handdator

Visa fullständig version : Macrokonverter, hur använda?

Peckoltia
2010-07-07, 09:28
Jag kom på att jag hadde köpt en macroconverter i vintras :D :D men hur ställer jag in objektiv och converter när jag ska fota räkorna i karen :? :? :? ????
Jag har försökt men får endast helt svarta någon kan man i alla fall se att det är en räka fast bilden är väldigt mörk, testobjektet är en av mina Tigrar och den är bara 15mm men den blev jättestor på fotot :lol: :lol: !!!!
Jag använde fuskmacrot till convertern är det ok eller ska jag använda något annat objektiv :? :? ????

bjorsa
2010-07-07, 10:39
Jag kom på att jag hadde köpt en macroconverter i vintras :D :D men hur ställer jag in objektiv och converter när jag ska fota räkorna i karen :? :? :? ????
Jag har försökt men får endast helt svarta någon kan man i alla fall se att det är en räka fast bilden är väldigt mörk, testobjektet är en av mina Tigrar och den är bara 15mm men den blev jättestor på fotot :lol: :lol: !!!!
Jag använde fuskmacrot till convertern är det ok eller ska jag använda något annat objektiv :? :? ????

Hej !
Vad heter macroconvertern och är det steglös mellanring på den ? Ifall det är en
med 2ggr och steglös mellanring på 50 mm så kan du använda ett 50 mm vanligt objektiv och får då ett 100 mm macro med skala 1:1 .

Här en telemacroconverter är det en sån du har ? http://www.alanwood.net/photography/mac ... rters.html (http://www.alanwood.net/photography/macro-converters.html)

Eller är det en försättslins typ den där raynox dcr-250 som jag brukar köra med ? http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy (http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=489172) ... cle=489172

Vad för objektiv sätter du i den ifall det är en macroteleconverter?
Eller på vilket objektiv sätter du försättslinsen ?
mvh/bjorsa

Peckoltia
2010-07-07, 14:52
Det är en Panagor auto macrokonverter jag har, är på väg att titta på macroobjektiv nu, men om det går att använda detta så behöver jag ju inte köpa något macro. Hur ställer jag in instälningarna med konverten monterad?

bjorsa
2010-07-07, 15:09
Ok en pangor !
Du sätter den ju i kameran före objektivet dels så fungerar den som en teleconverter dvs den ökar brännvidden med 2ggr och f talet med 2 ggr så tex ett 50 mm med f 1,8 blir i konvertern 100 mm f 3,6 .

Lämpligaste är ett 50 mm eller ett 28 mm oxå men med ett 50 mm i konvertern så får du ett 100 mm macro .
Du måste dock ha manuell bländare på objektivet om nu den inte har bländaröverföring dvs små kontakter på macrokonvertern ?

Men har för mig du hade något 28-80 testa att monter i det och kör på tex 50 mm och vrid ut macroconverterns steglösa mellanring till max å sen testa att fota något ute tex en blomma eller likn .

Sen in å fota räkor och då kör du givetvis i m läget och och ställer den bländare du vil ha på objektivet (f-talet) sen om du kör utan blixt så trycker du på kamerans gröna knapp så mäter den tiden och då ser du ju om det blir för lång tid då sätter du endera upp iso talet eller ökar upp bländaröppning dvs ett lägre tal .

Du kan ju oxå testa att köra med kamerans egna blixt ifall du inte skaffat extern blixt jag köpte en pentax k 7 för ett tag sedan och har testat dess inbyggda blixt till foto i akvarium och den funkade väldigt bra och kx borde ju ha liknande blixt min blir högre å längre än min gamla k10d blixt .
mvh/bjorsa

Peckoltia
2010-07-07, 15:25
Är det här macrot något att ha
Pentax-A zoom1:3.5 35~105mm eller räcker konverten?

bjorsa
2010-07-07, 15:39
Skulle nog strunta i zoom objektiv och deras sk macro brukar vara 1:4 dvs inte mkt till macro har du inget vanligt 50 mm dvs inget zoom för om du sätter ett sånt i konvertern så blir det dels inte så långt och då når blixten bättre fram testade nyss med ett 28-80 och med max utdrag på mellanringen och vid närgränsen på objektivet så skymde objektivet blixtljuset men med ett vanligt 50 mm funkar det ju fint sen vet jag inte kvaliten på pangor men med mitt vivitar macroteleconverter och ett gammmalt revuenon 50 mm 1:1,9 får jag hyggliga bilder trot jag betalade max 200 kr för det på tradera .

