handdator

Visa fullständig version : Kräft hjälp sökes!!!

Alexi
2012-12-07, 19:24
För ett tag sedan köpte jag lite räkor och några kräftor från Tyskland.
För några dagar sedan ville jag utförska lite om mina kräftor för första gången och såg att en hel del kräftor är det förbjuden att ha i Sverige.
Nu är jag förvirrad att vilken kräftor jag har, för att jag har fått många kräftungar.
Var snälla och hjälp mig, vad jag har och vad ska jag göra.

Peckoltia
2012-12-07, 19:46
Det är Marmorkräfta de är förbjudna här och det gäller alla kräftor utom Den svenska flodkräftan och signalkräftan.

Tyvärr får du ta bort samtliga sorgligt nog:(!

http://www.redbee.se/showthread.php/7455-Marmorkr%C3%A4ftor-p%C3%A5-rymmen-i-M%C3%A4rsta%C3%A5n

camarón
2012-12-08, 00:38
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article15861930.ab

läste just om marmo för någon dag sen :(
ja tråkigt som poki säger :( du få tyvär ha en tidigt kräftskriva :(

Albin95
2012-12-08, 13:36
Är det straffbart att ha sånna? De är ju jätte fina..

dynamitella
2012-12-08, 14:11
Är det straffbart att ha sånna? De är ju jätte fina..

Ja.
Det spelar ingen roll att de är fina. De kan uppenbarligen komma ut i det vilda och utplåna våra vilda/utplanterade kräftor.

Peckoltia
2012-12-08, 15:16
Det är tyvärr så som jag skrev att alla kräftor utom våra svenska är förbjudna här att ha som akvariedjur hur fina dom än är, det hjälper inte och i och med att det är olagligt att inne ha dem så är det även brotsligt:(

Jag tycker det är synd jag med för det finns många jättefina kräftor som jag gärna skulle ha om det var tillåtet:(

Albin95
2012-12-08, 17:25
Tråkigt.. sånna skulle va kul att ha ^^ jag antar att de svenska sorterna inte är specielt roliga att ha i akvarium :/ jag hade 2st ett tag men det var bara för att de skulle flyttas

Albin95
2012-12-08, 17:26
asså svenska kräftor*

Janne Johansson
2012-12-09, 14:15
kräftor är inte speciellt bra att att hålla i akvarier då de är väldigt aggressiva mot varandra. Det krävs väldigt stora akvarier eller max ett par i ett mindre kar (140) liter. Om man sedan skulle få yngel på dem kommer de att bli uppätna av de vuxna ganska snabbt om man inte flyttar dem.

Vill man ha lite större arter kan jag istället rekommendera långarms räkorna (macrobracium) som är tillåtna i Sverige.

Även de behöver större plats än dvärgräkorna.

räkmannen
2012-12-09, 16:00
Det är så synd... Jag skulle beställa en kräfta från Tyskland. Så gick jag in hit innan och då stog det. Förbjudet med stora :|

Janne Johansson
2012-12-09, 16:08
Det är så synd... Jag skulle beställa en kräfta från Tyskland. Så gick jag in hit innan och då stog det. Förbjudet med stora :|

Det var ju tur, då slapp du bli lurad.

Peckoltia
2012-12-09, 16:15
Trop Akvariefiskimport här i Göteborg har eller i alla fall har haft kräftor till salu och det var då inga svenska kräftor, jag såg karet med kräftorna i våras det såg ut som Marmorkräftor men kan ha varit någon annan art och han påstod att de var lagliga, jag talade då om att alla kräftor utom de svenska är olagliga!

Erik...
2012-12-10, 10:26
Flodkräftan är den enda riktiga svenska kräftan, signalkräftan har spritts i Sverige den är laglig att ha, men det är inte en svensk art egentligen.

Mycket märkligt att signalkräftan accepteras som svensk, den planterades i okunskap ut som ersättare till flodkräftan när kräftpesten kom till Sverige, hade man bara haft lite is i magen och väntat ut kräftpestens försvinnande hade man kunnat undvika den enorma katastrof som signalkräftan idag innebär.

Signalkräftan är inte fullt resistent mot kräftpesten, den bär på pesten oftast utan att dö av den, men den påverkar även signalkräftors hälsa negativt. Nu står vi här med signalkräftor i de flesta vatten som är lämpliga för kräftor upp till Dalälven ungefär, signalkräftan ger generellt mindre avkastning på samma yta och är värd betydligt mindre än flodkräfta. Finns det signalkräftor i ett vatten kan man alltså inte plantera in flodkräftor, eftersom flodkräftorna dör av pesten som signalerna bär på. Man vinner inte heller nämnvärt på att plantera in kräftor i ett vatten där det redan finns kräftor, särskilt inte signalkräftor i vatten där det finns flodkräftor!

Ursäkta om jag går lite off topic, men det vore väldigt bra om folk förstod det här med svenska kräftor lite bättre så det i slutändan ledde till att folk slutar sprida signalkräftor som förstör flodkräftvatten.

Angående marmorkräftan så är den inte helt säker, den kan vara farlig för den svenska naturen. Trist att få veta efter att man skaffat den, alltid bäst att läsa på innan man skaffar ett nya djur.

Mithroth
2012-12-10, 10:52
Angående flodkräftor och kräftpest så har man på senare år kommit fram till att flodkräftan också kan vara resistant mot den och att det i många fall var stressen ifrån inplanteringen av signalkräftor som försvagade dem och gjorde dem känsligare.

Peckoltia
2012-12-10, 13:51
Angående flodkräftor och kräftpest så har man på senare år kommit fram till att flodkräftan också kan vara resistant mot den och att det i många fall var stressen ifrån inplanteringen av signalkräftor som försvagade dem och gjorde dem känsligare.
Fel, det var signalkräftan som planterades in som bar på kräftpest och spridde sjukdomen till våra flodkräftor, men då det upptäcktes så var det redan försent att göra något, skadan var redan skedd.

Mithroth
2012-12-10, 14:21
Fel, det var signalkräftan som planterades in som bar på kräftpest och spridde sjukdomen till våra flodkräftor, men då det upptäcktes så var det redan försent att göra något, skadan var redan skedd.

Den första kräftpesten kom till Sverige ifrån smittade finska flodkräftor. När våra kräftor började slås ut planterade man in signalkräftan som bar på en annan variant av kräftpest som slog ännu hårdare mot bestånden. Det man upptäckt senare är att även vår flodkräfta kan stå emot pesten och överleva. Dock gjorde intåget ifrån signalkräftan att de fick mer konkurrens och hårdare förhållanden vilket försvagade dem så att de inte längre stod emot pesten lika bra. Man har hittat bestånd av flodkräftor som lever tillsammans med signalkräftor och klarar av det.

Erik...
2012-12-10, 16:31
Man ska komma ihåg att varje situation är unik, det är normalt att en art förr eller senare utvecklar viss resistens mot en viss sjukdom. Även för signalkräftorna sänker pesten allmäntillståndet och gör dom mindre livskraftiga. Vad jag vet finns det inte stora populationer av både flod och signalkräftor i samma vatten, börjar mängden kräftor överhuvudtaget närma sig vad vattnet kan innehålla slås flodkräftorna ut. Blir förhållandena dåliga kan pesten ta livet även av signalkräftor.