handdator

Visa fullständig version : Vad "förbättra" på kardinalräkan!

Daniel Brodin
2010-11-24, 19:13
Kardinalräkor kan ju variera lite i utseende.

De varierar ifrån ljusröda till mörk röda.

De har olika antal vita prickar, en del har även lite större prickar.

Om man skulle få för sig att urvalsodla på dessa räkor, vilka egenskaper tycker ni att man ska eftersträva att förstärka.

Jag får fram ganska mycket nya kardinaler och då och då dyker det upp nåt ex med mycket mer av nån ovan nämnd utseende. Idag såg jag en räka som är helröd utan vitt nånstans, tycker bättre om originalet dock, men kanske en sån räka kan ha värde i en seriös urvalsodling?

Lite rörigt inlägg men kom gärna med åsikter och råd angående detta och urvalsodling i stort.

AMDAdesign
2010-11-24, 19:24
Jag tycker de riktigt mörkröda med små vita prickar så det blå som är runt prickarna syns är de snyggaste :) min förklaring kändes aningen luddig men hoppas du fattar :)

Janne Johansson
2010-11-24, 19:31
Mycket intressanta tankar. Det kräver minst 4 olika kardinalkar om du ska ha möjlighet att sortera ut de olika nyanserna på dem.
Troligen tar det också ganska många generationer innan du ser resultat. Men jag är helt klart positiv till din idé.

Personligen skulle jag köra

Kar 1: Kardinaler utan prickar eller med få prickar
Kar:2 Kardinaler med stora/många prickar
Kar: 3 Kardinaler med så mörk färg som möjligt
Kar:4 uppsamling för de andra kardinalerna som inte passar in i de ovanstående kategorierna.

Lova att dokumentera projektet med anteckningar och bilder här inne.

Lycka till om du kör igång. :)

Daniel Brodin
2010-11-24, 19:42
Jag tycker de riktigt mörkröda med små vita prickar så det blå som är runt prickarna syns är de snyggaste :) min förklaring kändes aningen luddig men hoppas du fattar :)

Ja det är snyggt när det skimrar mycket i blått helt klart!
Kan vara svårt att urskilja på kardinalräklingar dock.

Johnny Wong
2010-11-24, 19:44
Jag röstar på större prickar.

Daniel Brodin
2010-11-24, 19:48
Mycket intressanta tankar. Det kräver minst 4 olika kardinalkar om du ska ha möjlighet att sortera ut de olika nyanserna på dem.
Troligen tar det också ganska många generationer innan du ser resultat. Men jag är helt klart positiv till din idé.

Personligen skulle jag köra

Kar 1: Kardinaler utan prickar eller med få prickar
Kar:2 Kardinaler med stora/många prickar
Kar: 3 Kardinaler med så mörk färg som möjligt
Kar:4 uppsamling för de andra kardinalerna som inte passar in i de ovanstående kategorierna.

Lova att dokumentera projektet med anteckningar och bilder här inne.

Lycka till om du kör igång. :)

Tack för utförlig input. :)
Detta är just nu bara idéer men lovar dokumentera om/när jag börjar.

Uppdelningen i 4 "sorter" verkar bra och det är fortfarande hyfsat "få" kar.

Ser ju problem dock när räkor passar in i flera kategorier, vilket kar ska de då i?

Peckoltia
2010-11-24, 19:52
Jag tycker som AMDA att de mörkt nästan vinröda med blå prickar är snyggast faktiskt:D!!!

Putte
2010-11-24, 23:00
Jag har precis köpt fyra st kardinaler på en fiskauktion för 100 kr... Var supernöjd när jag äntligen fått dem i karet och tog fram förstoringsglaset och visade min fru! "Kan du inte skaffa räkor som man inte behöver ha förstoringsglas för att se?" var hennes kommentar... "De stora du har ser ju ut som tångräkor och är ju inte särskillt roliga" när hon syftade på Amanoräkorna.

Jag är iaf rätt nöjd över att de lever efter en kall dag på auktionen i Uddevalla! Men jag tycker det är så snyggt med de vita prickarna med blått runt. Så större prickar och gärna större räkor om man ändå kan få önska :D

PS. De kommer från en kille i Malmö...

Janne Johansson
2010-11-24, 23:07
Jag har precis köpt fyra st kardinaler på en fiskauktion för 100 kr... Var supernöjd när jag äntligen fått dem i karet och tog fram förstoringsglaset och visade min fru! "Kan du inte skaffa räkor som man inte behöver ha förstoringsglas för att se?" var hennes kommentar... "De stora du har ser ju ut som tångräkor och är ju inte särskillt roliga" när hon syftade på Amanoräkorna.

Jag är iaf rätt nöjd över att de lever efter en kall dag på auktionen i Uddevalla! Men jag tycker det är så snyggt med de vita prickarna med blått runt. Så större prickar och gärna större räkor om man ändå kan få önska :D

PS. De kommer från en kille i Malmö...

Kul att du blivit kardinalbiten :) och det var ju ett bra pris med. Att det sedan var Malmö räkor är ju ett extra plus i kanten.

Daniel Brodin
2010-11-24, 23:08
Hehe stora är de inte.

Jag har några caridina spinata och dessa är större än kardinaler, hoppas på att dessa ska komma igång.

Lycka till med kardinalerna!

icefudge
2010-11-24, 23:38
jag röstar på helröda utan prickar ;)

Johnny Wong
2010-11-24, 23:51
jag röstar på helröda utan prickar ;)

Fast det finns ju redan en likande art som är helröda.

http://1.bp.blogspot.com/_Dbv5KjY4jRc/SI_WqVgWXzI/AAAAAAAAAMA/NA7b0IGqtU0/s320/dark_maroon.jpg

Arek
2010-11-25, 00:10
Nej
den med pricka är snyggare :thumbs: och dom vit ben :roll:

Daniel Brodin
2010-11-25, 10:01
Tack för input!

Har ni tips rent praktiskt med uppfångningen?

Det var en mardröm första gången jag fånga kardinalräkor (kommer du ihåg Arek?) men fått in lite snits nu. Men att fånga en specifik räka kan bli krångligt. Tur att de inte tappar så mycket färg i alla fall.

Undrar om de mörkaste kardinalerna är honor? De flesta som går med rom går mot de mörka hållet.

Undrar om en mörk/ljus räka idag kan imorgon vara tvärtom?

När jag sitter och tittar in i karet känns det rätt komplicerat att sortera upp dom rent praktiskt.

Kanske måste bygga upp ett kar som underlättar uppfångning. Hur nu det ska se ut.

Klurar vidare...

icefudge
2010-11-25, 22:58
Fast det finns ju redan en likande art som är helröda.

http://1.bp.blogspot.com/_Dbv5KjY4jRc/SI_WqVgWXzI/AAAAAAAAAMA/NA7b0IGqtU0/s320/dark_maroon.jpg
jo men jag menade helröd kropp utan prickar, fast med vita ben ;) hade vart ruskigt läckert :shock: jag borde nog förklarat bättre :oops:

Daniel Brodin
2010-11-26, 09:06
Det är helt klart effektfullt med kontrasten av de vita benen och kroppen.
Har ju en helröd kardinal nu men tyvärr är benen mer genomskinliga än vita.

Peckoltia
2010-11-26, 09:46
Det är väl bara att avla på de bäst utfärgade djuren så borde man väl få fram mer mörkare röda individer med blå prickar, men så har jag märkt när jag hade mina att de blev mörkare med kraftigare färger med mörk inredning.