Här finns ett 50 mm 2.0 på tradera http://www.tradera.com/Pentax-SMC-M-50- ... _115146950 (http://www.tradera.com/Pentax-SMC-M-50-2-0-auktion_302000_115146950)

Eller varför inte ett riktigt macro på en gång http://www.tradera.com/Pentax-SMCD-FA-1 ... _114986835 (http://www.tradera.com/Pentax-SMCD-FA-100mm-2-8-Macro-Till-Pentax-Samsung-auktion_302000_114986835)
det är damma som jag har å betalade över 5000 kr å idag kostar det över 6000 http://www.cyberphoto.se/?http://www.cy (http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=pe100macrowr) ... 100macrowr fast nu är det vädertätat oxå .
mvh/bjorsa

bjorsa
2010-07-07, 15:49
Tog å testade min macroteleconverter vivitar med ett billigt 50 mm 1:1.9 i monterat och körde kamerans egna inbyggda blixt och givetvis var det räkrace så ingen ville sitta still men fick några bilder körde med iso 200 och f 8 dvs blir ju f16 då f värdet bubbleras i macroteleconvertern .
mvh/bjorsa
Klickbar till 1024

Peckoltia
2010-07-07, 16:21
Har lagt bud på Pentax macroobjektivet men skjuter det i höjden för mycket i pris avstår jag, måste spara till flygbiljetten hem till Tobago också. Jag kan ju alltid lägga bud på 50mm objektivet, dom hadde en sådan också där för 450kr, blir kanske billigare på Tradera. Hur ställer jag in bländaren, men det kanske du redan skrivit ovanför. Macrot skulle dom ha 750kr för men det kommer jag inte närmare än med mitt fuskmacro då och det är ju ingen ide då. Jag simmade in ett mönster på min klänning och det blev storlek naturlig.

bjorsa
2010-07-07, 16:36
Har lagt bud på Pentax macroobjektivet men skjuter det i höjden för mycket i pris avstår jag, måste spara till flygbiljetten hem till Tobago också. Jag kan ju alltid lägga bud på 50mm objektivet, dom hadde en sådan också där för 450kr, blir kanske billigare på Tradera. Hur ställer jag in bländaren, men det kanske du redan skrivit ovanför. Macrot skulle dom ha 750kr för men det kommer jag inte närmare än med mitt fuskmacro då och det är ju ingen ide då. Jag simmade in ett mönster på min klänning och det blev storlek naturlig.

Nu hänger jag inte med riktigt vem hade 50 mm för 450 kr och vilket macro kostade 750 kr ?
Det 50 jag länkade till ligger ju bud på 2 kr och man får ju ett 50 mm för 200 kr max .
Att ställa in bländaren det gör du på bländarringen som sitter innerst på objektivet vanligtvis på nyaare objektiv så har bländarrningen även en markering A i grönt och när man kör manuellt så vrider man bländarringen till den bländaren man vill ha .

Har du fotat med läge M och manuell bländarring ?
mvh/bjorsa

Peckoltia
2010-07-07, 18:26
Det är fotoafären jag var inne i och tittade, de skulle ha 750 kr för det där macroobjektivet jag skrev om här ovanför, det är ett begagnat analogt, tror jag det var och så hadde dom ett 50mm för 450 kr, tycker det var dyrt jag, så därför ska jag kolla det på Tradera för det borde gå för en mindre peng :D !!!

bjorsa
2010-07-07, 20:45
Ok då fattar jag :-)
Här kan du läsa om den linsen http://www.pentaxforums.com/lensreviews ... -Lens.html (http://www.pentaxforums.com/lensreviews/SMC-Pentax-A-35-105mm-F3.5-Zoom-Lens.html) och den är nog skarp å bra men förstoringsgraden är bara 1:4 dvs du kan avbilda en räka som är 4*24 mm=96 mm då täcker den hela bilden på bredden vid närgränsen å såna stora räkor har vi ju inte så det är ju bättre med skala 1:1 då en räka på 24 mm täcker hela bilden på bredden vid närgränsen.
mvh/bjorsa

Peckoltia
2010-07-07, 21:10
Den där verkar ju rätt bra faktiskt, eller, kan man inte stäla in den så att den tar 1:1 då :D ?? Någon tycker att den ger mycket bra färger på röda blommor och jag har märkt att de digitala kamerorna gärna ger en just neonröd färg på foto, vilket jag aldrig fattat varför, det gör ju aldrig en analog kamera. Är den värd sitt pris då på 750 kr :D ?

