handdator

Visa fullständig version : Beskärning

Peckoltia
2010-07-23, 20:55
Går det att krympa eller bekära en bild utan att tappa något av objektet på bilden :? ?? Vill ha 1 av bildrna på min Kardinal på skärmen men som den är nu så blir den väldigt stor, ser ut som en mutant, den är stor som en kräfta och då tappar den också i skärpa, hur göra :? :? ????

Steven.liu
2010-07-23, 21:38
Om du beskär en bild är det ju alltid något som försvinner ur bilden. Som jag förstår det verkar du ha problem med att upplösningen på bilden är för låg, vilket gör att räkan är suddig. Du kan ju krympa ner en bild med tex photoshop.

Kan ha missförstått saker och ting nu, men skyller på att jag är trött :)

AnetteJ.T
2010-07-23, 21:43
Ja det går. Det är bara att ändra storleken på den, man behöver inte beskära den.

Peckoltia
2010-07-23, 21:46
Räkan har skärpa, det är den första bilden av de jag lade upp på mina Kardinaler, den kan knappast bli skarpare, men när man förstorar upp bilden så stort att den täcker skärmen så är den ju förstorad väldigt många gånger och då måste ju också bilden bli lite oskarp, eller rättare sagt lite rutig som det blir med digitalkamera. Jag vill ha räkan som skärmbild men något mindre och sedan ha en ram runt :D !!

AMDAdesign
2010-07-23, 21:47
Går det att krympa eller bekära en bild utan att tappa något av objektet på bilden :? ?? Vill ha 1 av bildrna på min Kardinal på skärmen men som den är nu så blir den väldigt stor, ser ut som en mutant, den är stor som en kräfta och då tappar den också i skärpa, hur göra :? :? ????
har förminskat bilden till dig ...iaf den jag tror ligger i ditt inlägg om kardinalerna..nu passar den till avatar :wink:

Peckoltia
2010-07-23, 21:48
Ja det går. Det är bara att ändra storleken på den, man behöver inte beskära den.

Menar du minska antal pixlar eller?

AMDAdesign
2010-07-23, 21:48
Räkan har skärpa, det är den första bilden av de jag lade upp på mina Kardinaler, den kan knappast bli skarpare, men när man förstorar upp bilden så stort att den täcker skärmen så är den ju förstorad väldigt många gånger och då måste ju också bilden bli lite oskarp, eller rättare sagt lite rutig som det blir med digitalkamera. Jag vill ha räkan som skärmbild men något mindre och sedan ha en ram runt :D !!
kan kolla vad jag kan fixa i photoshop men vad har du för skärmupplösning så jag vet hur stor den ska vara för att passa

Peckoltia
2010-07-23, 21:52
kan kolla vad jag kan fixa i photoshop men vad har du för skärmupplösning så jag vet hur stor den ska vara för att passa

Skärmupplösning?, har ingen aning, men det borde stå någonstans va?

AMDAdesign
2010-07-23, 21:53
Om du tar musen och högerklickar på skrivbordet så har du egenskaper-inställningar sen där kan du se din skärmupplösning

Peckoltia
2010-07-23, 22:00
Om du tar musen och högerklickar på skrivbordet så har du egenskaper-inställningar sen där kan du se din skärmupplösning

den står på 1280 x 800 nu, men den går att ta högre om jag flytar markören på skalan blir det högre upplösning då?

Charlie_73
2010-07-23, 22:02
Tror att du har för låg upplösning på orginalbilden helt enkelt.
Då blir det suddigt när man förstorar.

AMDAdesign
2010-07-23, 22:04
Låt det stå på den summan så försöker jag fixa bilden så gott det går hihi

Peckoltia
2010-07-23, 22:06
Tror att du har för låg upplösning på orginalbilden helt enkelt.
Då blir det suddigt när man förstorar.

Ok, men den är inte farligt suddig, men bilden blir inte riktigt som den ska, den blir liksom något utdragen på skärmen, har en 16 yums skärm på laptopen

Peckoltia
2010-07-23, 22:08
Låt det stå på den summan så försöker jag fixa bilden så gott det går hihi

Låter den stå så då :D , spännande att få se vad du kan åstadkomma för något :D :D !!!

AMDAdesign
2010-07-23, 22:13
den här bilden ska passa din skärm
[attachment=0:j53qb1jx]kardinal3.jpg[/attachment:j53qb1jx]

AMDAdesign
2010-07-23, 22:34
gjorde en till :wink:
[attachment=0:1e6m5mch]kardinal4.jpg[/attachment:1e6m5mch]

Peckoltia
2010-07-23, 22:45
den här bilden ska passa din skärm
[attachment=0:2msy4t2b]kardinal3.jpg[/attachment:2msy4t2b]

Tack snälla du för hjälpen, det vart betydligt bättre :D :D :D !!!!

