handdator

Visa fullständig version : Canon eos 550D

Sanna Karlsson
2011-08-02, 21:57
Nu är det lilla julafton här hemma. Det här kom jag hem med idag. 8702 Nu är frågan om ett Tokina macro är lika bra som ett canon macro? Jag får byta om jag inte är nöjd. Vad tror ni?

Dodat
2011-08-02, 22:02
Häftigt, du får lägga upp massor av bilder :thumbs:

jimmyA
2011-08-02, 22:24
Hej :)

visst är det dig jag var hemma hos idag? kan ju inte finnas så många räk fantaster i almunge :scratch:

kul att ni valde att köpa canon 550D lille bror till min kamera :thumbs:

Sanna Karlsson
2011-08-03, 04:13
Hej :)

visst är det dig jag var hemma hos idag? kan ju inte finnas så många räk fantaster i almunge :scratch:

kul att ni valde att köpa canon 550D lille bror till min kamera :thumbs:

Nej, det är jag och min granne (Bladet). Det är alla räkfantaster jag känner i Almunge. Ja, nu ska det fotas. Du har ju också några fina räkor att fota, då kan vi jämföra bilderna och se hur mkt det skiljer i bildkvalité. ;)

jimmyA
2011-08-03, 07:47
Nej, det är jag och min granne (Bladet). Det är alla räkfantaster jag känner i Almunge. Ja, nu ska det fotas. Du har ju också några fina räkor att fota, då kan vi jämföra bilderna och se hur mkt det skiljer i bildkvalité. ;)

Härligt med såna grannar :lol:

absolut ... fina räkor har jag men jag saknar ett macro objektiv brukar ju fota lite större djur i vanliga fall
men nu ligger ett macro helt klart i önskelistan men en utökning med räkor har nog högre prio :hehe: så jag kanske ringer inom snar framtid och vill komma och hälsa på igen.

keen-eyed
2011-08-03, 10:08
Kul! :D Har själv en 550d, men inget makroobjektiv dock.

Sanna Karlsson
2011-08-03, 10:25
Härligt med såna grannar :lol:

absolut ... fina räkor har jag men jag saknar ett macro objektiv brukar ju fota lite större djur i vanliga fall
men nu ligger ett macro helt klart i önskelistan men en utökning med räkor har nog högre prio :hehe: så jag kanske ringer inom snar framtid och vill komma och hälsa på igen.

Du är välkommen;) även utan plånbok;) Hihi, jag känner igen den ekonomiska prioriteringen:D Du får ta med kameran så kan vi ha fotostund och jämföra grejerna.

Daniel Brodin
2011-08-03, 10:55
Kul med systemkamera. :P

Vilket sammanträffande då jag fick hem min första systemkamera för några dagar sedan. Mycket att lära sig men det verkar riktigt roligt. Väntar nu på mitt macro och blixt jag beställt.
Vi får hjälpa varandra med tips och bildkritik framöver.

Frank
2011-08-03, 12:17
Det finns lite att läsa här:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10435

http://alatest.se/produkttester/kameraobjektiv-och-filter/tokina-100mm-f-2-8-macro-at-x-pro-d-for-canon/po3-126855763,152/

Och det är inget fel på objektivet...

Jag hade bara önskat lite lägre f-tal... den är ju på f2,8 och har då lite "problem" med att ta bilder i svag belysning.
Vet man bara om detta, så kan man ju öka belysningen där man skall fotografera...

// Frank.

Dodat
2011-08-03, 12:52
Nu lärde jag mig något nytt, har undrat vad det talet står för :D

Mitt vanliga 18-55 mm har 3,5-5,6 (http://www.prisjakt.no/product.php?p=442292), så då förstår jag varför jag behöver så himla mycket ljus när jag fotar räkor :P

jimmyA
2011-08-03, 17:00
Det finns lite att läsa här:

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10435

http://alatest.se/produkttester/kameraobjektiv-och-filter/tokina-100mm-f-2-8-macro-at-x-pro-d-for-canon/po3-126855763,152/

Och det är inget fel på objektivet...

Jag hade bara önskat lite lägre f-tal... den är ju på f2,8 och har då lite "problem" med att ta bilder i svag belysning.
Vet man bara om detta, så kan man ju öka belysningen där man skall fotografera...

// Frank.

f2,8 är ju grymt bra ... hur lågt vill du ha?

jimmyA
2011-08-03, 17:07
Du är välkommen;) även utan plånbok;) Hihi, jag känner igen den ekonomiska prioriteringen:D Du får ta med kameran så kan vi ha fotostund och jämföra grejerna.

om jag kommer över så är det nog bäst att jag har plånboken med ;) hur skulle jag kunna vara hemma hos dig utan att köpa med mig nått...nu när jag dessutom har varit iväg och handlat på mig 2st 30L nanokar till :D

jag kan absolut ta med mig mitt kamerakitt så jag kan vissa på lite hur dom funkar,vet inte hur mycket erfarenhet ni har på systemkameror men det skadar ju inte om jag kommer med nått tips ialf.

skillnaden på den ni köpte och den jag har är endast några små detaljer som tex,fällbara luckan.

Sanna Karlsson
2011-08-03, 18:16
:x Vi får inte tokinan att fungera ihop med canonen. Efter några bilder så säger den bara rengör kontakytorna?
Det blir ett byte till ett canon 100 macro istället;). Tyvärr var det beställningsvara. Det här är första systemkameran så tips emottages tacksamt:)

Janne Johansson
2011-08-03, 20:40
:x Vi får inte tokinan att fungera ihop med canonen. Efter några bilder så säger den bara rengör kontakytorna?
Det blir ett byte till ett canon 100 macro istället;). Tyvärr var det beställningsvara. Det här är första systemkameran så tips emottages tacksamt:)

Jag har inte testat tokinas macro, men tror du gör rätt i bytet. Du kommer inte bli besviken på Canons objektiv.

ansjo
2011-08-04, 05:31
Jag har ett 60 mm:s Canonmacro, men ett 100 mm:s med bildstabilisering står högt på min önskelista:D! Personligen skulle jag lägga till ett par tusingar för att få med IS, men det är jag det:hehe:...

Vad fotar du med, Janne?

Frank
2011-08-04, 07:13

Om du vill ha ett likvärdigt objektiv som det du hade så finns detta:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=667707

Men det är ju alltid så att bättre grejer kostar mer...
Det som oftast skiljer mellan proffs objektiv och hobby är kvalitén på linserna.
Både vilket material, hur rent materialet är (partikel fritt) och förståss hur slipningen är.
Ett alternativ är ett sånt här objektiv:
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=123801
Tyvärr ökar närgränsen från 31cm (105mm makro objektiv) till 45cm...
Räknar med att du mest skall använda objektivet till att fotografera akvarier m innehåll...
Och då är det ju andra saker som också har betydelse för hur bra bilderna blir.
Men det är ju fotografering och inte objektiv...;)

jimmyA
2011-08-04, 08:01
tycker du gör helt rätt att byta till canons :D det är precis som jag berättade att sigma och andra "lite billigera" märken kan svaja lite i kvalitet,du har nog lyckas köpa ett måndags exemplar av Tokinan.

men ibland är canon objektiven inte värda pengarna heller i jämförelse :roll:

Sanna Karlsson
2011-08-04, 13:06
Ja, nu ä robjektivet beställt iaf. Nu ska jag bara försöka läsa instruktionsboken till kamerna "tråkigt", mycket roligare med "trial and error" men lite svårare;).

Janne Johansson
2011-08-04, 16:14
Jag kör i dag med en canon 500 D och Deras 100 mm macro. Men önskar mig en 7D :)

Sanna Karlsson
2011-08-04, 16:22
Hur gör man för att koppla ihop blixten med kameran, när jag lagt blixten på täckglaset?

clas
2011-08-04, 22:33
En sladd kanske?

jimmyA
2011-08-04, 23:14
Hur gör man för att koppla ihop blixten med kameran, när jag lagt blixten på täckglaset?

visst var det den här blixten?

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/speedlite_flash/speedlite_430ex_II/

Sanna Karlsson
2011-08-05, 05:54
visst var det den här blixten?

http://www.canon.se/For_Home/Product_Finder/Cameras/speedlite_flash/speedlite_430ex_II/

;) Ja :scratch:

Janne Johansson
2011-08-05, 14:48
Jag har en transmitter , men vissa av de nyare canon kamerorna har den inbyggd, vet inte hur det är på din 550. Annars är det billigare med sladd, dock bökigt som f-n.

Ribbit
2011-08-05, 20:42

Jag körde med en sladd först. Men inget jag skulle rekommendera.

8721
Efter att jag såg Jannes flash transmitter blev det en för mig också. Tusen gånger smidigare. Jag valde en tredjeparts tillverkare av märket Phottix. Funkar utmärkt. Inte lika många funktioner som Nikons egna grejor, men inte heller lika dyr. Det finns motsvarande transmitter för Canon.

8720

Ribbit
2011-08-05, 20:50
Canon 550D inbyggda blixt triggar tyvärr inte externa blixtar.

Sanna Karlsson
2011-08-05, 21:06
Tack Ribbit. Jag ska genast kolla den transmittern.;)

Ribbit
2011-08-06, 10:27
Jag kanske ska skriva lite om blixt med transmittrar.

En blixt kan avfyras antigen med hjälp av kamerans automatik eller manuellt. Kameran hjälper dig genom att först mäta ljusförhållande på det du ska fotografera sen ställer den själv in styrkan på blixten så det blir "rätt" exponering. Denna funktion kallas TTL (eller variationer av det beroende på tillverkare). I manuellt läge ställer du själv in hur starkt blixten ska vara (full styrka, 1/2, 1/4 osv.). När jag fotograferar räkor med manuell blixt tar jag några testbilder först för att kolla vilken styrka jag ska använda. Sen är det bara att plåta och göra små korrigeringar vid behov.