Jag har beställt en fotobok också, Kreativ fotografering av Bryan Peterson, den verkar vara lät att förstå :D !!

bjorsa
2010-07-07, 21:26
Den där verkar ju rätt bra faktiskt, eller, kan man inte stäla in den så att den tar 1:1 då :D ?? Någon tycker att den ger mycket bra färger på röda blommor och jag har märkt att de digitala kamerorna gärna ger en just neonröd färg på foto, vilket jag aldrig fattat varför, det gör ju aldrig en analog kamera. Är den värd sitt pris då på 750 kr :D ?

Jag har beställt en fotobok också, Kreativ fotografering av Bryan Peterson, den verkar vara lät att förstå :D !!

Jo det går att få den 1:1 genom att sätta den i macroconvertern och ställa objektivet på 50 mm och sedan vrida ut mellanringen maximalt då har du ju ett 50 mm i macroconvertern och då ger den 1:1 sen om den är värd 750 kr kan jag inte svara på men såg på http://www.l-foto.se/pentaxpk.html
att han ville ha dessa priser Pentax SMC-A 35-105/3,5 macro (A) 3400:-/ (B+) 2900:-/ (B) 2450:-/ (B-) 1800:-
mvh/bjorsa

Peckoltia
2010-07-07, 21:44
Dom måste ju vara nyare än detta då med de priserna :o ??? Om domska ha 750 för samma objektiv, eller så vet dom inte vad det borde ligga på :o ???

Peckoltia
2010-07-08, 06:40
Är jag dum om jag köper objektivet? Tänkte att det kostar ju inte så mycket och jag kan ju alltid sälja det om jag inte tycker det funkar att fota räkor med om dom nu skulle bli för stora på fotot så de inte får plats :lol: !!
En liten tigerräka o jätteräkformat :lol:

bjorsa
2010-07-08, 09:53
Är jag dum om jag köper objektivet? Tänkte att det kostar ju inte så mycket och jag kan ju alltid sälja det om jag inte tycker det funkar att fota räkor med om dom nu skulle bli för stora på fotot så de inte får plats :lol: !!
En liten tigerräka o jätteräkformat :lol:

:-) Att räkan skulle bli för stor på bild kommer ju inte att ske snarare tvärtom men kör du den i macroconvertern så skulle den ju funka som macro skala 1:1 vid 50 mm .
Och visst det går ju alltid att sälja ifall det inte lever upp till förväntningarna .

mvh/bjorsa

Peckoltia
2010-07-08, 10:05
Just det, jag säljer den om jag inte blir nöjd med bilderna och så har jag ju alltid macrokonverten och så kan jag se om jag kan ta det där 50mm på Tradera, då kan jag ju fota med båda och jämföra bilderna för att se vilken skilnad det blir. Jag kan ju inte något om detta så jag måste lära mej, det var därför jag köpte boken :D !

Peckoltia
2010-07-09, 10:40
Testade mitt Macroobjektiv som jag köpte och ser att jag får bättre bilder med Converten och mitt 28-80 objetiv :o :o hur kommer det sej :? :? :? ????
Jag kan gå mycket närmare med dem 2 tillsammans än med macroobjektivet och det förstår jag inte alls, kan det bero på att jag inte ställt in macroobjektivet rätt, jag är ju gröngöling i detta område :? :? :? :? :? !!!!!!

bjorsa
2010-07-09, 22:21
Testade mitt Macroobjektiv som jag köpte och ser att jag får bättre bilder med Converten och mitt 28-80 objetiv :o :o hur kommer det sej :? :? :? ????
Jag kan gå mycket närmare med dem 2 tillsammans än med macroobjektivet och det förstår jag inte alls, kan det bero på att jag inte ställt in macroobjektivet rätt, jag är ju gröngöling i detta område :? :? :? :? :? !!!!!!

Antar att du menar att du köpt pentax a 35-105 mm med sk fuskmacro ? Att du inte kan gå närmre beror ju på närgränsen och vad den ligger på ser du på objektivet står nog i meter tex 0.95 m =95 cm och den har ju skala 1:4 vilket ger ett ursnitt på max 96 mm på bredden på bilden medans om du sätter 28-80 i macroconvertern och ställer objektivet på 50 mm och kör maximalt utdrag på mellanringen så får du skala 1:1 dvs du avbildar 24 mm på bredden tex tar du ett måttband och fotar med 35-105 så kommer du inte komma
närmre än att du kan se ca 96 mm av måttbandet i bilden sen är det stopp medans med convertern och 50 mm så blir det 24 mm och om du tar ett 28 mm kommer du än nämre då avbildar du runt 15 mm på bredden .

