handdator

Visa fullständig version : Saisai Räkor ( en kille från Japan med det bästa av det bästa)

Janne Johansson
2011-01-20, 23:06
Namn: Saisais blogg
Länk: http://saisaiebi.blog11.fc2.com/
Beskrivning: En helt otrolig sida från Japan. Den här killen odlar så bra räkor det bara går att få fram. Använd Google translate om ni vill förstå lite iaf. Bilderna är annars värda ett besök bara dem. :beg::beg:

Nybox
2011-01-20, 23:08
Damn inte alls dåliga !

Janne Johansson
2011-01-20, 23:09
Kolla in sidan 2 på bloggen :woah:. Ett helt gäng Blue Bolt!!

icefudge
2011-01-20, 23:22
OMG :shock: finaste jag någonsin sett!! där ligger tom du i lä janne ;)

wotan
2011-01-20, 23:30
Kolla in sidan 2 på bloggen :woah:. Ett helt gäng Blue Bolt!!
Janne kan du svara på varför han har plastbyttor med soil i? http://blog-imgs-34.fc2.com/s/a/i/saisaiebi/2011_0103_181032-DSC02887.jpg

är det kanske ett filter av något slag?

wotan
2011-01-20, 23:33
vaf*n är de grön svarta?http://blog-imgs-34.fc2.com/s/a/i/saisaiebi/2010_1222_155542-DSC02768.jpg

Champis_Sanna
2011-01-20, 23:34
Det var verkligen urfina räkor! Man kunde sitta och bläddra länge :)

icefudge
2011-01-20, 23:35
Janne kan du svara på varför han har plastbyttor med soil i? http://blog-imgs-34.fc2.com/s/a/i/saisaiebi/2011_0103_181032-DSC02887.jpg

är det kanske ett filter av något slag?
skulle gissa på att det e för bakterieflorans skull.

wotan
2011-01-20, 23:48
skulle gissa på att det e för bakterieflorans skull.

men kolla här då. du tror inte det kan vara något filter? http://blog-imgs-34.fc2.com/s/a/i/saisaiebi/2010_1127_163841-DSC02543.jpg

JenL
2011-01-21, 07:38
Wow....just ...wow :woah::woah::woah:

The white... just incredible. Not to mention the other colors :shock:

wotan
2011-01-21, 11:42
Wow....just ...wow :woah::woah::woah:

The white... just incredible. Not to mention the other colors :shock:

jag håller med. Vet du vad det är för bottensubstrat han har i en del burkar? det är inte soil från ebigold.

AMDAdesign
2011-01-21, 11:55
jag håller med. Vet du vad det är för bottensubstrat han har i en del burkar? det är inte soil från ebigold.
gissar på ROSSO premium soil som finns med på en av bilderna

Dodat
2011-01-21, 12:31
Amazing :woah:

*Läser (kollar bilder) några sidor till xD )

wotan
2011-01-21, 14:01
gissar på ROSSO premium soil som finns med på en av bilderna

mm ja tror det oxå. jag va in och kikade på en hemsida han länkade till som sålde räkgrejer. men där fattade jag inte så mycket. hittade bara massa olika räkor till salu.

tänkte att det kanske finns på ebay. det skulle vara kul att testa.

clas
2011-01-21, 14:24
Äsch! Det ser ut som hemma hos mig!!! NOT

AMDAdesign
2011-01-21, 14:33
Nån mer än jag som tycker mascoten ala mini hamster är super söt?? haha

Riktigt snygga räkor han länkar även till en annan blogg i ett av inläggen där jag fann fler snygga räkor. Längre bak i bloggen så ser man han har någon annan typ av räka med någon "genomskinlig" vad är det för räka?

Dodat
2011-01-21, 15:43
Gillar också hamstern ;)

Hoppas det är fler än en, roborovskis ska vara minst 2 x)

Janne Johansson
2011-01-21, 17:03
Jag tror han kör soilen i baljor av lite olika anledningar. En är säkert att den körs genom något filter för att få den mer effektiv. I vissa kar kör han helt utan bottenmaterial, med bara soilkassen. Jag har själv problem med min soil i flera kar just nu. Den verkar helt enkelt ha gjort sitt. Ph värdena i karen sticker upp mot 7-7,5 igen :( Kör man soilen som Saisai är den lätt att byta ut till ny.

skreakalle
2011-01-21, 17:36
Mmm satt oxå å kollade på den lösningen...ser ut som det är nån typ av soil i plastbacken med ett bottenfilter men då måste det ju vara en hårdare typ av soil.I vissa burkar ser det ut som det e lava grus eller nåt i den stilen + den dära plastbacken :confused: Verkar som han har både planaria och hydra med...

CatsWhisker
2011-01-21, 19:27
Var det inte ni två..Janne och Skrea som spånade på att stoppa soil bakom filterhörn innan??

Har ni provat??

Janne Johansson
2011-01-21, 20:23
Nej jag har inte testat, även om vi spånade om det tidigare. Nu ska jag däremot försöka mig på något ditåt.

