handdator

Visa fullständig version : Mina nya "mandarin" krabbor (Geosesarma notophorum "mandarin")

Janne Johansson
2010-10-06, 20:25
Tack "Patrik i Malmö" för att du ville handla dessa underbara krabbor till mig i Tyskland när du var nere.

De är verkligen läckra, de går just nu 2 honor och 2 hanar i ett 25 liters akvarium i väntan på att jag ska bygga färdigt mitt Vivarium.

Bygget kommer att visas här inne i tråden så småningom!

Någon annan som haft eller håller dessa krabbor i Sverige?
Erfarenheter?
278327842785

Peckoltia
2010-10-06, 20:32
Vilka häftiga krabbor, har dom gröna ögon eller är det bara som det ser ut:woah:
Jag vill också ha:D:D:D!!!!!

Janne Johansson
2010-10-06, 20:50
Njae snarare gulgröna.

Peckoltia
2010-10-06, 21:19
Har du köpt dem från Tyskland:D?? Har tänkt att eventuellt skaffa Vampyrkrabbor när jag kommer hem från Tobago, får se hur jag gör:D!!

Champis_Sanna
2010-10-06, 21:20
Vad snygga de var Janne! Man kan inte bli annat än lite avis :P

askungen
2010-10-06, 22:03
:shock:vilka läckra krabbor, grattis:thumbs:. Men du...tänk när du går förbi de karet på natten.....snacka om att du kommer känna dig iakktagen:shock:

icefudge
2010-10-06, 22:34
Nice catch ;) hoppas på många bilder på ditt projekt :thumbs:

AMDAdesign
2010-10-07, 06:26
Åh vad avis jag blev nu har ju spanat in dessa krabbor ett tag nu. Ska bli jätte spännande att se hur ditt vivarium blir.:D

PatrikMalmo
2010-10-07, 06:36
Ja, nu får du baske mig odla dem... :lol: det var ingen vanlig förkylning jag kom hem med, utan lunginflammation. :( Sovit i tre dygn, typ. Får se hur det har gått med det jag fick hem. Böckerna lär ha klarat sig bäst... *s* Jag är nog inte skapt till att ha lokal. Ska rota i kameran och få fram skötselråden på krabborna också. Vi får även hålla lite koll på Hannover till nästa år!!

Hilsen,

/P

ansjo
2010-10-07, 07:57
Jag får gratulera till dina krabbor, Janne! Såg dessa i Dusburg och det var inte utan man gärna hade köpt hem ett gäng om man bara hade någonstans att ha dem:roll:.
Mässan i Hannover är inte så mycket köpochsälj-mässa, utan mer en husdjursmässa med en massa utställare i alla kategorier av husdjur. Jag har varit där de tre senaste åren och tycker faktistk det har blivit sämre och sämre...att man sedan kan besöka olika affärer och räkodlare är en annan femma:hehe:. Då är Duisburg många gånger bättre!

Ursäkta OT

Räkelina
2010-10-07, 10:33
Ser ut som om den ler på första bilden.eller ser jag fel!!!! Ser läcker ut :)

Peckoltia
2010-10-07, 11:05
Jag ser fram emot att få höra och se hur det går med dina läckra krabbor framöver, ska bli mycket spännande:D:D!!!

Janne Johansson
2010-10-07, 19:22
Tack alla, och speciellt dig Patrik som asade med dig de här från mässan trots din lunginflammation. :(

Ja de är verkligen läckra, jag läste på om ett 20 tal olika krabbor och kan konstatera att i princip alla vill ha olika levnadsvillkor.
Några vill ha hårt vatten högt ph, lågt ph, vissa måste ha bräckt vatten för att reproducera, andra vill ha mycket vattendel och lite landdel och tvärtom och mycket mer.
Vampyrkrabborna räknas som några av de lättaste att föröka i terrarium. De vill ha en liten del vatten och mycket land.
De klättrar gärna på rötter och stenar.
Ursprunget är från Sulawesi på de här krabborna.
De äter det mesta: Flingor, pellets, grönsaker, skalade äpplen mm