AMDAdesign
2010-07-23, 22:57
vad bra :D

Peckoltia
2010-07-23, 23:11
gjorde en till :wink:
[attachment=0:dqf4c0wq]kardinal4.jpg[/attachment:dqf4c0wq]

Den här såg jag inte, den var fräck, thanks :D :D :D :D !!!!

AMDAdesign
2010-07-23, 23:13
så lite så :D alltid kul att få en ursäkt att starta Cs4 hihi

Peckoltia
2010-07-23, 23:19
så lite så :D alltid kul att få en ursäkt att starta Cs4 hihi

Cs4 vad är det för bildrdigeringsprogran?

AMDAdesign
2010-07-23, 23:26
det är photoshops nyaste och största version hihi

Steven.liu
2010-07-23, 23:26
CS4 står för Creative Suite 4. Adobe har ju en rad olika program, bla photoshop som ingår i serien :)

Edit: Jag sitter på CS5, trodde det var senaste? :)

Peckoltia
2010-07-23, 23:28
CS4 står för Creative Suite 4. Adobe har ju en rad olika program, bla photoshop som ingår i serien :)

Jag har ju Adobe så då borde jag ju ha fotoshop också tycker jag :? !!
Men inte den och den kostar ju rätt mycket $699, blir ju massor i svenska kronor,får nog hålla mej till den fria variationen jag :( !!

AMDAdesign
2010-07-23, 23:31
Photohop Cs4 extended är ett program som man får köpa till har för mig en lättare version av photoshop följer med när man köper adobe men är inte säker

Steven.liu
2010-07-23, 23:32
Njae, inte nödvändigtvis. Adobe Reader och Flash reader är ju gratis. Photoshop är ju ett bildredigeringsprogram och kostar en hel del.. Om man inte är student ;) Då är det (relativt sett) väldigt billigt! :D

AMDAdesign
2010-07-23, 23:33

Edit: Jag sitter på CS5, trodde det var senaste? :)

haha ja se där jag hade tydligen inte det senaste :wink: ....använder du det mycket så du kan se vad som skiljer dom åt?

Steven.liu
2010-07-23, 23:40
Njae, inte jag. Men flickvännen min använder mycket photoshop. Jag tror de lagt till bättre stöd (för oss mac-användare) så att programmet kan utnyttja processorn på ett annat sätt. Den största skillnaden är väl det nya verktyget "Content aware" som räknar ut vad som skulle ha varit bakom ett objekt. Man kan alltså "trolla" bort ett objekt! :) Mycket roligt verktyg måste jag säga, men är väldigt svårt att få till snyggt..

Edit: Den här länken visar på ett mycket bra sätt vad det är för något! :D
http://psd.tutsplus.com/tutorials/photo ... e-feature/ (http://psd.tutsplus.com/tutorials/photo-effects-tutorials/quick-tip-remove-a-person-from-a-photo-with-photoshop-cs5%E2%80%99s-content-aware-feature/)

AMDAdesign
2010-07-23, 23:46
som cloningsverktyget då??
Mac använder ju inte jag så det ger ju inte mig så mycket :roll:
Jag leker ju mest med fotomontage så jag använder det kanske inte på samma sätt som man gör om man jobbar med programmet som de gör i reklam syften och så...
Jag gör ju mest sånt här för att jag tycker det är kul:
[attachment=0:1rhieg4u]xtinatattooxtra.jpg[/attachment:1rhieg4u]

dvs sätter in ansikten på redan färdiga bilder eller på andras kroppar hihi

Steven.liu
2010-07-24, 09:20
Inte riktigt riktigt som cloningsverktyget.. Om man tittar noggrant på berget där killens fötter är så är det omöjligt (iaf för mig :)) att använda cloningsverktyget för ett sådant resultat. Men eftersom programmet använder sig utav området precis runt objektet man vill ta bort, fungerar det nog bäst på mindre objekt på en bild med inte allt för många olika färger.

Tjejen är ju ett ps proffs (enligt mig), och kan fixa till bilder på ett helt otroligt sätt. Själv har jag bara gjort lite retuschering. Fotomontage har jag dock aldrig försökt mig på :)

AMDAdesign
2010-07-24, 09:43
Ja nu förstår jag...hmm fast jag håller mig nog till 4an ett tag till hihi
Jobbar tjejen din med ps eller hon har det bara som hobby?

Steven.liu
2010-07-24, 11:33
Ja, så stor skillnad är det inte :) CS4 kommer man långt med!

Hon pluggar grafisk design, så hon använder det mycket till skolarbete. Men sen fixar hon ju till egna bilder med när det faller in. Så både och skulle man nog kunna säga :)

Peckoltia
2010-07-24, 11:39
Jag vill också ha det programmet, är inte alls avis nee då, men jag har inte råd, i alla fall inte nu :D :D !!!

