handdator

Visa fullständig version : Mitt krabbkar

Peckoltia
2011-05-16, 15:36
Här är mitt krabbkar, det är bara provisoriskt då det ska flytta till den blivande akvariehyllan senare,
mina krabbor var ju döda vid ankomsten från Garnelio i Tyskland tyvärr:cry:, men har bestält en annan kraba
från samma släkte som jag får i nästa vecka, har beställt dem på Hornbash.
Jag har lite att göra innan krabborna kommer, det ska på mer sand på landdelen och så lite mera växter
både i vattnet och på land och ja en bakgrund måste jag ha med ja:D!!!
74737474747574767477

Daniel Brodin
2011-05-16, 15:41
Stiligt! :thumbs:

Funderar på om du verkligen behöver doppvärmare, tror du inte inomhustemperaturen och ljuset gör det tillräckligt varmt? Skulle bli ännu snyggare utan doppis i alla fall.

chrippe
2011-05-16, 15:55
Riktigt snyggt!!!! :thumbs::thumbs::thumbs: Bra jobbat! :)

Majki01
2011-05-16, 19:17
Det blev ju skit snyggt:)

Midde
2011-05-16, 20:12
Snyggt - där kommer krabborna att trivas :D

Peckoltia
2011-05-16, 20:18
Tack, jag hoppas också de ska trivas när de flyttar in nästa vecka, ska bara fixa någonting grönt på landdelen och en bakgrund:D!
Doppvärmaren vill jag inte ha där men är så illa tvungen då det är ca 19-20 grader i vardagsrummet, men man kanske kan få tag i en kortare doppvärmare till karet, denna är bara på 25W men den är lite väl lång, skulle vara enklare att dölja en som är kort:D!!

Janne Johansson
2011-05-16, 21:07
Snygg krabb balja :). Men belysningen i karet kommer göra att du får mer än 19-20 grader i karet. Jag tror inte den sjunker så långt ner på natten. Jag hade skippat doppisen helt, krabborna klarar den tempen utan problem.

Peckoltia
2011-05-16, 21:19
Tack Janne, då tar jag bort den helt på en gång:D!!
I morgon ska jag se om jag kan hitta någon växt till att stoppa ner, vill gärna ha någonting längst bak i hörnet bakom roten på landelen men vet inte vad, men det ska var något som växer även ovan vattnet:scratch:

Anna.H
2011-05-16, 22:02
Jättesnyggt!

J_Mellberg
2011-05-17, 13:37
De va jättefint:D:D:D

Peckoltia
2011-05-17, 18:17
Tack, jag ska pyssla vidare med karet i dag, har köpt lite växter i dag:D!!
Lade i en termometer i karet efter att jag tagit ur dopvärmaren och i morse innan belysningen tändes låg temperaturen på 20 grader,
nu på eftermidagen har den knallat upp till ynka 21 grader bara och jag gillar det inte alls:cry:, belysningen gör ingen större skillnad så jag funderar på att stoppa tillbaks doppvärmaren i karet faktiskt fast det inte är så snyggt, det hade varit skilnad om temperaturen stigit till 23 grader i alla fall:cry:!!
Jag får helt enkelt försöka få tag i en så kort doppvärmare som möjligt!

Bladet
2011-05-18, 11:52
Tack, jag ska pyssla vidare med karet i dag, har köpt lite växter i dag:D!!
Lade i en termometer i karet efter att jag tagit ur dopvärmaren och i morse innan belysningen tändes låg temperaturen på 20 grader,
nu på eftermidagen har den knallat upp till ynka 21 grader bara och jag gillar det inte alls:cry:, belysningen gör ingen större skillnad så jag funderar på att stoppa tillbaks doppvärmaren i karet faktiskt fast det inte är så snyggt, det hade varit skilnad om temperaturen stigit till 23 grader i alla fall:cry:!!
Jag får helt enkelt försöka få tag i en så kort doppvärmare som möjligt!

