handdator

Visa fullständig version : Pumpa krabba "Terrathelphusa Loxophthalma"

iwansson
2012-02-18, 15:20
Tjena. finns det någon med erfarenhet av pumpakrabba? Latin: Terrthelphusa Loxophthalma?
Köpte en sådan fin lirare här om dagen men finner ingen info någonstans. Vore tacksam om någon kunde svara på vad den äter, hur den lever och vilken miljö den vill ha.

tack på förhand
Mvh/ Iwansson:lol:

dynamitella
2012-02-18, 15:24
Har du en bild på den? :)

Jag ser allt för ofta folk som köper ett djur och SEN söker information om det.
Det är helt fel ordning, du :) Man ser ganska ofta djuraffärer som säljer arter under fel latinska namn, eller under felaktiga svenska namn. Så det kanske inte alls är en Terrathelphusa Loxophthalma du sitter med. En bild behövs tycker jag :)

Peckoltia
2012-02-18, 15:25
Går inte att få upp en enda länk om man googlar så jag skulle tro att artnamnet är felaktigt, men krabbor är allätare, hur stor är din krabba och har du någon bild på den så kanske jag kan hjälpa dej:)??

Det är inte möjligen så här den ser ut då:)?

http://www.abc-annons.se/Halloweenkrabba_179127.htm

iwansson
2012-02-18, 15:28
kilar ner och tar en bild. tar några minuter:)

iwansson
2012-02-18, 15:47
bilder kommer snart. Dom vart lite för stora att bifioga verkar det som :/

iwansson
2012-02-18, 15:48
Peckoltia: Nej den ser inte ut så. Min är typ brun på skölden och gul/orangea klor och ben

iwansson
2012-02-18, 15:56
Här kommer 3 bilder på "Krabbis" 112021120111200

Peckoltia
2012-02-18, 16:47
Den har det namnet, jag hittade den nu men det finns bara tyska sidor där man kanske kan hitta information, du får googla och översätta sidorna.

Hittade den här tyska sidan, http://www.panzerwelten.de/v/Pueffi/torhusa/

Det är en landkrabba och ska ha mest landdel och gärna så att den kan gräva ner sej i fin sand eller fuktig torv eller något, hur har du inrett terrariet - akvariumet, har du bild på det med:)?

Du kan köpa Hikari Crabb Cusine och ge den, den kan även äta räkmat, den äter även växter så har du växter i vattendelen så lär den förstöra dem, jag har ju mina små Geosesarma sp Karnivalkrabba em de blir ju inte så där stora som den du har. Visserligen började du fel, man tar reda på vad djuret behöver före köp, men det går ju att räta till:)

iwansson
2012-02-18, 16:56
Tack för info Pekoltia :) Jajjemen, det går alltid att rätta till i efterhand :)
Jag byggde en landdel i frigolit igår kväll som jag smetat in med puts så det ska se ut som en stor sten. Värmde i mitten utav "stenen" med varmluftspistol en stor grop som ska fyllas med sand. Ska sedan införskaffa lite bråte man kan ha som gömslen. Har rötter, och växter i vattendelen. Den ena roten har java ormbunkar på sig, ska testa och se om dom kan leva ovanför vattenytan. Får hoppas det. Ditt "Terrarie" var grymt snyggt. Vilka växter växer i det?

Mvh/ Iwansson:lol:

Peckoltia
2012-02-18, 17:56
Jag har en art av Ludwigia glandulosa den växer så det knakar och så har jag Pogostemon helferi och en sort av Staurogyne, på landdelen har jag sten i botten och sen sand ovanpå och så har jag en del mangroverötter, vad ska du ha frigoliten till när det går att göra snyggt med naturligt material?, du måste se till att krabban har så djupt med sand eller torv att den kan gräva ner sej om den vill :)

Jag har 4 vuxna små krabbor av denna lilla art, de har även fått små bebbar i karet, vet inte hur många men det är nog kanske ett 20 tal eller så:D

iwansson
2012-02-18, 22:12
okej, tack.
Jag kände att jag ville göra något egentillverkat som ett prov, då jag även har ett stort 600liters malawi akvarium som jag tänkte göra bakgrund och moduler till:lol:

Hålan jag gjort är nog lagom djup för krabbis att gräva ner sig i. Kommer även ösa på med sand runt hela och lägga rötter lite här och där, sedan ha i en massa växter. undrar om Java mossa även går att ha ovanför vattenlinjen??

Grattis till krabblingarna :) Dom vuxna du har var jättefina, så krabblingarna blir nog kanon. Blev själv sugen på att investera i sådana krabbor när jag såg dina :lol: