handdator

Visa fullständig version : Tillökning i krabbkaret!

Peckoltia
2012-01-15, 19:20
Jag trodde jag hade mist alla krabborna och tänkte ta ur allt och göra om det till Tanganyikakar och för en stund sedan så lyfte jag på en rot, hittade ett ömssskal,

Jag är rädd för att guppyna äter upp krabblingarna en krabba knallde förskräckt ner i vattnet när jag lyfte på roten på landdelen, sen fick jag syn på en megaliten krabbling i sanden, jag kan inte fota den för den är för liten och karet står för lågt:D. Nu låter jag karet vara men jag har ju guppy i vattnet, det är ju inte så smart kanske, men var gör jag av dem då, det är ju räkor i alla burkar förutom i Tangakaret och i 250L med mina vildguppyn kan dom inte heller gå:scratch:

Jag är rädd för att guppyna kan ta krabblingar om de små tulltar ner i vattnet, nu har jag bara sett en men skulle tro att det kan vara flera, vill inte rota för mycket i karet:D!!

dynamitella
2012-01-15, 19:33
Waaah! Offra inte bebiskrabborna! nejnej :D
Hm. Kan du inte ha guppysarna i en ikeaback med en bubblare tills vidare?

Krabblingar är väl inget som är så vanligt? :)

Peckoltia
2012-01-15, 19:38
Jag offrar dem inte men måste hitta någonstans att flytta guppyna, det blir väl till att ha en back på golvet då det är väldans fullt hos mej:scratch:
Vet inte om det är flera än 1 st krabbling men det är ju mycket troligt, denna är inte heller helt nyfödd, kan väl vara ca 3mm tvärs över skalet, jag vet att de grävt mycket för en tid sedan så det är säkert runt den tiden något hände:D!!

dynamitella
2012-01-15, 19:39
Jag offrar dem inte men måste hitta någonstans att flytta guppyna, det blir väl till att ha en back på golvet då det är väldans fullt hos mej:scratch:
Vet inte om det är flera än 1 st krabbling men det är ju mycket troligt, denna är inte heller helt nyfödd, kan väl vara ca 3mm tvärs över skalet, jag vet att de grävt mycket för en tid sedan så det är säkert runt den tiden något hände:D!!

Vad kul! :) Vad är det för sorts krabba?

Peckoltia
2012-01-15, 20:24
Det är Geosesarma sp. Vampyrkrabba, det är en av dem som är på min lilla korta video:D

Sparven
2012-01-17, 15:52
Ojoj, är det vanligt med krabbor. Har faktiskt inte läst mycket om att inneha krabbor i ett akvarium tidigare. Utan detta var något nytt för mig =) Går de att ha med "allt"? Eller hur sköter man om dessa små? =)

Sparven
2012-01-17, 15:53
Grattis till tillökningen kanske jag skulle lägga till också =)

Peckoltia
2012-01-23, 17:41
Dom är inte så svåra, jag har mina i ett 54L kar med landel och vattendel, mangroverötter och växter, jag har engelskt sjögrus i karet men det skulle egentligen vara lite finare sand på landdelen men det verkar fungera ändå:D!!

Peckoltia
2012-02-03, 22:16
Så har jag då fått tagit ett par bilder på bebbarna, jag städade krabbkaret i dag och fick ju kolla i hinken vart efter jag hällde ut vattnet efter bebbar då jag visste att det fanns småttingar, fick upp några med slangen ja:D!!

Har fotat dem i en burk med hushållspapper under så ser man även på präglingen på papperet hur små de är, de är nog många fler än de jag fick upp för jag har inte rotat uppe på landdelen, vill inte lyfta på rötterna där för då kan jag ju klämma någon när jag lägger tillbaks dem:D!!

De är Geosesarma sp. Vampyrkrabba

1101511016

linkie1986
2012-02-03, 22:17
Shit vad coolt :D

dynamitella
2012-02-03, 22:38
Så har jag då fått tagit ett par bilder på bebbarna, jag städade krabbkaret i dag och fick ju kolla i hinken vart efter jag hällde ut vattnet efter bebbar då jag visste att det fanns småttingar, fick upp några med slangen ja:D!!

Har fotat dem i en burk med hushållspapper under så ser man även på präglingen på papperet hur små de är, de är nog många fler än de jag fick upp för jag har inte rotat uppe på landdelen, vill inte lyfta på rötterna där för då kan jag ju klämma någon när jag lägger tillbaks dem:D!!

De är Geosesarma sp. Vampyrkrabba

1101511016

Oj så söta!
Om man bara hade haft fler akvarium </3.

Sanna Karlsson
2012-02-03, 22:57
:thumbs:grattis.

a.eriksson
2012-02-03, 22:58
Oj vad coola, ta väl hand om dom :D

linkie1986
2012-02-03, 23:07
vilken färg blir det på dom? när jag googlade så fanns det många olika färgvarianter.

Peckoltia
2012-02-03, 23:39
Jag hittar bara foto på en av mina honor tror i alla fall att det är en hona, men jag vet att det ska finnas några till, hannen är mera orange på ryggen, eller så är det tvärt om:D
1101711018

CatsWhisker
2012-02-04, 07:52
vid vilken storlek kan du sälja dessa...
och vad ligger de på i pris?

Jag är intresserad när/om du säljer...

Peckoltia
2012-02-04, 12:53
Ok, prislappen kommer att hamna på 100kr st när de är säljklara:D!

Hallonet99swe
2013-08-18, 11:16
Så söta <3

Peckoltia
2013-08-18, 12:31
Dom är 2 kvar nu och har gjort sitt näst sista öms till vuxen, ska köpa några fler har jag tänkt då föräldrarna till dessa är döda:)

stefanr
2013-08-18, 18:13
Ok, prislappen kommer att hamna på 100kr st när de är säljklara:D!

Hur gick det med småttingarna?

Peckoltia
2013-08-19, 17:24
Det skrev jag ovan;) jag har 2 av dem kvar och de börjar färga ut nu, tror den ena har ett öms kvar och den andra 2, ska lägga upp bild här i kväll när jag flyttat bilder från kameran till datorn:)

OscarE
2013-08-19, 19:00
Du har inte lust att slänga upp en bild på karet med?
Damen min är lite halv sugen på att testa krabbor :)

Peckoltia
2013-08-19, 20:32
Dom bor i en plastback i köksfönstret nu och ska flytta in i vivariumet så fort jag har fått det inflyttningsklart, men mitt projekt går väldigt väldigt långsamt men bild kommer så småningom;)
Jag flyttade bilderna på krabborna till datorn trodde jag men nu hittar jag dom inte för de är inte i mappen jag kopierade dem till:scratch:

Har någon filmsnutt med från i dag men den måste redigeras först sen kommer den upp:D

muffinlove
2013-08-27, 10:12
jag är med lite nyfiken på hur du har tänkt göra ditt vivarium? sen undra jag var du handlar dina VC ifrån? själv är jag lite inne på att skaffa mig mandarin krabbor men jag är väldigt kluven på vilken art jag vill börja med.

min plan just nu är att bygga upp ett vivarium och låta saker växa lite gran innan det kommer små krabbater :D

vad bruka du mata dina djur med? kör du en blandad kost eller mycket fling foder av olika sorter ?