handdator

Visa fullständig version : Sesarma bidens

Sammie
2012-09-15, 18:04
Idag när jag var och handlade växter till akvariet så fick jag syn på ett gäng krabbor, normalt brukar jag inte impulsköpa djur jag inte vet så mycket om, men idag kunde jag inte stå emot:mrgreen::oops:
Wilson heter han.
http://i86.photobucket.com/albums/k105/Sammmmie_2006/Wilson-1.jpg
http://i86.photobucket.com/albums/k105/Sammmmie_2006/wilson2-1.jpg

Nu i eftermiddag har jag läst det mesta jag kunnat hitta om arten, och som jag har förstått det så ska de funka i sötvatten bara man ger dem mineralrikt foder avsett för skaldjur, vad tror ni?

Daniel Brodin
2012-09-15, 18:09
Kan inte så mycket om krabbor men cool är den :thumbup:

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

Marcus
2012-09-15, 18:13
är det deras nya hem? :woah: grymt isf!

Sammie
2012-09-15, 18:49
är det deras nya hem? :woah: grymt isf!
Tack tack:)
Det är bara tillfälligt boende tills på måndag, jag har limmat fast ny bakgrund i mitt stora paludarium så det är tömt på vatten och står och vädrar.
Jag övervägde att ha honom i terrariet på bilden, men dels så är vattendelen i minsta laget och dels så tror jag inte att jag kan hålla ens någorlunda vattenkvalité men en krabba där i. Som jag har förstått det så grisar de ner rätt ordentligt.

Rune81
2012-09-15, 19:06
Jag hade sådana krabbor under 2 års tid.
väldigt roliga men man ska gärna se till att de kan komma upp över vatten nivå och värma/sola sig.
Det finns även en viss rymnings risk om du har inredning som går högt i karet och öppet.
Och bara så du vet att går de och är hungriga så kommer de att ge sig på ALLT i karet.
Men coola är de.

Sammie
2012-09-15, 19:27
Jag hade sådana krabbor under 2 års tid.
väldigt roliga men man ska gärna se till att de kan komma upp över vatten nivå och värma/sola sig.
Det finns även en viss rymnings risk om du har inredning som går högt i karet och öppet.
Och bara så du vet att går de och är hungriga så kommer de att ge sig på ALLT i karet.
Men coola är de.

Hade du dem i söt eller bräckt vatten?
Paludariet där jag ska ha den (eller dem, jag köper nog fler nu när jag vet hur man ser kön på dem) är bara fyllt till ca 40% och det finns goda möjligheter att komma upp på land.

Haha, ja jag har förstått att de är riktigt duktiga på att rymma, jag har spenderat en timme med att "krabbsäkra" öpningar för slangar och fläktar. Förhoppningsvis så ska det vara rymningssäkert nu:P

Rune81
2012-09-15, 20:58
Jag hade dem i sötvatten.
Ett annat problem med dem var att när de ömsade skin och inte hade så mycket "panzar" blev de lätt offer för de andra krabborna.
Och de stora krabborna gjorde slarvsylta av de små.

Sammie
2012-09-15, 22:10
Aggressiviteten ska vara värst mellan hanar, min förhoppning är att det ska gå lugnt till i karet om jag har 1.2 i någorlunda lika storlek. Men de äter ju allt, så jag kan tänka mig att en "kompis" som ligger och ömsar kan ses som ett smaskigt mellanmål.
Jag får se hur jag gör, det hade varit roligt att ha flera, men det kanske bara är en onödig risk egentligen. Jag tror inte att det går att få avkomma på dem i sötvatten ändå:|