handdator

Visa fullständig version : krabbor underytan till 100%?

kroppskonst88
2011-12-04, 23:16
finns det någon krabba som man kan ha i ett akvarium där den lever helt under ytan??

så dom ej behöver någon landdel?

Ps vad finns det för krabbor som vill ha vatten men även land?
Ds

camarón
2011-12-04, 23:17
det här undra jag med ska bli kul och se vad folk säger :) :hehe:

Kjell.B
2011-12-05, 07:02
finns det någon krabba som man kan ha i ett akvarium där den lever helt under ytan??

så dom ej behöver någon landdel?

Ja det finns Limnopilos naiyanetri . en lite krabba som blir ca 12 mm över skölden.
Den är natt aktiv så du ser den inte så mycket.

kroppskonst88
2011-12-05, 10:13
lät skit tråkigt och så liten :P

men vad har vi som vill ha vatten och landdel då?

PatrikMalmo
2011-12-05, 12:10
Finns ett bra gäng krabbor som lever helt under vatten, men du hittar dem inte i butik. OM du hittar dem är de dyra. Har för mig att Akvarieteknik (grossist) har en variant som kallas krabba "Black". Har inte lyckats artbestämma den, men den funkar bra helt under vatten.

Med landdel finns det otroligt många arter, men den du hittar är nog rödklokrabban eller Mangrovekrabba - rätt tuff liten rackare.

Långt de flesta krabbor är aggro, kannibaler, expertrymmare (de större lyfter täckglas själva), kan ta en del fisk, river upp/klipper sönder växter samt att en del gräver något. Inga direkt lämpliga akvarieinvånare alltså. En fördel har de iaf, de är fräcka.

Sök på internationella sajter om du vill hitta vattenlevande arter. Är nog inte omöjligt att få hit, men det lär kosta.

niake
2011-12-05, 13:46
Själv har jag 12 st Limnopilos naiyanetri "Mikrokrabbe" med räker å fisk .. Tänkte försöka få dom att föröka sig om de går ..