att fortplanta sig. kan problemet ligga i utrymmet alltså att det är för litet? och att de inte har sina naturliga växter som kanske krävs för att de ska klara sig "som den där svampen några pratade om"? och borde man inte kunna göra ett större kar med tema därifrån och testa? jag är 18 utan inkomst och har inte plats för att göra det men bara en ide? Väldigt intresserad av att testa dock! :scratch:

JenL
2011-06-11, 06:45
Tack Broddan for the link :thumbs:

I have 3 Sulawesi Aquariums who should be ready for räkor in 2 weeks. And I would love to try the Spinatas. The Harlekin I won't touch; if even experienced breeders cannot get them to survive I am sure I would kill them off right away.

AMDAdesign
2011-06-11, 09:38
Emil: Att hitta just den svampsorten kan bli svårt då det finns ett hundratal olika svampsorter just där spongicola lever, men de flesta av oss som har sulawesi räkor försöker att eftrlikna sjöarna de kommer ifrån så mycket som möjligt i karen vi har dom i.

Ang detta med listor då jag jobbar på djuraffär nu så kan jag säga att OM det står på Imazoos lista att de tex har harlekin då har de räkorna hemma men..det kan vara så att andra djuraffärer hinner boka upp dessa innan listan hunnit uppdateras att de är slut därför kan det ibland bli så att de är restade sen när väl leveransen kommer till just er djurbutik och ni inte har turen att få just era räkor.

Sen ang länken broddan skickade så är priset som står är deras rekomenderade utpris dvs att varje djurbutik får sen välja själva om de vill lägga på ännu mer för att just den räk eller fisksorten eller sälja den för det priset de rekommenderar. :)

Men det jag undrar över är just om detta med det latinska namnet på just harlekin hos grossisterna. Är det verkligen ingen skillnad i utseende på spongicola och woltereckae?? För hur kan man då vara säker på att grossisten fått in just woltereckae som man vet överlever i fångenskap och inte fått spongicolan? Menar grossisten vill ju också vara säker för de förlorar ju massor på det om de dör i transport eller undertiden de handhåller dom.
Tänkte nämligen ringa dom och be dom när jag kommer till jobbet så de kan kolla en extra gång vilka det är dom har...för jag VILL ha woltereckae i mitt sulawesikar :D

Daniel Brodin
2011-06-11, 11:24
Det verkar vara svårt att skilja dem åt.
W lever bland sten i hela sjön Towuti medan S lever i svampen runt utloppet ur sjön bara. Detta hjälper ju inte nu direkt för skilja dem åt för oss vanliga räkentusiaster då vi inte direkt åker dit och fångar våra egna ;)

Det enda jag hittar som kanske kan hjälpa är storleken. W blir större och har längre rostrum (det lite hårda taggiga utväxten ovan mun hos räkor vi äter)

Jag har själv klurat och funderat på detta tidigare. W ska vara lika stor som C. Striata och den i sin tur är större än kardinalen. S ska vara lite mindre än kardinalen. Tror det är svårt men jag skulle titta på om de är aningen större än kardinaler eller mindre och på det sättet skilja W (större) från S (mindre)

Garanterar inte att jag har rätt. Samlat på min info från forum samt nedan länk.

http://rmbr.nus.edu.sg/rbz/biblio/57/57rbz343-452.pdf

Edit: Antagligen är det W då det finns i hela sjön - bättre tillgång. Å andra sidan kanske S är mer lättfångad. Hoppas det är W inte bara för vår skull utan gissar att S är mer känslig och är nog rätt lätt att råka utrota, vilket inte direkt tilltalar en djurvän...

AMDAdesign
2011-06-15, 15:55
Nu har jag beställt hem av 5st bara hoppas på att det är rätt sort så de inte dör :?
Hade tänkt ha dom ihop med mina blue morph
Är det någon som läst i nått utländskt forum där de lyckats få dom att yngla av sig? hittar typ inget alls om dom någonstans:scratch:

Daniel Brodin
2011-06-15, 16:13
Läste nån tråd på shirmpnow där en var gravid, tror dock honan tappade den mesta av äggen.

PatrikMalmo
2011-06-16, 09:30
Av de bilder jag sett på spongicola och woltereckae så är teckningen på s inte lika skarp som på w. Ränderna är "blurrigare". Om detta bara var en skillnad på de djur som fotades vet jag inte, kanske skiljer det sig åt inom arten också? Annars enig med broddan i identifieringen - svårt var ordet. Har fortfarande inte sett något om lyckad odling av någon av arterna. Som jag skrev innan så har proffsodlare i Tyskland fått fram rom, och jag tror även den har kläckts, men ynglen överlever inte. Kommer inte att ge mig på Harlequin i första taget, fast just nu ligger det mesta nere. Har dock en plan på sulawesiburk, med overkill på allt. Blir omstart då. :P Kommer dock inte hända vare sig i morgon eller övermorgon...