*Vetgirig:D* Hur många grader bör man ha?....Alltså, vart vill du komma i temp? (Aldrig haft krabbor själv)

Glömde de viktigaste......Imponerande......Vet precis vad sonen kommer säga när han ser detta!:evilgrin:

Jina
2011-05-18, 12:02
Vad snyggt när man ser flytväxterna både ovanifrån och underifrån, så att säga. Annars brukar ju bara rötterna synas.

taggen76
2011-05-18, 12:14
Riktigt fint väntar med spänning på en fortsättning :hehe:

Peckoltia
2011-05-18, 12:55
Japp det blir det, jag har beställt täckglas alla special till karet men jag får dem i delar så jag får limma själv, men det är en småsak:D!! Sen köpte jag mera sand till landdelen men den är för mörk i min smak, de kallar den Engelskt sjögrus, men jag är sedan barnsben van vid att den är ljus med lite mörkare stenar, så jag får leta vidare:D!! Den här lilla påsen på 5 kg kan åka ner i mitt 250L vardagsrumskar:D!!

Har hittat en doppvärmare också på 50W som bara är 14cm lång vilket är kanon för då kan jag gömma den:D!!

BengtO
2011-05-23, 10:07
Ett tips är att bygga upp landelen på höjden. De gillar att klättra och är mycket duktiga på det oxå. Vi håller våra krabbor i rena regnskogsterrarier som för pilgiftsgrodor. Har alltså ingen vattendel utan bara enstaka små ställen typ bromelior eller nån mindre skål/fördjupning som håller vatten. Däremot duschas terrarierna regelbundet. Detta fungerar utmärkt (i alla fall för de arter som vi håller).

Peckoltia
2011-05-23, 10:32
Ok, jag tänker hålla mina krabbor i det kar jag har fixat, de har mangroverötter att klättra på plus att det här karet ska flyttas så småningom så det är bara som jag skrev provisoriskt. Ska man fixa något sådant som ni har så bör man nog ha ett terrarium i stället, jag vill inte hitta förrymda döda krabbor på golvet, de flesta krabbkar har vattendel då de också vill vara i vatten, de är inte renodlade landkrabbor utan vattenlevande som också stundtals vill kunna gå upp på land. Jag får se vad mina krabbor tycker när jag hämtat dem på Hornbash på onsdag, de jag bestälde från Garnelio var döda alla 4 vid ankomsten tyvärr, denna krabba jag hämtar är tror jag den samma som era, kostar 90 kr st.

BengtO
2011-05-24, 07:49
Ja, ja. Gav bara några råd. Man gör som man vill. Däremot har du helt fel när du definierar hur de lever. Tvärtom, de är helt landlevande och går enstaka ggr ner i vatten. Iallafall om de får en möjlighet att leva det livet.

Midde
2011-05-24, 08:29
Vilken krabbart gäller det?

Peckoltia
2011-05-24, 08:39
Det är Geosesarma sp. :D jag ville ju ha bicolor men de dog ju i transporten från Tyskland och Garnelio pga att det inte fanns några lufthål i burkarna, de kvävdes ihjäl:(!! Jag ska hämta dem i morgon förmidag på Hornbash men de kommer redan i kväll, hade sjukpengen kommit i dag så hade jag hämtat dem i kväll, men nu får det bli i morgon bitti:D

Peckoltia
2011-05-26, 19:02
Nu har jag fått hem krabborna och bilden är från den mycket korta inkoppningen, det är så att mina filurer inte tyckte det var nödvändigt:D
"vafan, sitta i den här löjliga byttan när det ser mycket trevligare ut utanför!!" nä det tänkte de inte göra nej för 5 minuter senare när jag var tillbaks för att hälla i lite vatten till från karet i byttan, var byttan tom, utanför satt 3 förnöjda krabbor och letade godsaker i sanden medans den 4:e var på inspektionsrunda i karet:lol::lol::lol:!!!!
Nu fixade dom en alldeles för snabb inkoppning och en krabbhona dog under natten:cry:!!
Har beställt 3 till krabbor som jag får på onsdag, 2 honor och en hanne för de 3 jag har nu är 2 hannar och en hona:D!!