Transmittrar kan delas in i två kategorier. De som stödjer TTL och de som inte gör det. De utan TTL kan man endast köra manuellt, dvs du ställer in styrkan på blixtenheten. Phottix Strato (som jag köpte) stödjer inte TTL. Phottix kommer snart ut med en transmitter, Phottix Odin, som stödjer TTL. Gå till websidan nedan och scrolla ned till artikeln om just Odin. Där finns även en länk till en video där de demonstrerar Odin.

http://journal.phottix.com/

Det finns andra tredjeparts tillverkare av transmittrar. Två exempel är PocketWizard (dyrare) och Yong Nuo (billigare).

Sanna Karlsson
2011-08-06, 11:20
Tack Ribbit.:thumbs: Bra förklarat för en rockie som mej;) Som alltid så ökar ju prislappen med funktionerna så jag kommer att köpa en transmitter som inte stödjer TTL

Sanna Karlsson
2011-08-10, 17:43
Jaha, nu sitter jag här med en bra bild... men lyckas inte ladda upp den. Den är nog för stor, straxt över 4MB. Hur gör jag för att minska ned den?

Janne Johansson
2011-08-10, 18:07
:D

Jag använder gratisprogrammet "picnik" för att förminska bilderna. Jag tycker det programmet är betydligt lättare än tex photoshop.
Men så klart finns inte alla finesser i det programmet.

Jag kör ner mina till 800x600 som jag tycker är ganska lagom

Sanna Karlsson
2011-08-10, 18:31
Tack!
Ska se om det fungerar nu då!

Sanna Karlsson
2011-08-10, 18:42
Den här bilden är tagen med nya macrot. Var tvungen att köpa en transmitter med. Hittade en för 800kr;)8753 Det är mycket lättare att ta bra bilder nu än med kompaktkameran. Men fortfarande mycket pyssel, locka fram räkan, hitta skärpan, rätt vinkel på blixten, rätt inställningar på kameran, ja liiite pyssel - men kul att ta en bild som visar det man vill visa.:D

Dodat
2011-08-10, 19:40
Väldigt fin bild! :D

Sanna Karlsson
2011-08-10, 19:44
Tack Dodat:D

Janne Johansson
2011-08-10, 19:55
Ja riktigt bra bild, tänk på att inte ha för mycket "konsigt" i bakgrunden som stör bilden. Lite mossa tycker jag kan va snyggt. bilder med grönt underlag/bakgrund gör sig mycket bra.

Ha även räkan så nära framrutan som möjligt. Men det har du säkert upptäckt redan. :)

Sanna Karlsson
2011-08-10, 20:01
Ja riktigt bra bild, tänk på att inte ha för mycket "konsigt" i bakgrunden som stör bilden. Lite mossa tycker jag kan va snyggt. bilder med grönt underlag/bakgrund gör sig mycket bra.

Ha även räkan så nära framrutan som möjligt. Men det har du säkert upptäckt redan. :)

Tack för all hjälp Janne. Du har säkert sett att jag kopierat din "setup" av utrustning. Jag tycker det är så svårt att välja bra grejer själv och eftersom du får så bra bilder så borde jag få hyfsade bilder med liknande utrustning:lol: Det blir säkert ett fotoakvarium så småningom eftersom de flesta av mina kar är repiga.

Daniel Brodin
2011-08-10, 20:23
Snygg bild på snygg räka!

Jag har fått en rekommendation att använda gratis programmet GIMP för bildredigering. Jag har precis börjat testa det men det verkar lättanvänt och bra.
Ett litet fotokar med optiwhite framruta skulle inte vara fel...

Janne Johansson
2011-08-10, 21:28
Snygg bild på snygg räka!

Jag har fått en rekommendation att använda gratis programmet GIMP för bildredigering. Jag har precis börjat testa det men det verkar lättanvänt och bra.
Ett litet fotokar med optiwhite framruta skulle inte vara fel...

Jag har fått gjort ett sådant :)

Måtten är 30 högt,30 brett och15 djupt. Det lilla djupet just för att räkorna inte ska vara "långt in i vattnet". Bilderna blir gärna blåaktiga med för mycket vatten mellan räkan och kameran.

Janne Johansson
2011-08-10, 21:32
Tack för all hjälp Janne. Du har säkert sett att jag kopierat din "setup" av utrustning. Jag tycker det är så svårt att välja bra grejer själv och eftersom du får så bra bilder så borde jag få hyfsade bilder med liknande utrustning:lol: Det blir säkert ett fotoakvarium så småningom eftersom de flesta av mina kar är repiga.

Smart val att kopiera utrustningen, och uppgradera till 550. När jag köpte mina grejor tittade jag på "drd"s utrustning när han var och besökte mig.

Fotokar kan jag rekommendera även om jag inte använder det själv så ofta.

Ribbit
2011-08-10, 22:17
Bra fotat :thumbs: