handdator

Visa fullständig version : "Spider" - krabba

DarkInNight
2011-06-20, 22:31
Någon som haft en sådan och vet hur man ska sköta om dem på bästa sätt?

Vad är dess riktiga namn?

Råkade få med mig en sådan hem igår, eller rättare sagt, SAMBON (:woah:) , fick med sig en sådan hem. Men jag hittar inte mycket info om den.

Hjälp uppskattas!

grottbert
2011-06-20, 22:58
Menar du Limnopilos naiyanetri?
Riktigt trevlig liten krabba, käkar samma mat som räkor(ibland döda räkor med)
Kommer från thailand ursprungligen och behöver därmed minst 23C i vattnet.
Annat jag kom på är att dom är mest nattaktiva.

Peckoltia
2011-06-20, 23:00
Är det den där lilla miniatyrkrabban:D? I så fall finns det information här:D

http://www.fraku-aquaristik.de/xanario_pinfo.php?language=de&cPath=44&products_id=366&sessID=b521f19cd9eb4695cf4d762f162bbeec

AMDAdesign
2011-06-21, 08:09
nej det är inte miniatyr krabborna som menas..vi har fått in dessa på jobbet med..har tyvärr inte det latinska namnet här hemma men jag ska kolla upp det åt dig.
De blir iaf upp till 10cm stora och äter det mesta..om det råkar simma förbi en liten fisk kan krabban ta den men de är ganska sega och de "jagar" inte fiskarna

Peckoltia
2011-06-21, 10:52
Men dom kan nog sitta och lurpassa på fiskar och knipa en som råkar simma förbi för nära inte ont anande och en så stor krabba behöver utrymme, jag ville ha Svart krabba Dromia enythropus men den blir just 10 cm och jag hade inte lust att ta ett av mina 2st 250L kar till dem, fast jag gillar dem:D!!

Dom finns på Akvarietekniks hemsida om man går in på skaldjur under fiskar, är det dom du tänker på Amanda:D??

DarkInNight
2011-06-21, 11:22
nej det är inte miniatyr krabborna som menas..vi har fått in dessa på jobbet med..har tyvärr inte det latinska namnet här hemma men jag ska kolla upp det åt dig.
De blir iaf upp till 10cm stora och äter det mesta..om det råkar simma förbi en liten fisk kan krabban ta den men de är ganska sega och de "jagar" inte fiskarna

Precis som du säger är det ingen miniatyrkrabba, om man googlar "spiderkrabba" kommer det upp bild och t.om en film.
Den här hemma är ca 4 cm skaldiameter. Så de kan bli ändå upp till 10 cm, fränt :). Just nu bor den i ett hundraliters kar som kommer inredas endast till denne. Sambon har tänkt ha fiskar tillsamamns med den, och vi är införstådda med att det behövs kvicka fiskar men att någon ändå kan slinka ner.
Har tänkt övertala sambo om att jag kan få ha mina andraklassens räkor i samma kar, för om jag förstått det rätt har krabbor inget vidare bordsskick :evilgrin: = bra om räkorna kan städa upp efter denne.

Hur mkt ska man ge dem att äta? Är krabbor ett djur som behöver kontinuerligt födointag eller en gång per dag?

DarkInNight
2011-06-21, 11:29
Dom finns på Akvarietekniks hemsida om man går in på skaldjur under fiskar, är det dom du tänker på Amanda:D??

Så ser den ut, ja! :D
Dock saknar samons en klo och ett ben, men om jag förstått det rätt kommer det komma nya?

Peckoltia
2011-06-21, 12:00
Jag tror det fungerar så ja, mister de ett ben eller klo så växer det ut en ny:D!! Du kan ha fiskar i karet, krabban kommer att knipa sej en och annan vart efter men räkorna lär den också kalasa på, de är allätare som de flesta krabbor och den äter även växter så planterar du växter i karet så har krabban snart knipsat av dem tyvärr, de större krabborna brukar ta växterna. Mina har ännu inte rört växterna men så har jag ju en mindre krabba i Vampyrkrabban, jag får se om de knipsar växter och äter upp när de blir vuxna:D!!

Jag matar inte mina krabbor varje dag, de får mat var annan eller var 3:dje dag precis som mina räkor och jag använder krabbfoder i pelletsform till dem förutom tinad artemia och fisk skuren i lagom stora bitar, jag har testat med räkfoder men det ratar de, tror de helst vill ha animalisk mat, eller en blandning av bådadera:D!

AMDAdesign
2011-06-21, 13:32
ja det är den som de har på sin hemsida som jag menar :)
Och ja det växer ut igen den klon som växer ut brukar bli mindre än den andre men helt fungerande

DarkInNight
2011-06-21, 16:56
Skönt att höra att klon kommer växa ut igen!

Hubert är han döpt till, men jag vet inte kön :P

Hela kvällen igår sprang han runt och höll i ett havrekorn som råkat åka ner i karet, skitsöt :D

Peckoltia
2011-06-21, 16:58
Jag gillar dessa stora krabbor så det är synd att jag inte kunde ha dem, men jag är så nerkärad i mina små Vampyer så, skulle inte kunna "leva" utan dem nu käns det som:lol::lol::lol:!!!

Becca Blomdahl
2011-09-14, 13:51
Hej, undrar lite ang deras levnadsförhållanden, måste de kunna komma upp på land och sola lite eller klarar de sig helt under vatten?
Haft små röda krabbor från zoo handeln men de har trillat av pinn så fort de inte kunnat ta sig upp och "torka till".
Såg såna stora Spider krabbor på djurmagasinet i JKPG när jag hade vägarna förbi där här om veckan och blev grymt sugen!