7689

Jag har filmat dem med kameran i byttan men jag har ingen aning om hur jag gör för att kunna ladda upp filmen här:scratch:

chrippe
2011-05-26, 19:17
Wow mycket läckra! Ser lite elaka ut bara :lol::thumbs::thumbs:

Jina
2011-05-26, 19:37
Häftiga! Ser fram emot mer bilder.

Peckoltia
2011-05-26, 19:45
Tack, ommer fler bilder:D!

Ska jag alltså ta bort vattendelen helt då, det går inte att håla rent vattnet om det är för lite, måste ju bli knepigt att byta ut vattnet då:scratch:
Behövs det inget filter heller?, för det får ju knappast plats om man krymper vattendelen:scratch:

CatsWhisker
2011-05-27, 13:10
Coola...hur ser man skillnad på könen?

Peckoltia
2011-05-27, 13:21
Man ska se det på bukplåtarna under, men jag tror man ser det på färgerna också och jag skulle tro att de som är rosaorange på ryggen är honorna, men jag är allt annat än säker på det, BengtO vet och kan tala om om jag har rätt eller fel för jag vill också veta. Jag har försökt titta under magen på dem men de är jäkligt snabba och inte lätta att få tag i, har lyckats fånga en stor och jag tycker att den har breda bukplåtar:)

Akvariet får vara som det är för krabborna vistas mycket just ovan vattenytan eller så är de nere i vattnet, de är inte ofta uppe på land eller ens på mangroveroten som jag lagt där uppe till dem:D!!

Daniel Brodin
2011-05-28, 11:15
För att infoga film måste du först ladda upp den på youtube/photobucket eller liknande. Du måste alltså först skapa ett konto på nån sida där man laddar upp film. Sedan när du har gjort detta och laddat upp ditt klipp där så kopierar du webbadressen till själva klippet och trycker på filmrullen som syns i fältet ovan meddelandefältet och klistrar in webbadressen till ditt uppladdade filmklipp där, då infogas det i ditt meddelande här.

Peckoltia
2011-05-28, 11:25
Så det fungerar inte med enbart Windovs moviemaker då?

Här är 2 nya foton, den första är en av tror jag hannarna nere på bottnen och letar godsaker och på det andra som är lite sämre sitter samma krabba och käkar Crab cuisine på landdelen:D!!

77147715

Daniel Brodin
2011-05-28, 11:37
Nej.

Jag använder också detta program. Efter du gjort det måste du göra som jag skrev i förra meddelandet.

Peckoltia
2011-05-29, 17:40
Nu ska vi se om det fungerar eller inte, det är min första video så ha överseende, vet inte hur jag lägger till musik än och kvaliteten är väl inte den bästa:D!!

http://i1221.photobucket.com/albums/dd473/Peckoltia/th_Film.jpg (http://s1221.photobucket.com/albums/dd473/Peckoltia/?action=view&current=Film.mp4)

Funkar inte:(

Peckoltia
2011-05-29, 17:52
Testar igen

http://i1221.photobucket.com/albums/dd473/Peckoltia/th_P5280004.jpg (http://s1221.photobucket.com/albums/dd473/Peckoltia/?action=view&current=P5280004.mp4)

chrippe
2011-05-29, 18:53
Äntligen kom filmen upp! Vilken rolig krabat! Super cool! Ser lite ut som om han vinkar till oss i början :D :lol: :thumbs::thumbs::thumbs:

Peckoltia
2011-05-29, 19:03
Visst är dom gulliga dessa små krabbater, det kommer defentivt att bli flera krabbkar här, så min räkhylla kommer att bli en krabbhylla istället:oops::lol::D!!!

Midde
2011-05-29, 19:27
Vad coola :D Äter de posthornssnäckor? Hur stora blir de som vuxna? Hur stor blir kroppen? Hur långa blir benen ungefär?

