handdator

Visa fullständig version : Krabbiga frågor

Mariel
2012-01-10, 18:47
Jag funderar på att skaffa krabbor till mitt 31 liters akvarium. Det är ett Aquael räkkar.
Skulle då bara vara dessa i karet och inga räkor, snäckor eller fiskar.

Vilken krabb-sort skulle passa? Och hur många?

Jag har läst att många är rymningsbenägna och frågan är hur små "hål" kan de ta sig igenom? Karet har ju glaslock och det är en glipa på 3-4 mm runtom.

Vattenvärden? Värme? Landdel? Inredning? Foder? Hur ofta vattenbyte? Och andra bra tips eller länkar till bra sajter emottages tacksamt!

Peckoltia
2012-01-10, 20:06
Du kan ha tex Geosesarma sp. i ditt kar, jag har själv dem i mitt 54L kar men de behöver inte den ytan då det är en liten behändig krabba, jag har rätt stor vattendel då jag ser att mina krabbor hellst håller till i vattnet eller precis i vattenbrynet, men de är även uppe på land. Jag har en doppvärmare i karet som håller temperaturen på ca 24 grader i vattnet, det gör också så att det blir en bra luftfuktighet i karet. Har sanddel i ena änden och sen mangroverötter och stenar på vattendelen, har en sorts rödbladig ludwigia som vattenväxt men den har dragit i väg upp på landdelen nu, jag ger mina krabbor Hikari crab cusine som inehåller kalcium och vad det är för Ph i vattnet har jag aldrig tänkt på och det verkar inte bekymra krabborna heller:D!

Här är en liten video som jag gjorde av en av crabborna nere i vattnet, den letar ätbart men ser ut som om den står och målar vid ett staffli:D!

http://www.youtube.com/watch?v=uoBeYp9fvfY&context=C37bb616ADOEgsToPDskKkut5LAOsbs9lkiHD5-WzO

Mariel
2012-01-11, 16:27
Tusen tack för ditt svar Peckoltia!

Fina krabater. Ska ta och kika om jag ser dessa i butikerna här.

En till följdfråga, hur många är ett bra antal till en 31 liters akvarium?

grottbert
2012-01-11, 18:00
Kan vara svårt att få en bra landdel i aquaelkaren. Lika höga som breda liksom. Finns ju den helakvatiska krabban limnopilos naiyanetri.
Kräver ingen landdel men är nattaktiva så kan bli lite tråkiga.

Peckoltia
2012-01-11, 18:29
Tusen tack för ditt svar Peckoltia!

Fina krabater. Ska ta och kika om jag ser dessa i butikerna här.

En till följdfråga, hur många är ett bra antal till en 31 liters akvarium?

En 4-5 st tycker jag går bra, jag tänkte på en sak det där med att klättra ur karet, landdelen bör inte gå så högt upp att krabborna kan få tag i kanten på karet så det bör vara en bra bit emellan, när jag fick hem mina krabbor så släppte jag dem i en ICA glassbytta i karet, de klev utan problem ur den och den var i alla fall ca 7-8 cm hög, så 8cm bör det nog vara.

Enligt Bengt O så behöver de knappt ha någon vattendel alls, men jag ser ju på mina att de gärna vistas nere i vattnet om de får chans till det:D

Mariel
2012-01-12, 21:53
Tack igen för ditt svar Peckoltia! :)

Jag ska ta mig en rundtur till akvariebutikerna i stan och kika vad som erbjuds. Det blir nog krabbor här. :)

Peckoltia
2012-01-12, 22:02
Du Mariel, Akvarieteknik har inne och Hornbach tar sina fiskar från dem så du kan be dem beställa hem till dej, jag beställde mina genom Hornbach, och det går fort, skulle du beställa i morgon så får de krabborna sent tisdag kväll och du kan hämta dem på onsdagen, ett litet tipps;)!!

Mariel
2012-01-13, 19:42
Tusen tack för tipset!:)

Peckoltia
2012-01-13, 20:16
Så lite så, komer nog att beställa 4 till så småningom:)