handdator

Visa fullständig version : Interaquaristik

Johnny Wong
2009-10-17, 22:56
Namn: Interaquaristik
Länk: http://www.interaquaristik.de
Beskrivning: Tysk webbutik som säljer bland annat räkor

http://www.interaquaristik.de

Anna.H
2010-05-20, 05:49
Beställde räkor från detta ställe som de skickade i slutet på veckan och därmed fast på posten eller tullen över helgen. paketet tog 5 dagar att komma fram allt stendött vid ankomst. Hade dessutom betalt för expresspaket.

När vi så äntligen fick paketet och öppnade låg "värmepaden" högst upp i paketet. Vattnet med räkorna helt iskallt.

Jag skrev och på pekade detta och de ville ha bilder på de döda räkorna. Sedan skyllde de på att de inte visste att det var till utlandet paketet skulle till.

Anna

bjorsa
2010-05-20, 08:29
Tråkigt att dom inte klarade resan har oxå funderat på att köpa från tyskland så några frågor .
Vad för slags räkor var det ?
Kom räkorna i breathingbags ?
Var det ett välisolerat paket ?
mvh/bjorsa

Peckoltia
2010-05-20, 08:37
En till oseriös :shock: !! Är tyskar så ohederliga eller :o ??? Man måste tydligen åka ner till Tyskland med färgan om man ska köpa räkor :twisted: :twisted: !!!!!

JenL
2010-05-20, 11:21
I think that when ordering from Germany you need to make very clear that they need to send living animals on mondays. Tell them that there is no postal service on weekends in Sweden. It is best (and easy for me to say because I am german) to call them beforehand when you order and make it very clear to them that they are sending to another european country and that they need to pack and send on the correct days.

There is a reason why the Logemanns do not send their räkor outside of Germany - they know that a lot can go wrong.

So far I have only ordered plants and other stuff from Interaquaristik, no living animals. The snails I got from them I let them send to my parents and they came to visit me by plane the next day.

The problems I have had with Interaquaristik so far is more that they do not have things available and do not tell you that they are not available. Instead they order them and that takes time and all the while you wait and wait for your shipment since their website said "Shipping within 2 days".

Peckoltia
2010-05-20, 12:21
Det kan nog hända att det fungerar så, men inte när det gälde Aqua Tropic som blåste mej, för 1 maj är väl en helgdag även i Tyskland? Har dom utdelning av post i Tyskland även på veckoslut och helger Jen?
Jag tycker det är oseriöst att skicka till annat land på en fredag som också var fallet i mitt fall med Snöflingorna och sen kan dom väl läsa även i Tyskland antar jag, för det står klart och tydligt att adressen är tex Gothenburg, Sweden och på mitt paket hadde dom klistrat ett exportmärke :twisted: :twisted: !!!
Nej du Jen det finns defentivt skojjare här :twisted: :twisted: !!!

Anna.H
2010-05-20, 15:21
Jag beställde babaulti green och 4 sulawezi sniglar. Skalen på sniglarna hade te klippt av toppen på och det var nog inga sniglar i skalen längre heller.

Anna.H
2010-05-20, 15:22
Bra tycker jag att sån't här kommer fraam så fler slipper slösa pengar på grejor som inte kommer fram.

Bjarne
2010-05-20, 15:38
Är förvånad att dom finns kvar,köpte från dom för en 6 år sedan ingen direkt katstof men klantigt ,snålt och amatörmässigt packat.

Peckoltia
2010-05-20, 16:12
Så har vi då 2 oseriösa på listan som inte kan rekommenderas, frågan är om man törs beställa av de övriga, någon av dem hadde en jäkligt läcker Sulawesiräka som bara var :shock: snygg. Det ser defentivt ut som om man måste ta båten till Tyskland och handla i egen hög person :evil: :evil: !!!!

Vi är 2 som blivit blåsta på kort tid, jag blir så djä..... förbannad :twisted: :twisted: !!!

Janne Johansson
2010-05-20, 16:38
Trist med oseriösa säljare, det finns dock många väldigt bra med i Tyskland.

Sulawesiräkor är en väldigt stor chansning att beställa från Tyskland. De är extremt transportkänsliga och dör en i påsen så blir vattnet snabbt förorenat och dödar de andra.

Det bästa är helt klart att handla dem från odlare i Sverige, direkt i butik eller så nära "hemmet" som möjligt.

Nedro
2010-05-20, 16:40
hmm tråkigt med butiker som ska lura folk och inte klarar av att sälja på ett professionellt sätt. =/

bjorsa
2010-05-20, 17:58
Beställde räkor från detta ställe som de skickade i slutet på veckan och därmed fast på posten eller tullen över helgen. paketet tog 5 dagar att komma fram allt stendött vid ankomst. Hade dessutom betalt för expresspaket.

När vi så äntligen fick paketet och öppnade låg "värmepaden" högst upp i paketet. Vattnet med räkorna helt iskallt.

Jag skrev och på pekade detta och de ville ha bilder på de döda räkorna. Sedan skyllde de på att de inte visste att det var till utlandet paketet skulle till.

Anna

Det måste varit posten för om tullen tagit hand om paketet och öppnat det så hade det stått på paketet .

mvh/bjorsa

Peckoltia
2010-05-20, 18:11
Jag tycker det tyder på mycket dålig packning här även om dom hadde värmepåsar. Var inte lådan isolerad med frigolit inuti?

