handdator

Visa fullständig version : Bra länk med mycket info om Sulawesi tank setup!

Janne Johansson
2010-11-04, 22:29
Kolla in den här sidan på Shrimp-attack.com
Mycket läsvärd och viktig för er som funderar på sulawesiräkor eller inte lyckats med dem tidigare.
http://www.blue-tiger-shrimp.com/blog/how-to-set-up-a-tank-for-sulawesi-shrimp/

PatrikMalmo
2010-11-05, 09:15
Bra med en sammanställning. Saknar dock info om något som verkar vara mycket kritiskt för dem, dvs transporten. Har inte lurat på att göra eget vatten, men det verkar slugt. Infon bekräftar också mina egna misstankar om att de är känsliga för något mer än temp/hårdhet. Spontant tror jag det är kväveföreningar, iom att sjöarna de finns i är extremt näringsfattiga.

Hilsen,

/P

Janne Johansson
2010-11-05, 14:57
Jag håller med dig Patrik, de är helt klart ett problem det här med transporterna. Samtidigt har man hört om personer i Sverige som beställt Sulawesiräkor från Tyskland och fått hem dem utan problem. Kan det vara så att vissa populationer är mer känsliga än andra för transport....

Det med salt i vattnet som Roland Blankenhaus kör är också en intressant teori som verkar fungera bra.

Daniel Brodin
2010-11-05, 16:41
Tack för en bra länk! :thumbs:

Det där "Sera mineralsalt" använder han när han höjer upp KH värdet på sitt RO-vatten (KH på nästan 0) om jag fattat rätt, inte salt i meningen bräckt/saltvatten, eller är jag ute och cyklar:?

PatrikMalmo
2010-11-06, 07:48
Broddan,
så greppar jag det också. Mineralsalt torde vara något annat än NaCl.

Transporterna är mysko. Har ju själv skickat Kardinaler utan problem. Månne finns gemensamma nämnare med hur man skickar, jag har ett gäng teorier där.

Hilsen,

/P

JenL
2010-11-06, 08:33
Hej,

I have just started up a Sulawesitank a week ago following the instructions of Roland Blankenhaus on his Website (http://www.1a-wirbellose.de/sulawesi-garnelen.html) and advice he gave me in a German Forum. He adds the Sera Mineral Salt because it seems there is some component in there that the Sulawesis need. He (and others) have tried other Mineral salts and they didn't work. He says it is important to use the Sera salt. He also uses a Bottomfilter (25cmx25cm) in addition to a HMF-Filter, neutral very fine gravel (0,7-1,2 mm) and Granitstones (also water neutral). Lots of light is good he says because you need a lot of algae on the stones. He has a little bit of moss in there but nothing else plantwise. Behind the HMF-Filter he has 1l of Coralit and the heater.

Here is a photo of his tank:
3204

PatrikMalmo
2010-11-07, 07:29
Roland har en slug setup, lurar på att ändra hur jag kör mina... har ett kar som jag nog kunde dela in i tre fack, ett för kardinaler och så två för ev. andra skönheter. Hur stort är hans kar? 50-60 liter?

Hilsen,

/P

Daniel_89
2011-03-20, 10:40
Bra med en sammanställning. Saknar dock info om något som verkar vara mycket kritiskt för dem, dvs transporten. Har inte lurat på att göra eget vatten, men det verkar slugt. Infon bekräftar också mina egna misstankar om att de är känsliga för något mer än temp/hårdhet. Spontant tror jag det är kväveföreningar, iom att sjöarna de finns i är extremt näringsfattiga.

Hilsen,

/P

Hur gör ni? startar ni upp karen med "Eget vatten" eller kör ni på kran vatten?

grottbert
2011-10-09, 21:03
Länken verkar död längst upp, leder till ingenting.

Janne Johansson
2011-10-09, 21:05
Shrimp-attack är numera endast för inbjudna, tyvärr. Efter att hon fått problem med hot och annat från räkfolk i Tyskland :(

grottbert
2011-10-09, 21:11
ok, var ju tråkigt. Verkar vara ett hetlevrat folk dom där tyskarna.

hawkse
2011-10-26, 20:01
Shrimp-attack är numera endast för inbjudna, tyvärr. Efter att hon fått problem med hot och annat från räkfolk i Tyskland :(
Hot?!

TYB
2011-10-26, 21:02
Synd med länken, finns det någon annan som någon kan peka i rätt riktning på någon annan sida?

TYB

grottbert
2011-10-26, 21:09
www.shrimpnow.com har en helt ok sulawesisida. Kan ju kolla in den.

Janne Johansson
2011-10-26, 21:21
Hot?!

Ja tyvärr, hon är lite radikal och tycker till om det mesta. På gott och ont. Jag har inga detaljer om vad som skett, vet bara att det är väldigt trist.