PatrikMalmo
2011-01-22, 11:27
Jag är svårimpad, men dessa räkor var något i hästväg... darn, vilken färgintensitet!! :shock: :shock: :shock:

Vad kallar man dem som är Black crystal, men med blått istf vitt? Aldrig sett förr.

De betydligt mindre men grå/genomskinliga räkorna är troligen Hyallella azteca, "Mexikansk dvärgflodkräfta". Liknar våra märlkräftor. Kan också vara en lokal japansk variant, den sortens räkor finns förmodligen över hela jordklotet.

Greppar nu också varför jag fick ett litet mess... *varmt skratt* Me fix, no worry.

Hilsen,

/P

skreakalle
2011-01-22, 12:12
Var det inte ni två..Janne och Skrea som spånade på att stoppa soil bakom filterhörn innan??

Har ni provat??
Nej,inte än ! Men tycker denna lösningen med plastback e ganska slug,kräver dock ett litet större kar.Skulle tippa på minst 100 pannor,och ett neutralt bottenmatrial....

PatrikMalmo
2011-01-22, 12:29
Nej,inte än ! Men tycker denna lösningen med plastback e ganska slug,kräver dock ett litet större kar.Skulle tippa på minst 100 pannor,och ett neutralt bottenmatrial....

Wee, nu börjar äntligen dörrarna öppnas för vad jag snackat om för längesedan - neutralt bottenmaterial och torvfiltrering. Varför köpa dyr soil? *varmt skratt*

Hilsen,

/P

skreakalle
2011-01-22, 12:39
Hahahaha...Nu e du där å hackar igen ! :lol: Soilen e ju inte bara för ph sänkande effekt,dess porösa struktur sägs vara idealiskt för microbakteria som räkorna käkar utav....Men när soilen "kollapsar" får man tydligen byta ut allt.....surt ! Har oxå ett kar på uppstart där jag INTE har soil i utan kör med torvgranulat i filtret,grovt Engelskt sjögrus,mycket mangrove rötter ngr stänglar vattenpest,ska se vad det ger i ph värde....Har du nån koll på hur länge torven är "aktiv" ?:confused:

PatrikMalmo
2011-01-23, 02:27
Jamen, jamen, jamen... "soilens porösa struktur"... det finns ju ett bra gäng bottensubstrat/filtermedia som har det, och aldrig tar slut? :) Behöver inte bytas något, never ever. Rengöras möjligen, men det går att komma runt det också. Torv/ev. soil i filtret, lätt att byta. Eller bygg eget litet torvfilter. Busenkelt. Skaffa sista numret av Ciklidbladet, där finns en najs bild på enkelt torvfilter. ;)

Torv är ett naturmaterial, svårt att säga när den "tar slut". Det enkla svaret är att torven är slut när den inte avger mer/påverkar vattnet. Det blir man inte klokare av - man får helt enkelt mäta och/eller observera det levande. Utöver att torven är ett naturmaterial så torde urlakningen påverkas av vattenkemin samt hur stora vb/hur ofta vb. Av det jag testat kan man inte ens vara säker på att torv från samma tillverkare har samma livslängd. Vill du vara lite säkrare så förnya den regelbundet, innan den tar slut.

Hilsen,

/P

Bladet
2011-01-23, 08:32
Eller bygg eget litet torvfilter. Busenkelt. Skaffa sista numret av Ciklidbladet, där finns en najs bild på enkelt torvfilter. ;)

Hilsen,

/P

Var/hur köper man Ciklidbladet?

Vore kul att läsa på i ämnet

skreakalle
2011-01-23, 14:48
Du talar i tungor Patrik ! E du besatt ? :D -Vad är det för bottensubstrat du yrar om ? :confused:

PatrikMalmo
2011-01-23, 21:15
Bladet,
kolla www.ciklid.org (http://www.ciklid.org) och se vad du hittar.

Skreakalle,
talar inte i tungor, men är möjligen lite upprörd... ;) ...vad med Aquaclay, ECS eller vilket som helst bränt keramiskt substrat? Bör vara rätt exakt samma yta för bakterierna på dem som i soilen. För att göra det "värre", krossad lavasten? Finns en del alternativ om du vill ha mycket yta till bakterierna i sin tur till räkorna att äta på. Osäker på hur stor skillnad det gör ändå, men testa och se.

Hilsen,

/P

skreakalle
2011-01-23, 22:21
Hahaha....driver med dej ! ;) Hade just den funderingen om ett " kross " av ngt slag...De andra alternativen du räknar upp tror jag att det är svårt att få tag i häromkring.Lava tror jag det får bli...bra i färg oxå ! Men....har ju en "skvätt" soil över tänkte faktiskt sätta det i en "back" inuti karet,med ett bottenfilter,lavakrossen underst och soilen ovanpå så den inte "sugs ur" för fort...

Alltid roande OCH lärorikt att läsa dina inlägg !

PatrikMalmo
2011-01-24, 06:19
ECS, Easy Care Substrate, säljs av Akvarieteknik - borde gå att få fram även till dina trakter?