Peckoltia
2011-05-29, 21:43
Jag vet inte riktigt mina är små än, men på Akvarieteknik stod det längd 5cm men vad det betyder vet i sjutton men de blir inte så stora i alla fall, får försöka kolla upp det:D! Om de äter posthorn vet jag inte, men de har i alla fall inte ätit upp mina 2 guppyn som går i karet:D

Midde
2011-05-29, 21:49
OK, får invänta/inhämta mer fakta :) Det börjar ju snart bli dags att skaffa nya invånare till 98-liters, hade bestämt mig för körsbär, men vi får se vad det blir :D

Midde
2011-05-29, 21:55
Jag har redan hittat info om "vampyrkrabban" som gör att jag kan bestämma mig för att inte skaffa den. Den ska ha temperatur 23-27 grader o större delen av året har jag 20 grader.
http://www.fraku-aquaristik.de/xanario_pinfo.php?language=de&cPath=44&products_id=215&sessID=0692a50c22e245823500ee9f93b5bf9e

Peckoltia
2011-05-29, 22:07
Dom trivs med ca 25 grader i vattnet vilket jag har och enligt Chris så blir de 2-3cm långa i kroppen:D
Kan du inte ha doppvärmare?, det har jag utan den blir det för kallt även hos mej:D

Midde
2011-05-30, 09:32
Jag är rädd för att ha doppvärmare för jag har hört om flera som gått sönder med resultatet att djuren blivit kokta. Dessutom vill jag spara på el - både för ekonomins och miljöns skull. Jag betalar elen själv. Så därför vill jag helst välja arter som trivs i den temperatur jag har i rummet. Får fundera vidare på detta. Bra att de inte blir så stora :D

Tine
2011-05-30, 09:53
Krabbor är rätt roliga! :thumbs:

En kompis till mig skaffade en krabba som hon hade tillsammans med diverse småfisk, typ neontetror, och krabban satt alltid på sitt speciella ställe en bit upp på en rot och jagade småfisken. Så fort de kom i närheten slängde han ut en klo och försökte fånga dem. Han lyckade inte så värst ofta, men någon tetra strök nog med ibland...
I vart fall var han urgullig med sina små jaktförsök!

Samma krabba lyckades också med bedriften att få en extra begravning... Stor sorg utbröt här "Herrmann" hittades "död" en morgon och vi närmast sörjande kallades till begravning av krabbstackarn. Nu vart det inte så mycket av den där begravningen, för ungefär när det var dax för begravningskaffet så uppstod Herrmann från de döda! Vi upptäckte honom sittande på sin vanliga speciella ställe och lurpassa på småfisken igen.

Det kompisen hade begravt var skalet... Krabbor byter ju också skal - vilket även kompisen vet nu... :lol:

Muckas
2011-05-30, 10:34
Jättevackra!
Vad gäller måtten så brukar man mäta krabbor över ryggsköldens bredaste del inom biologin, men jag vet inget om hur man mätt här eller hur stora dessa krabbor blir. Längden på benen brukar generellt sett vara så att de kan vika in dem under kroppen (så som Peckoltias krabbor kan), finns vissa undantag men det brukar vara större landkrabbor eller djuphavskrabbor som har längre ben än så
exempel nedan, den mörkare av dem (den som klänger på en soptunna) är en landkrabba som kallas Coconutcrab som för övrigt är ett av de läskigaste djuren jag känner till (i mitt huvud)

Peckoltia
2011-05-30, 11:19
Enligt Chris Lukhaup så blir de 2-3cm på längden, krabborna är liksom fyrkantiga i kroppen så bredden på kroppen är ungefär den samma:D
Den där Coconutcrab var jäkligt stor men väldigt häftig:thumbs::thumbs:

Tine din historia om Herrman var en kul historia, begravningsfolket måste ha set roliga ut när de ser krabban sitta och fiska livs levande igen:lol::lol:!!!
Vad var det för art:D?