Här finns lite att läsa http://www.fotosidan.se/cldoc/2872.htm

Ta det nya macrot och sätt det i macroconvertern och ställ det på 50 mm och testa att fota du kommer nog behöva köra med den inbyggda blixten om du skall fota i akvariet ställ då kameran i det röda x läget då kommer du fota med 1/180 sec

Sen om bilden blir för ljus titta då efter vilket iso värde du har ju lägre desto mindre ljuskänsligt jag brukar köra med 100 eller 200 med blixt ställ även vitbalansen i blixläge eller auto .

Om nu bilden är mörk eller ljus så justera du det med bländarringen på objektivet som sitter närmast kameran lågt tal stor öppning dvs mkt ljus kommer in och kort skärpedjup högt tal liten öppning lite ljus in långt skärpedjup.

Om du har kontakter på din macroconverter dvs att den har bländaröverföring så ställer du istället objektivet i A läget med bländarringen man får då trycka på kanppen brevid för att få den att gå i A läget sen ställer du kameran i av läge och väljer bländare med hjulen som sitter på fram och baksidan av kameran .

Bara att testa på å skjuta bilder å ha manualen (kx) i pdf format så att du enkelt kan söka i den
mvh/bjorsa

Peckoltia
2010-07-09, 22:36
Lägsta ISO är 200 på min Pentax, men om jag använder blixt, slår inte den mot glaset då så att man får blixtreflexer på bilderna :? ?

bjorsa
2010-07-10, 01:19
Bilden jag la in i strängen är ju tagen med kamerans (k7) egna blixt utan att det blir blixtblänk och det funkar även med min k10d men har ju inte testat kx men borde nog fungera
Du kan även utöka kx iso så att den går från iso 100-12800 enligt pentax
mvh/bjorsa

Peckoltia
2010-07-10, 10:44
Hur gör jag då? Funderar på om det går att lämna tillbaks objektivet, eller tror du jag kan ha användning för det utomhus? Jag tycker inte jag har någon användning för det när jag fotar räkor i alla fall för 28-80 funkar ju mycket bättre med convertern och detta objektiv är tungt eftersom det är av metall och med convertern som också är av metall blir det väldigt tugnt att hålla, jag behöver ju knappast ha 2 objektiv att anväda på convertern. Är det inte bättre att köpa sej ett 50mm i stället, det måste ju vara enklare att ställa in?

bjorsa
2010-07-10, 16:01
Hur gör jag då? Funderar på om det går att lämna tillbaks objektivet, eller tror du jag kan ha användning för det utomhus? Jag tycker inte jag har någon användning för det när jag fotar räkor i alla fall för 28-80 funkar ju mycket bättre med convertern och detta objektiv är tungt eftersom det är av metall och med convertern som också är av metall blir det väldigt tugnt att hålla, jag behöver ju knappast ha 2 objektiv att anväda på convertern. Är det inte bättre att köpa sej ett 50mm i stället, det måste ju vara enklare att ställa in?

Jag skrev tidigare i strängen att just ett billigt 50 mm är ju bra att ha i en macroteleconverter dels så blir inte objektivet så långt att det skymmer inbyggda blixten och sen är ett fast objektiv dvs ej zoom oftast skarpare .
ser att det där pentax 50 mm jag länkade till på tradera är upp i 12 kr och 18 timmar kvar kanske ett fynd men kan ju vara skräp oxå med damm på linserna inuti men gillar man att skruva lite så kan man alltid rengöra dom eller köpa luft på burk på biltema å blåsa rent .

Eller varför inte träna lite med 28-80 i macroconvertern för att komma underfund med det hela om du sen skall lämna tillbaks 35-105 de får du avgöra själv du kan ju alltid säga att du trodde det var ett macro men att det inte gick att fota nära och att du är besviken el likn .

Tog å testade inatt att fota med 28-80 i min macroteleconverter vivitar och med objektivet på 50 mm och med kamerans inbyggda blixt
Klickbar till 1024
mvh/bjorsa

Peckoltia
2010-07-10, 16:17
:shock: :shock: :shock: VILKEN LÄCKER RÄKA!!!!!! Är det en CB :D :D ??

