handdator

Visa fullständig version : Korsningsrisk?

AMDAdesign
2011-01-13, 19:45
Hur är det med sulawesi räkorna kan de korsas med varandra?
Om de kan det finns det då någon tabell någonstans?

Sulawesi snäckorna vet jag kan korsas därför jag började undra med räkorna :?

BillyL.
2011-01-13, 20:34
Nu har jag inga sulawesi själv, men enl. nanohandboken (BTN guiden om nanoakvarium) så ska det inte finnas någon risk för korsning.

grottbert
2011-01-13, 21:26
Det finns så oerhört lite information om korsningar men det är inte omöjligt.

kollar man lite på shrimpnow.com så pratar dom lite om korsningrisker bara, inga dokumenterade korsningar.

http://www.shrimpnow.com/forums/showthread.php/4452-which-kinds-will-not-crossbreed

En säger att man ska välja räkor från olika sjöar för att sänka risken för korsning medans andra säger att man ska välja från samma sjö för att minska risken.
Väldigt motsägande med andra ord och inget dokumenterat därifrån.

Men det är ju det som är spännande med dessa räkor, det är liksom ingen som har full koll på dom än.

AMDAdesign
2011-01-13, 21:30
Ja det är detta jag läst med att det verkar som det finns en liten risk och då jag vet att det är väldigt dåligt dokumenterat om just sulawesi räkorna blev jag osäker. Har ju en sort redan och hade tänkt testa en till nu till sommaren men jag vill ju inte de ska råka korsas :?

ansjo
2011-01-13, 22:40
Sulawesi snäckorna vet jag kan korsas därför jag började undra med räkorna :?
Var har du läst/hört det? Är själv lite nyfiken och letat runt lite på ett bra svar av någon som vet...:hehe:

AMDAdesign
2011-01-13, 22:46
Var har du läst/hört det? Är själv lite nyfiken och letat runt lite på ett bra svar av någon som vet...:hehe:
bland annat här på redbee ;) sen har det varit när jag googlat runder kommer tyvärr inte ihåg exakta ställen

ansjo
2011-01-13, 23:38
Ok, då ändrar inte jag min uppfattning tills jag blir motbevisad:evilgrin:.
Jag tror inte att de korsar sig, jag har tre sorters elefanter i samma kar, och avkomman blir ingen blandning utan ser precis lika renrasiga ut som de gamla. Jag ställde även den frågan till Mikael Håkansson på Imazo för ett tag sedan, och han sa att det var lugnt att ha sorterna ihop. Det kan ju vara att de beter sig som tex Corydoras, samma art men korsar sig inte sinsemellan.

Skulle de nu korsa sig, så är jag den första att ändra mig bara jag får "riktiga" bevis på det;).

grottbert
2011-01-14, 00:55
Man kan nog utgå ifrån att dom snäckor och räkor som lever i samma sjö är tillräckligt olika för att inte korsa sig, annars skulle det ju ha märkts.

Men det är ju det här med att ta och blanda från olika sjöar. Troligtvis har ju dom suttit ihop en gång i tiden så att dom har samma ursprung.

Det skulle vara spännande och kartlägga korsningar men det är ju inga billiga räkor direkt. Inte så lätta att få att gå med rom heller för den delen.

noob
2011-01-14, 07:26
En säger att man ska välja räkor från olika sjöar för att sänka risken för korsning medans andra säger att man ska välja från samma sjö för att minska risken.
Väldigt motsägande med andra ord och inget dokumenterat därifrån.

Hade dom från samma sjö kunnat korsa sig hade dom nog redan gjort det

noob
2011-01-14, 07:27
Hade dom från samma sjö kunnat korsa sig hade dom nog redan gjort det

Kom på att dom kanske kan får steril avkomma som häst och åsna :P