Tine
2011-05-30, 12:26
Jo, minen på oss i begravningssällskapet var nog obetalbar.:shock:
Jag ska höra med kompisen om hon kommer ihåg vad krabban var för sort! Söt var den i vart fall och kanske 3,5 - 4 cm bred över skalet.

mikoto
2011-05-30, 12:43
Hårda djur :-) Kanonfint. Krabbor gillar jag med, det ska jag försöka skaffa någon dag med. Fast jag kommer nog fega och satsa på saltvattenskrabbor så man får några som vill vara under vatten hela dagarna. Det verkar lite svårt att lösa landdelen om man inte har ett lite större kar. Men lyckas man blir det å andra sidan väldigt tjusigt.

Peckoltia
2011-05-30, 13:20
Jo det kan det bli ja, men jag har bara fixat mitt kar provisoriskt då det inte ska stå där det står nu någon längre tid och något större kar till dessa krabbor behövs inte heller mitt är ju bara på 60L. Mina krabbor är både ovan och under vattnet och oftast synliga även om inte alla på en gång:D!!

Tine en bild på begravningssällskapet hade varit kul att se:lol::lol:!!
Ja gör det försök ta reda på vad det var för krabba, alltid kul att veta, finns det ingen bild på Herrman:D??

Jina
2011-05-30, 13:27
Nyfiken: nyps dom hårt? Är de skygga?

Peckoltia
2011-05-30, 23:10
Nej dom nypps inte hårt, men dom är lite blyga:D!!
Här är en filmsnut till och TADA!!!! jag har lyckats med att lägga till musik alldeles själv, fast det kanske skulle varit en annan låt:lol::lol:!!!

http://s1221.photobucket.com/albums/dd473/Peckoltia/?action=view&current=GeosesarmaspVampire.mp4

chrippe
2011-05-31, 09:47
Haha tycker musiken är klockren till videon! :D :lol: :thumbs:

Peckoltia
2011-05-31, 10:11
Vad bra jag var lite osäker då jag plockade dem låten:D:D!!!

Jina
2011-05-31, 11:17
Haha såg ut som en konstnär vid ett staffli ju!

Peckoltia
2011-05-31, 11:26
Ja det har du rätt i Jina, det ser faktiskt ut som om den håller på och målar en tavla:lol::lol:!!!
Man kanske skulle byta ut namnet till "Crabbartist in action, painting artwork!" :lol::lol:!!!

Tine
2011-05-31, 16:25
"Herrmann" var nog en Röd Thailändsk krabba. :scratch: Jag tror inte jag hört talas om den, men "begravningsentreprenören" kan ju ha kommit ihåg fel också. ;)
I vart fall är dina krabbor jättefina, det är inte utan att man blir liiiiiiite sugen! :D
Det vore kul om du la ut fler bilder på dem allt eftersom...

Peckoltia
2011-05-31, 18:33
"Herrmann" var nog en Röd Thailändsk krabba. :scratch: Jag tror inte jag hört talas om den, men "begravningsentreprenören" kan ju ha kommit ihåg fel också. ;)
I vart fall är dina krabbor jättefina, det är inte utan att man blir liiiiiiite sugen! :D
Det vore kul om du la ut fler bilder på dem allt eftersom...
Då var han nog en Mangrovekrabba och de tar fisk, jag vet inte om mina kommer att göra det, men det kanske kan ryka ett och annat guppyyngel hos dem:D!!
Såg du min sista film som jag lagt till musik på, den vart jag faktiskt nöjd med:lol::lol:!!!

apa123
2011-05-31, 19:45
jag hade en röd krabba innan vet inte vad den hette den var inte så stor som dina men skalet var nog lite större än en femma men jallafall den tog stora svärdbärare:shock:

Peckoltia
2011-05-31, 22:26
Om du menar mina krabbor så är de inte stora, kroppen kanske är 12-15mm och de tar ännu inte fisk utan äter fryst tinad artemia, Crabb Cusine och räkfoder:D!

Tine
2011-06-01, 08:19
Din film med musiken var klockren! :thumbs:
De är ju för söta...

Peckoltia
2011-06-01, 08:44
He, he, visst är de och nu ska jag straxt i väg till Hornbash och hämta 3 till som väntar på hämtning plus 10 räkor, då har jag 6 st krabbor:D!!
Det kommer med all säkerhet att bli flera krabbkar här än räkkar:oops::lol: jag har fastnat totalt för de här söta krabaterna:D:D!!