Jag har fotat med blixt och det går bra, jag har bara lite problem med att ställa in allt så att inte bilderna blir för ljusa, men det kommer väl :D :D !!!
Har snackat med killen i affären och jag lämnar tillbaks objektivet på tisdag när jag är ledig, tycker inte det var något att ha och jag sa just att jag måste ju använda macroconvertern till det och då har jag ingen användning för det då jag var ute efter ett riktigt macro och inte ett fuskmacro till, bra att det gick att lämna tillbaks :D !! Siktar in mej på 50mm objektivet på Tradera i stället, det har jag ju mera användning för, får se vad det slutar på, ligger på 12 kr nu :D :D!!

bjorsa
2010-07-10, 21:15

Jag har fotat med blixt och det går bra, jag har bara lite problem med att ställa in allt så att inte bilderna blir för ljusa, men det kommer väl :D :D !!!

Endera sänker du iso talet eller så ökar du på bländartalet dvs högre tal mindre ljus in och se till att du kör med 1/180 del dvs att den står i röda X läget .

Jo en crystal black är det
mvh/bjorsa

Peckoltia
2010-07-10, 22:23

Endera sänker du iso talet eller så ökar du på bländartalet dvs högre tal mindre ljus in och se till att du kör med 1/180 del dvs att den står i röda X läget .

Jo en crystal black är det
mvh/bjorsa

Crystal black i lägre gradering, tycker faktiskt dom tilltalar mitt kostnärliga sinne mer än de höggraderade :D :D :D !!!!
Röda X läget :? :? :? :? :? :? ????
Jag hitar inget sådant, var skulle det vara någonstans :? :? :? ????

bjorsa
2010-07-10, 22:30
Den är inte köpt som lägre grade i alla fall :( men spelar ingen roll

Jo du har ett hjul/ratt på vänster sida av kameran högst upp där du har en grön rektangel för helautomatik, och sen p, Sv, Tv, Av, Tav, M, b ,Rött X.
Rött x är när man kör blixt dvs kameran skjuter med 1/180 del
mvh/bjorsa

bjorsa
2010-07-10, 22:39
Tittade i k x manualen och du har tydligen ingen röd x sorry
mvh/bjorsa

Peckoltia
2010-07-10, 22:52
Tittade i k x manualen och du har tydligen ingen röd x sorry
mvh/bjorsa

Nä det var därför jag inte fattade vad du menade för rött X, men hur ställer jag in det då, för bilderna blir för mörka :? ?

Peckoltia
2010-07-11, 10:22
JAPP, där satt den :D tog 50mm objektivet för futtiga 73 kr + frakt :D :D :D !!!!
Hoppas det nu är ett bra fungerande objektiv, såg att det fanns ett till men det hadde ränt i väg till straxt över 400 kr, men det är kanske inte riktigt samma objektiv?

bjorsa
2010-07-11, 15:06
Har du tittat på din macroconverter om det finns kontakter om den har bländaröverföring ?

Och har ditt 28-80 kontakter med bländaröverföring om inte så blir det att köra i manuellt läge
Här finns manualen i pdf format så den är enkel att söka i om man vet vad man vill söka efter http://www.pentax.se/se/DownloadManuals.html

På sidan 68 i pdf numreringen sid 67 i manualen så finns "använda den inbyggda blixten"
Där står
• När den inbyggda blixten används ska motljusskyddet tas av före
fotografering.
• Den inbyggda blixten avfyras med full styrka för objektiv där det saknas
möjlighet att ställa bländarringen på A (Auto).

Så om ditt objektiv saknar A läge eller att macroconvertern saknar el kontakter för bländaröverföring så kommer blixten att skjuta maximalt .

Ställ kameran i M -läget på ratten sen så får du styr ljus/mörker i bilden endera med att höja sänka isotalet eller att höja sänka bländartalet du kan köra i m läget med tiden 1/180 .

Bländaren ställer du med bländarringen med det vet du ju redan litet hål dvs stort tal lite ljus in långt skärpedjup
Stort hål dvs mkt ljus in lite tal och kort skärpedjup .

mvh/bjorsa

Peckoltia
2010-07-11, 16:05
Macroconverten har inga kontakter men det har 28 -80 objektivet. Tack för länken, ska ha manualen någon stanns men hittar den inte för tillfället, fattar inte var jag stoppat den :? . Har sparat sidan så att jag vet var jag har den i alla fall :D !!!
Eftersom min gammla Pentax hadde Automatik så kan jag köra de objektiven jag hadde till den gammla kameran även på den nya med automatic, men jag tycker bäst om att köra den manuellt faktiskt :D !!
Jag lyckades ta några bilder som det gi alla fall gick att se vad det var på med höggt ISO-antal, men nu får jag inte till det igen för jag kommer inte ihåg vad jag ställt kameran på för värden :? :? Med blixt fick jag några bilder som var inte så bra + att blixten speglar sej i räkans skal vilket jag inte alls gillar, för det gör att den ser blank ut :?