BengtO
2010-10-11, 10:38
Fina krabbor. Dock inga sp vampyr utan Geosesarma notophorum (tror den heter så) Mandarin. Vampyren har lila ben, en gul rygg och orange ögon. De gillar olika slags granulat(Tetra mintyp) och levande foder typ bananflugor. De förökar sig ganska lätt men ungarna är mycket små och svåra att upptäcka. Just Mandarinen (ialla fall mina) är sällan i vatten och ömsar tom på land.
/Bengt

Janne Johansson
2010-10-11, 18:06
Fina krabbor. Dock inga sp vampyr utan Geosesarma notophorum (tror den heter så) Mandarin. Vampyren har lila ben, en gul rygg och orange ögon. De gillar olika slags granulat(Tetra mintyp) och levande foder typ bananflugor. De förökar sig ganska lätt men ungarna är mycket små och svåra att upptäcka. Just Mandarinen (ialla fall mina) är sällan i vatten och ömsar tom på land.
/Bengt

Tusen tack Bengt!

Du har helt rätt, googlade runt och visst är det Geosesarma notophorum "mandarin" jag fått tag i. Som tur var har de liknande krav som Vampyrkrabban.
De har blivit betydligt tamare de senaste dagarna då jag haft dem uppe ur Vivariumet en del och handskats med dem.
Nu är de framme betydligt mer och äter friskt från alla möjliga foder.
Som du skriver Bengt, de är väldigt sällan nere i vattnet.

Har du någon bild på hur du inrett hemmet för dina krabbor Bengt?

Här kommer ett par nya bilder från mig.284828492850

Janne Johansson
2010-10-11, 18:26
Och här en bild på mitt vivarium som ska "moddas"
Måtten är 50x50x50

BengtO
2010-10-12, 07:40
Min "stora" hobby är regnskogsterrarier med pilgiftsgrodor. Krabborna blev ett sidospår då de ställer samma krav på terrariet. En sak som de dock gillar är att gräva. Komposterad bark verkar funka bra. Så ett ganska tjockt 10 cm lager så att de kan gräva bohålor är bra.

Janne Johansson
2010-10-12, 16:43
Tack för tipset, jag har ganska grov grus i karet så ska se till att få ner ett lager bark i det nya vivariumet.
Har du grodorna ihop med krabborna?

Charlie_73
2010-10-12, 19:21
Ska bli kul att få se detta när det är färdigt. :thumbs:

BengtO
2010-10-13, 13:07
Tack för tipset, jag har ganska grov grus i karet så ska se till att få ner ett lager bark i det nya vivariumet.
Har du grodorna ihop med krabborna?

Har varit ganska sugen på det, men när jag först blandade de lite robustare sp Vampyr med Mandarinerna och såg hur Vampyrerna lekte plockepinn med de stackars Mandarinerna så förstod jag vad som skulle kunna hända ifall de får tag på ett grodben.

wotan
2010-10-22, 00:31
Och här en bild på mitt vivarium som ska "moddas"
Måtten är 50x50x50

hur går det med krabborna?

Janne Johansson
2010-10-24, 19:55
Krabborna mår fint, tyvärr har jag sjukt mycket att stå så vivariumet har jag inte hunnit börja på än.

icefudge
2010-10-24, 21:17
ja du har väl en del vattenbyten å göra :mrgreen:

Janne Johansson
2010-10-25, 17:53
ja du har väl en del vattenbyten å göra :mrgreen:

Jepp en kväll tar det, man vill ju samtidigt rensa lite i karen....

Exelon
2010-10-25, 18:16
Ser ut som en bra start på karet/terrariumet. alltid kul med folk som har lite udda och snygga djur som sällskap.:thumbs:
Hoppas bilderna kommer sen när du har fått i ordning det.