Midde
2011-06-01, 09:56
Vad kul Peckoltia :D Då får vi lära oss mer om dessa krabater genom dig :D Jag frågade på zoopet om de planerar att ha artbeskrivningar av krabbor och det planerar de, men de har lite dåligt med bilder. Jag sa att de kan höra med Janne Johansson på redbee :)

Peckoltia
2011-06-01, 13:30
Jag är ju med på zoopet men inte som guldmedlem och jag tycker inte det är samma fina stämning där som här så jag är nästan aldrig inne där för jag tycker zoopet är ett väldigt tråkig forum faktiskt:oops::oops:

Jag har ju precis startat med krabbor så jag kan nästan inget om dem ännu, mer än att jag lärt mej att mina faktiskt är mycket i vattnet också:D!!

Emil Epic Gustafsson
2011-06-02, 21:39
Tack Janne, då tar jag bort den helt på en gång:D!!
I morgon ska jag se om jag kan hitta någon växt till att stoppa ner, vill gärna ha någonting längst bak i hörnet bakom roten på landelen men vet inte vad, men det ska var något som växer även ovan vattnet:scratch:

ett tips är ju att hälften av växterna djuraffärerna säljer som vattenväxter faktiskt klarar sig bättre ovan vatten alltså sumpväxter. tror säkert du redan vet det men ville bara tipsa =)

Peckoltia
2011-06-02, 21:56
Jodå det vet jag och det gör de flesta sorters mossa också, ska pilla ner lite grönt på landdelen också fast då marktäckare som Glosso eller någon annan lågväxande sort:D

Midde
2011-06-03, 09:14
Det stod på frakus hemsida att det bästa på landdelen är sand eller jord så att honorna kan gräva.

Peckoltia
2011-06-03, 09:57
Kan nog vara rätt men då ligger det inte kvar där uppe utan kommer att åka ner i vattnet vart efter. Nu är detta bara provisoriskt då det ska flyttas så småningom och ska jag då ha sand så måste jag silikona dit en glasskiva som håller sanden på plats och det ser inte naturligt ut, jag är mycket för att försöka få allt att se så naturligt ut som möjligt och hatar allt som ser konstlat ut:roll:

Peckoltia
2011-06-12, 18:08
Jaha, så var det dags igen med en uppgradering här, det har liksom hänt en del i karet och lite nya växter och så har de som jag hade på de förstas bilderna vuxit rejält:D! Har också fixat en bakgrund som jag inte är så där jätenöjd med men den får duga i brist på annat:D!

798679877988798979907991799279937994http://www.redbee.se/images/misc/pencil.png

chrippe
2011-06-12, 18:33
Ser riktigt bra ut!! Och där måste väl i alla fall krabborna trivas!!

Peckoltia
2011-06-12, 19:17
Japp det gör dom allt och uppe på land är dom bara för att hämta mat på stenen, dom spenderar den mesta tiden av dygnet i vattnet, på rötterna alldeles vid vattenytan och i växten i hörnet längst fram men även i de andra växterna i vattendelen:D! Jag tror att om dom inte är i vattnet så mycket så är det för att vattnet är för kallt helt enkelt, jag har en temperatur på 25-26 grader i karet och tänker fortsätta att ha den temperaturen då jag inte ser någon anledning att sänka den när krabborna trivs:D!!

Midde
2011-06-12, 20:08
Supersnyggt :thumbs:

Sanna Karlsson
2011-06-12, 22:02
:thumbs:snyggt!

