handdator

Visa fullständig version : Krabba som trivs med räkor?

Kobayashi
2011-03-11, 04:40
Någon som kan tipsa om en bra krabbsort som man kan ha i ett nanoakvarium tillsammans med körsbärsräkor och posthornssnäckor utan att det blir pannkaka? Det är ett plus om arten går att köpa i butik i Stockholm. :thumbs:

m00z
2011-03-11, 09:32
Thai mikro krabbor funkar för mig. (Limnopilos naiyanetri)
De jag har köptes på södermalms akvarieaffär. Killen där tar in dem lite då och då.

Kobayashi
2011-03-11, 12:28
Thai mikro krabbor funkar för mig. (Limnopilos naiyanetri)
De jag har köptes på södermalms akvarieaffär. Killen där tar in dem lite då och då.

Wunderbar! Tack för tipset.

Kobayashi
2011-03-14, 02:32
Nu har jag köpt två små thailändare. Gulliga krabbor, men lite skygga just nu.

grottbert
2011-03-14, 11:06
Nämnas är väl att dom är ju just krabbor. Dom är opportunister som alla andra krabbor och äter det dom kommer över.
Ser dom en skadad eller sjuk räka som inte gör motstånd kommer dom att försöka nappa den.
Friska räkor är för aktiva för att bli uppätna vad jag har sett iallafall.

m00z
2011-03-14, 11:27
Om du har sniglar i akvariet lär dem går utan antenn efter ett tag. Krabban väntar med öppen klo bredvid en snigel, och när antennen kommer där emellan då klipper dem till!

grottbert
2011-03-14, 11:34
Jo tack det har jag märkt. Dom älskade mina så tylosnäcklingar som jag hade temporärt med dom under en ombyggnation. hittade väl 6st tomma små skal efter det.
Nämnas sak väl att jag inte hade matat i det akvariet då p.g.a överbelastning, så krabborna var troligtvis hungriga och tog det som bjöds. Räkpellets eller annan räkmat föredras och om dom är mätta och belåtna så är dom fredliga.

Kobayashi
2011-03-15, 01:40
Om du har sniglar i akvariet lär dem går utan antenn efter ett tag. Krabban väntar med öppen klo bredvid en snigel, och när antennen kommer där emellan då klipper dem till!

Taskigt! Ska hålla utkik.

räktobb
2011-06-03, 16:40
vet någon vart man kan köpa såna krabbor på internet,och förlåt om jag snor tråden;)

Peckoltia
2011-06-03, 16:55
Finns en bra denna:D
http://www.fraku-aquaristik.de/

Sen finns det flera oseriösa, jag köpte sist av Garnelio men fick 4 döda krabbor och knappt någon ersättning alls för dem, dom skickar heller inte nya djur till någon som inte bor i Tyskland:evil:

Har du inte Hornbash någonstans där uppe för i så fall rekommenderar jag dej att beställa via dem, då får du fina djur,eller så beställer du via din närmaste zooaffär.

räktobb
2011-06-03, 19:06
vet någon vart det går att köpa sån här krabbor online

Dodat
2011-06-03, 20:24
Peckoltia skrev ju precis ett långt och fint svar till dig :)

Kolla in den länken som h*n skickade ^^

MartinT
2011-07-07, 14:33
Tänker bumpa tråden lite och eftersöka andra sorter som fungerar med räkor...?
Limnopilos naiyanetri såg ganska roliga ut men kräsen som jag är så letar jag efter några med lite mer färg. Tips mottages varmt. :)

Sanna Karlsson
2011-07-07, 20:42
Peckoltia skrev ju precis ett långt och fint svar till dig :)

Kolla in den länken som h*n skickade ^^

Peckoltia är en tjej.
http://www.redbee.se/showthread.php/3063-Tråden-med-bilden-på-oss-själva-P/page8?highlight=sj%E4lva

inlägg 109.

Muckas
2011-07-08, 00:21
ibland tycker jag om att skriva hen, inte för att jag inte vet vilket kön någon har utan för att jag vill främja användandet av ett könsneutralt uttryck ^^

Hur tåliga är de olika krabborna som ni föreslagit?

Midde
2011-07-08, 09:23
ibland tycker jag om att skriva hen, inte för att jag inte vet vilket kön någon har utan för att jag vill främja användandet av ett könsneutralt uttryck ^^

Hur tåliga är de olika krabborna som ni föreslagit?
OT: Hen är ett superbra ord istället för att skriva h*n :D

Dodat
2011-07-09, 13:29
Peckoltia är en tjej.
http://www.redbee.se/showthread.php/3063-Tråden-med-bilden-på-oss-själva-P/page8?highlight=sj%E4lva (http://www.redbee.se/showthread.php/3063-Tr%C3%A5den-med-bilden-p%C3%A5-oss-sj%C3%A4lva-P/page8?highlight=sj%E4lva)

inlägg 109.
Jag var inte säker, så jag tyckte att det var bättre att skriva h*n, men nu vet jag ^^

Kobayashi
2011-10-17, 20:50
Lite uppdatering om mina Limnopilos Naiyanetri. Dom verkar ha gått upp i rök. Eller så är de små liven fruktansvärt bra på att gömma sig.

Peckoltia
2011-10-17, 21:14
Dom kanske dyker upp:D, jag trodde jag blivit av med mina Caridina zeylanica, men när jag flyttade tillbaks mina WP till det karet dök helt plötsligt 3 stora räkor upp på en gång, dom gillar tydligen sina 60 små WP kompisar, lustigt för jag har inte sett röken av en enda på i varje fall 1,5 månader om inte 2, så det kanske finns hopp för dej med:D:D!!

Kobayashi
2011-10-17, 21:20
Vi får hoppas! :D

Peckoltia
2011-10-17, 21:29
Jag håller tummarna:thumbs:!!

räkmannen
2012-05-06, 19:49
jag vet en dansk sida som skickar till sverige och norge. där har dom thai krabbor och vampyr krabbor som är jätte vackra!!:mrgreen:
http://mallen.dk/514,limnopilos-naiyanetti-mikrokrabbe-.html

Backtoheaven
2012-09-07, 23:11
Har rödklokrabbor från Hornbach i mitt guppykar som också har körsbär och posthornssnäckor samt en massa växter. Har bara sett en gång att de lyckats fånga en mindre levande fisk. De kunde gärna äta fler och mer av allt annat med då det är överbefolkat och igenväxt!

Njolla
2012-09-22, 13:51
Jag har haft två Limnopilos naiyanetri och Ja, de är experter på att inte synas. De är dessutom inte så aktiva dagtid, och när de ömsade skal såg det precis ut som döda krabbor. Jag blev lurad varenda gång tills jag helt plötsligt fick en glimt av någon i en liten grotta någonstans.

Ingen som var här på besök trodde på att vi hade krabbor i akvariet eftersom de aldrig syntes till :lol:

Peckoltia
2012-09-22, 14:06
Jag har ett gäng av dessa men de går i eget kar och ja dom är inte så synliga nej men de brukar sitta i flytväxternas rötter eller i något skrymsle i roten.

Vad jag vet så käkar Rödklokrabborna både fisk, räkor och snäckor men även dött och växter, de är allätare. om man har dem i ett akvarium så måste de ha så de kan gå upp på land för de är inte enbart vattenlevande.