AMDAdesign
2010-10-25, 18:19
Hur är det med dessa små krabbor kan man ha dom ihop med räkor? Eller dom slutar som krabbmete :?

Janne Johansson
2010-10-25, 18:47
Körsbärsräkorna klarar sig fint, problemet är att vattendelen för den här sortens krabbor behöver vara så liten så det är snarare den lilla vattenvolymen som är problemet i karet. Krabborna är ytterst sällan nere i vattnet, de föredrar att sitta i vattenbrynet.

Exelon
2010-10-25, 18:53
Då kanske det hade varit bättre och haft typ lecakulor i botten och haft sten/ar som hållit dom på plats så dom inte hamnar i vattendelen. Tänkte mest på att då får du ju en större vattenmängd och en stabil och billig "botten" ifall du vill ha mossa eller dylikt som växer på barken.

Janne Johansson
2010-12-05, 22:07
Tjoho!

I dag såg jag ett helt gäng "minikrabbor" bland mina mandariner.
De är sjukt små och likna fästingar :)
Någon som vet om de behöver något speciellt foder när de är små?

AMDAdesign
2010-12-05, 22:11
Åh grattis till de små :D
Borde väl vara som med räkorna att man ser till att det finns lätt tillgängligt foder i rätt storlek :?

icefudge
2010-12-05, 22:59
grattis :D du ska då odla på allt ;)

PatrikMalmo
2010-12-06, 09:44
Man gratulerar!! Klart att de behöver foder, men vilket har jag dålig koll på... :shock: Nå, du är slug och rutinerad så jag har fullt förtroende för att du löser det!! :D

BengtO
2010-12-06, 14:30
Tjoho!

I dag såg jag ett helt gäng "minikrabbor" bland mina mandariner.
De är sjukt små och likna fästingar :)
Någon som vet om de behöver något speciellt foder när de är små?

Grattis!
De äter samma mat som de vuxna, typ granulat för akvariefisk, bananflugor o dyl.

Janne Johansson
2010-12-06, 17:43
Grattis!
De äter samma mat som de vuxna, typ granulat för akvariefisk, bananflugor o dyl.

Tack alla!

Jag tycker de vuxna äter väldigt lite, har varit rädd att de inte trivts hos mig. Men har de fått smått borde de ju inte gå någon nöd på dem iaf :)

Bananflugor ska jag testa, det borde va ett kanonfoder för dem.

Daniel Brodin
2010-12-06, 18:05
Roligt, grattis!

CatsWhisker
2010-12-07, 15:43
Tack alla!

Jag tycker de vuxna äter väldigt lite, har varit rädd att de inte trivts hos mig. Men har de fått smått borde de ju inte gå någon nöd på dem iaf :)

Bananflugor ska jag testa, det borde va ett kanonfoder för dem.

Tänk på att det finns två sorter av dessa bananflugor..
En sort som kan flyga och en ny avlad som inte kan flyga..

Men det kan du kolla med någon duktig på pilgift eller kameolonter...(ursäkta stavning)

ansjo
2010-12-07, 16:37
Har du någon bild på hela karet:hehe:?

Janne Johansson
2010-12-07, 19:42
Tänk på att det finns två sorter av dessa bananflugor..
En sort som kan flyga och en ny avlad som inte kan flyga..

Men det kan du kolla med någon duktig på pilgift eller kameolonter...(ursäkta stavning)

Tack för tipset. Jag tror det säljs kulturer här i Malmö på tropikhuset.

Janne Johansson
2010-12-07, 19:48
Har du någon bild på hela karet:hehe:?

Nej faktist inte. De lever i ett provisoriskt 20 liters kar som är inrett med grov grus, mangroverrötter och vissna eklöv.
I vattnet som går från 7-8 cm i framkant upp till "strand" i bakkant har jag i hornsäv och en del löv. Har soil som bottenmaterial i vattendelen.
I karet finns även ett par förkolnade bamburör där de kan gå in för mer skydd.

Jag tar någon bild och lägger upp