AMDAdesign
2011-06-12, 22:44
super snyggt tänkte skicka med en länk från sulawesi Chris är ju där just nu för att lära oss mer om dessa krabbor kolla vilken härlig natur de lever i http://www.crustahunter.com/en/node/1045

Tine
2011-06-13, 06:05
Jättefint! :thumbs:

Peckoltia
2011-06-13, 08:23
Det råder frodig växtlighet där ser jag i deras naturliga miljö:D så då blir det att pilla ner växter på landdelen också, fast det får inte plats så mycket, frågan är om man ska ta bort roten och satsa på mera tenar där i stället:scratch:

Wilda
2011-12-11, 22:50
Det råder frodig växtlighet där ser jag i deras naturliga miljö:D så då blir det att pilla ner växter på landdelen också, fast det får inte plats så mycket, frågan är om man ska ta bort roten och satsa på mera tenar där i stället:scratch:

Hej
Hur går det med krabborna nu ?
Lever dem, har de ömsat skal ännu ?
Min krabba har jag haft i ca 4 år, han är en Hugo ;-)
De var 3 ifrån början men nu är det bara han kvar, 2 honor 1 hane.
Han växer och frodas och är mkt personlig.
Inte skygg och man ser när han är hungrig. Man kan tom mata honom och han tar det
man ger honom. Han lever med räkor och snäckor.
När jag köpte krabba viste jag inte ett dugg hur de skulle skötas ( fanns ingen info)
Nu har jag lärt mig under årens lopp.
Han är relativ stor och är en tomato flower crab, en riktigt snygg krabba.
Krabborna såldes som " vampyr" krabba men de såg man snart att det var dem inte.
Berätta gärna hur det går för dina krabbor.
Mvh Wilda

Peckoltia
2011-12-11, 23:13
Mina krabbor lever än alla 4, i alla fall så tror jag det, de syns i bland då de är ute och letar mat eller knallar ner i vattnet, de sitter oftast under en rot och så har det vuxit upp en massa växter på landdelen, tror det är Ludwigia av någon sort men jag kommer inte ihåg vilken.
Jag ska ta ett nytt foto på karet de bor i så får du se hur det ser ut nu, ska se om jag hinner i morgon:D!

Hur stor är din krabba?

Marcus
2011-12-12, 00:22
Mina krabbor lever än alla 4, i alla fall så tror jag det, de syns i bland då de är ute och letar mat eller knallar ner i vattnet, de sitter oftast under en rot och så har det vuxit upp en massa växter på landdelen, tror det är Ludwigia av någon sort men jag kommer inte ihåg vilken.
Jag ska ta ett nytt foto på karet de bor i så får du se hur det ser ut nu, ska se om jag hinner i morgon:D!

Hur stor är din krabba?

Hur är det med avkommor på dessa intressanta djur?

Wilda
2011-12-15, 22:11

Hur stor är din krabba?

Vad kul att det funkar.
Min krabba är ganska stor ca 5-6 cm över skölden ( tror jag )
Han har växt mkt sedan jag köpte honom.
Minns när barnen efter sommaren kom hem efter ha fiskat saltvattens krabbor ( småkrabbor)
och tittade på vår krabba... Mamma våran krabba har större klor än de i havet :mrgreen:
Mvh Wilda

Peckoltia
2011-12-15, 22:20
Hur det är med avkommor vet jag inte än, detta är mina första krabbor, men troligen så fungerar dom på samma sett som Mandarinkrabban som Janne har:D!

Wilda ungar är för härliga och de kan komma med en hel del kommentarer;)!!

Du har rätt så stort akvarium till din krabba då förstår jag, mitt krabbkar är på 54L men de skulle kunna ha ett lite mindre eller ett terrarium:)!

Wilda
2011-12-16, 00:23
Hur det är med avkommor vet jag inte än, detta är mina första krabbor, men troligen så fungerar dom på samma sett som Mandarinkrabban som Janne har:D!

Wilda ungar är för härliga och de kan komma med en hel del kommentarer;)!!

Du har rätt så stort akvarium till din krabba då förstår jag, mitt krabbkar är på 54L men de skulle kunna ha ett lite mindre eller ett terrarium:)!