PatrikMalmo
2011-06-16, 09:45
http://rmbr.nus.edu.sg/rbz/biblio/57/57rbz343-452.pdf

Här är de artbeskrivningar som gäller, såvitt jag vet. Bland annat av Kristina von Rintelen. ”Radiation of endemic species flocks in ancient lakes: systematic revision of the freshwater shrimp Caridina H. Milne Edwards, 1837 (Crustacea: Decapoda: Atyidae) from the ancient lakes of Sulawesi, Indonesia, with the description of eight new species”

Pysslar man, eller vill pyssla, med Sulawesi så är ovanstående en guldgruva. Jag tycker spongicolan inte har samma distinkta teckning som woltereckaen, men det finns även andra sätt att skilja dem åt (fast du får nog ha döda ex att jobba med...).

Hilsen,

/P

grottbert
2011-06-16, 12:06
Mesta jag har läst är att dom har fått rom, men inte några uppdateringar efter det. Troligtvis svårt att få ynglen att överleva.
Finns några trådar om det på shrimpnow.com under sulawesi. Verkar som några har fått några men att det generellt är svårt.

Du får väl ta och dokumentera om du får några yngel. Vore kul att se

Edit: missade en hel sida med svar...

AMDAdesign
2011-06-16, 15:24
Nu är de här :mrgreen: och shit vad snygga dom är i verkligehetn :hehe::hehe:
Beställde 5 men kom bara 4 så bara hoppas jag fått av varje kön så vi kan reda ut ifall de går att föröka eller inte ;)
Det jag upptäckt redan nu är att det skiljer ganska mycket i färg på de 4 en del är nästan så mörkröda att de ser lite svarta ut medans de andra ser ut som de man sett på bild.
Tog själv klart kort på snyggingarna inga jätte höjdar kort och glaset är skitigt men ville ju visa er så snabbt som möjligt

Daniel Brodin
2011-06-16, 15:33
Spännande!

Fantastiskt snygga räkor helt klart...

AMDAdesign
2011-06-16, 15:41
på första bilden kan man se den ena som har en mörkare färg även om den är urfokus så ser man ju att det skiljer rejält.
Men vad pyttesmå de var mina blue morph ser ut som stora jättar haha

Ricard
2011-06-17, 00:29
Fy vad kyl med Harlekin i Jönnet! :D :beg:

Vore en förmån att få spana in din samling live någon gång! Har flyttat till Gränna så jag är inte i "stan" så ofta nu för tiden men det hade varit jätte-:thumbs:

JenL
2011-06-17, 05:58
I wish you luck with them, they are really beautiful !

Btw, Carsten Logemann they once got a female with eggs that actually hatched. The yngel grew up and got eggs and yngel themselves but then something went wrong and within a few days all were dead. So there is hope :thumbs:

AMDAdesign
2011-06-17, 07:14
Hoppas på att det ska bli lite mer roliga djur i Jönköping då jag börjat jobba på djurmagazinet ;)
Igår fick vi även hem vampyr krabbor och det ska tas in grodor ;)

Jen: Åh det lät bra..då ska jag bara lyckas hålla dessa vid liv så borde naturen sköta sig själv ;)

Kollade igenom karet nu på morgonen när det tändes och såg att den ena hade tyvärr dött men jag tror det var pga av transporten faktiskt de andra 3 pillar för fullt i karet.
Ska beställa hem några till om de finns fler kvar eftersom det redan fattades 1 igår med. :)

Tine
2011-06-17, 13:19
Vad snygga de är! :thumbs:
Det skapar ju ett visst "vill ha begär".:D
Men jag får nog försöka lära mig lite mer om räkor först, för nybörjare som jag är så bör jag nog inse mina begränsningar.

grottbert
2011-06-23, 08:57
Amda: fick du någon klarhet i om det var spongicola eller woltereckae?

AMDAdesign
2011-06-23, 20:35
Nä har faktiskt inte fått det de kunde ju inte garantera nått på akvarieteknik heller bara att det är det namnet de fått av deras leverantörer, räkorna som jag fick var ju ganska små med så jag kan nog inte gå efter storleken, de äter dock massor och lever än så länge hihi.
De verkar vara ännu skyggare än vanliga kardinaler

PatrikMalmo
2011-06-24, 11:32
Kikat på länken ovan, där Kristina von Rintelen artbeskrev bägge arterna?

AMDAdesign
2011-06-25, 08:15
Jo jag har kikat på länken har tyvärr inga döda att titta på och inget mikroskop och då räkorna var så unga är jag fick dom är det ju svårt att avgöra på storleken. Men de jag har är riktiga sten älskare så jag hoppas verkligen på att det är rätt sort jag fått :)

DarkInNight
2011-06-26, 19:23
Snyggingar!
AMDA du får uppdatera ofta så vi får veta hur det går :D

JenL
2011-09-11, 07:40
How did it go with the Harlekin ?

AMDAdesign
2011-09-12, 13:37
Tyvärr har de försvunnit från mig sakta så jag anar att det var fel sort helt enkelt även om de åt och alla värden varit bra i karet så försvann de en och en :(