AMDAdesign
2010-07-24, 11:40
Ja det förklarar ju att hon är "proffs" ;)

Har det som sagt bara för skojs skull även om jag gör en del loggor och sånt som jag sen stygnsätter för att kunna sy med min symaskin..dvs jag programerar loggan till symaskinen som sen syr ut den på kläder (mitt jobb). men det hade jag nog kunnat fixa med ett mindre program men det ger ju en ursäkt att få sitta och leka i Cs :D

Steven.liu
2010-07-24, 14:50
Peckoltia: Väldigt kul program när man börjar kunna lite, men det är svårt att "komma in" i det. Sen har du ju andra som gärna hjälper dig ;)

AMDA: Oh, visste inte att man kunde göra sånt :) Men å andra sidan har inte vi någon vidare ny symaskin heller haha :D

AMDAdesign
2010-07-24, 20:18
AMDA: Oh, visste inte att man kunde göra sånt :) Men å andra sidan har inte vi någon vidare ny symaskin heller haha :D

haha nä det är inte alla som äger en symaskin med USB uttag på haha :mrgreen:

För att förklara det enkelt så ritar jag en logga i cs- lägger in bilden i ett program där jag sen programmerar hur symaskinsnålen ska sy- lägger över själva programmeringsfilen på usb- sticker in den i symaskinen och trycker på start...sen sköter symaskinen resten och piper när det är dags att byta färg på tråden haha

Det är ju bara en liten del av mitt jobb det jag gör mest är att designa barnkläder som jag sen syr upp :D

Steven.liu
2010-07-24, 20:23
Haha, låter ju coolt :) Är det en egen näringsverksamhet du kör?

AMDAdesign
2010-07-24, 20:41
Ja precis det är mitt eget :)
Loggor och sånt är ju inte det jag gör mest men det blir en del sånt och dop klänningar och lite andra personliga presenter.
Var med i Vi Föräldrar tidningen i höstas då de gillade min sångpåse som jag gör, och den använder jag symaskinen mest till då alla figurerna broderas.
Sen har jag ju flera andra maskiner då jag och gubben även gör 2" breda nylonhalsband till hundar som kräver lite mer än vad halsbanden i butikerna klarar ;) Då brukar det bli att folk vill ha dom med hundens namn och sånt på med :) och då blir det att man leker i cs för att göra snygga typsnitt och sånt
[attachment=0:4do1d9mx]halsband.JPG[/attachment:4do1d9mx]

Sen att jag gör fotomontage var bara en kul grej jag började med då jag satt på ett forum och råkade se en som hade gjort det...tänkte att ja varför inte testa och se om man lyckades och nu är jag helt fast :lol: har jag svårt att somna på kvällen sätter jag mig och vips har man en ny bild på sig själv eller på någon kompis kan bli riktigt roligt ibland :wink: sen somnar jag gott hihi

Trodde aldrig att jag verkligen skulle få göra det jag älskar om dagarna dvs att sy och skapa men en dag så gav jag mig f-n på att verkligen försöka och sen efter det har det bara rullat på :D

Här kan man tex se hur det ser ut när maskinen broderar ut en programmerad bild: http://www.youtube.com/watch?v=y0VxaLoQ ... re=related (http://www.youtube.com/watch?v=y0VxaLoQPZI&feature=related)

Steven.liu
2010-07-24, 21:01
Häftigt! Kul att göra det man verkligen tycker är kul och intressant! :D

CatsWhisker
2010-07-24, 21:15
Gör detta att du kan skriva i zickzack i dina inlägg då??

Champis_Sanna
2010-07-24, 21:35
Med en sådan maskin skulle ju jag också kunna sy! Det var grymt häftigt att se. Fina hundhalsband!

AMDAdesign
2010-07-24, 22:27
Tack då vi föder upp Amstaff upptäckte vi ganska snart att halsbanden i affärerna inte höll speciellt länge så då blev det att konstruera egna :wink:
Dessa är sydda i en symaskin som man använder när man syr i skinn och läder, de är sydda i 4 lager av bilbälten så dragkraftigheten är ganska stor på dom :wink: :D
Våra hundar är ju mesta dels muskelmassa och har inte så mycket underhudsfett vilket gör att dom fryser en del på vintrarna så det har blivit en del hundkläder med då det är ganska svårt att hitta sånt i större storlekar än "Paris Hilton hund" :roll:
så det är som sagt inte bara barnkläder jag gör även om det är det jag gör mest och det jag tycker är roligast :lol:

zickzacka i inläggen kan jag tyvärr inte än men det kommer väl :lol:

Jo syr gör den ju själv eller iaf broderar resten får ju jag göra hihi

erkan
2010-10-21, 16:01
Peckoltia: Väldigt kul program när man börjar kunna lite, men det är svårt att "komma in" i det. Sen har du ju andra som gärna hjälper dig ;)

på tal om PS så kan jag tipsa om lite tiips, det är en webbsajt som heter moderskeppet, www.moderskeppet.se, som har en blogg med enkla tips i steg-för-steg hur man tex. beskär bilder, får bätte färger osv. gratis, och mycket pedagogiskt!

Peckoltia
2010-10-21, 16:56
Det går inte att öppna sidan:(!!