Mitt kar är 80 cm långt, jag tror det ligger på 85 L.
Ja jag förstår att du har ett mindre kar när dem är så små, de vampyrkrabbor jag såg
på Hornbach var pytte små. Dem är så söta dessa lila krabbor.
Jag stod en ggn förra året och ville köpa några men då det verkade endast vara hanar
kvar ville jag inte köpa då jag har en hane hemma. Ville inte chansa.
Sen var de så små jämfört med min.
Det hade varit kul att hitta två honor till honom men det verkar omöjligt.
Importera vill jag inte göra.
Han är inte ömtålig i alla fall, han verkar tåla det mesta, både kallt o varmt vatten ( sommaren)
och surt o basiskt vatten. Han har rätt lågt ph nu pga att han plockar sönder o äter mangrovroten.
Han äter allt, jag ger honom döda fiskar i bland och det gillar han, han äter väldigt mkt
röda mygglarver det gillar han mkt.
han är väldigt tam om man kan skriva så om en krabba :mrgreen: jag kan ge han mat med en lång pincett.
Då sträcker han sig upp med klorna och tar det jag ger han, rätt kul att kunna mata honom.
Det syns när han är hungrig, jag ger han inte mat varje dag. Det kan gå 1 vecka innan han vill äta.
Han slutar att äta när han skall ömsa skal :-)

Wilda
2011-12-16, 00:30
Här är en bild när dem var mindre " honan " Det är bara skalet och en jämförelse i strl.
Hon hade ömsat skal och det såg ut som att det helt plötsligt var 4 krabbor i karet :mrgreen:
Jag lurade gubben och sade att de hade ynglat av sig, hahhaha. Ja ha sa han :-)
Är du dum sa jag hon har ju ömsat skal, de växer så..Ahaaaa :mrgreen:

Peckoltia
2012-08-01, 14:39
Jahapp, nog trivs krabborna i karet alltid, det är massor av krabblingar i olika storlekar nu och dom verkar passa sej för de vuxna, hade köpt 10st poecilia picta som gick hos dem men de försvann en efter en och nu är det bara 2 förskrämda honor kvar i karet. Alla hannarna är spårlöst borta och i dag kom en av krabblingarnas föräldrarna fram och tog en matbit jag lagt i, jahapp jag kunde direkt konstatera att det bör vara dom som är skyldiga till att nästa alla mina pictor försvunnit, krabban som kom fram var en liten men kraftig krabba med kraftiga klor och den hade vuxit rejält, den är nu ca 7-8cm i benspannet och kroppen är nog 2cm tvärs över:shock:!!
Deras kallas kostade ju en del då dessa guppy kostar runt 50kr st så kalaset kostade 400kr, men man lär så länge man lever:D!

Dessa krabbor kan inte gå med fiskar så ni alla vet det, det är en sak som är säker, jag kommer att försöka få upp de 2 pictahonorna ur deras kar med fälla idag och släppa dem i ett annat kar:D

Marcus
2012-08-01, 16:06
Oh grattis, vore skitkul o se hur karet ser ut idag och bebisarna med ;)

Victor.Bergdahl
2012-08-01, 17:14
håller med. mycket bilder uppskattas alltid!

Daniel Brodin
2012-08-01, 17:19
Kul att det går bra med krabborna :) Jag kan också tänka mig nån bild.

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

Peckoltia
2012-08-01, 18:40
Jag ska försöka få till en bild så småningom, måste städa hela karet nu för det är jättegrisigt, men krabborna tycks inte bry sej i det, samtidigt får jag ett hum om hur många krabblingar som finns i karet, men lovar att det kommer en bild:D!

muffinlove
2013-09-13, 10:39
förlåt att jag lyfter upp en så gammla tråd, men jag undra vad det är för blad du hade i karet där. på filme när han går runt så ligger det lite blad på botten. Är det sånt du bara har plovkat lokalt eller är det speciela blad du har sängt ner?

Peckoltia
2013-09-13, 17:18
Det är gamla eklöv jag plockat, karet är omgjort till mina vildguppy nu sen länge:)

muffinlove
2013-09-13, 21:42
jag får prova att he ner lite såna löv till dom sen då, vilka andra löv går bra att ha i. Har för mig att bok löv ska vara en hit för dom här små krabborna.