Anna.H
2010-05-20, 18:46
Nej, De var packade i vanlig plastpåse.
Anna

quote="bjorsa"]

Anna

Det måste varit posten för om tullen tagit hand om paketet och öppnat det så hade det stått på paketet .

mvh/bjorsa[/quote]

Anna.H
2010-05-20, 18:48
En skicka frigolit i botten och sedan strimmlat tidningspapper.
Anna

Jag tycker det tyder på mycket dålig packning här även om dom hadde värmepåsar. Var inte lådan isolerad med frigolit inuti?

Peckoltia
2010-05-20, 19:08
En skicka frigolit i botten och sedan strimmlat tidningspapper.
Anna

Bara en i botten :o ,inte undra på att det blev kallt :shock: !! jag fick mina i en väl isolerad låda med frigolit både på sidor botten och lock sen låg det samma pappersremsor i lådan + värmepåsar, så mina räkor var varma när de kom, men de var bara 14 varav 1 var död och jag hadde beställt 20 räkor, men Sulawesisnäckorna var i alla fall 4 som jag bestälde. De låg från fredag till tisdag innan jag fick dem och de låg i vanliga akvarieplastpåsar, vilket inte är så bra.

Vet du om dom kommer att kompensera dej för räkorna och snäckorna?

Anna.H
2010-05-20, 20:12
Nej jag tro inte jag får någon kompensation, De skyllde på att de inte sett att paketet skulle till utlandet. Så det blir väl inget. Det är dåligt.

Peckoltia
2010-05-20, 20:33
Jag håller med för jag fick inte heller någon kompensation för de räkor dom inte skickade, Aqua Tropia skylde på att jag skulle ha reklamerat inom 24 timmar från och med att dom skickade, hur i hela friden skulle jag kunnat göra det då lördagen var 1 maj och jag fick paketet tisdagen veckan efter :twisted: :twisted: !!!!
Hadde dom inte klistrat på en sådan där gul rund exportlapp?

Anna.H
2010-05-20, 20:51
De hade märkt kartongen att den skulle till Sverige, så det var väl nå't de skyllde på. Så himla trist hela allt i hop. Jag är jättebesviken.

Peckoltia
2010-05-20, 21:31
Snacka om 2 oseriösa ställen va :twisted: , undrar om man vågar skicka efter mer, jag vill ha fler Snöflingor, lite lite med 13 st när de är de enda här i Sverige troligen :roll: :roll: !!!

Charlie_73
2010-05-20, 21:40
Varför tror du att dom är dom enda här i sverige?

JenL
2010-05-20, 21:45
@Peckoltia: I will read through the shipping terms of A.T. again for you (since they are in german). I am certain I read in them that those 24h start when the räkor arrive at your place. Will let you know asap. I can also write a nasty letter in german to them for you if you want :-)

Peckoltia
2010-05-20, 21:53
@Peckoltia: I will read through the shipping terms of A.T. again for you (since they are in german). I am certain I read in them that those 24h start when the räkor arrive at your place. Will let you know asap. I can also write a nasty letter in german to them for you if you want :-)

De sa 24 timmar från och med att dom är skickade, inte 24 timmar från och med att dom var på utlämningsstället :cry: !! Tror du det hjälper med ett sådant brev då :lol: ??

Peckoltia
2010-05-20, 21:55

Här på forumet finns det ingen mer som har dem i alla fall och dom flästa är ju med i flera forum, har du dessa räkor då?
Vore ju trevligt om dom gick att få tag på här i Sverige så man slipper importera från Tyskland :D !!

Charlie_73
2010-05-21, 09:10
Nej förlåt! Skulle bara retas lite :D
Tror oxå att du är själv med dom.

Bjarne
2010-05-21, 09:47
Dom är inga bling-bling färgade super räkor ,fram odlade av mystiska japanska
ninjor som kommer ut i en ny modell varje år som kostar lika mycket som en ny bil....... :evilgrin:

Peckoltia
2010-05-21, 20:09
Nej förlåt! Skulle bara retas lite :D
Tror oxå att du är själv med dom.

:lol: :lol: :lol: retsticka, är du avis :lol: :lol: :lol: ????
Hoppas jag får bebbar av dem också så att de blir fler och som sagt får man väll ta flyget ner och båten hem om man ska köpa fler Snöflingor, eller om det finns någon här som kan tänka sej att ta med upp i framtiden, kommer ju att behöva mer avelsmaterial :D :D !!!

Putte
2010-05-22, 00:42
En fråga angående Snöflingor... Hittar dem inte under "Räksorter" (tror jag iallafall). Hur ser de ut? Det är väl inte samma som Snowball?! :?: :?: :? :?

Peckoltia
2010-05-22, 08:42
Nej det är det inte, dom är de första här i Sverige och jag ska skriva om dem i räksorter, du hittar bilder på dem i Bild och Film :D !!

lilleulv
2010-05-22, 09:51
Namn: Interaquarisik
Länk: http://www.interaquaristik.de
Beskrivning: Tysk webbutik som säljer bland annat räkor

[siteprev:4unp38e7]http://www.interaquaristik.de[/siteprev:4unp38e7]

Jag har handlet med detta företag ett par gångar. Senast för en månad sedan. Det var mest kulturer av levande foder. Bl.a ½ liter Tubifex, som jag nu entligen har fått i en bra kultur. Jag fick också ett antal caridina multidentata. Jag kan bara rekomandera företaget, som levererede snabbt, men expressfrakten är kostsam. Den gick på 100 Euro, så man skall inte beställa småportioner. :)

Peckoltia
2010-05-22, 12:30
Får kolla med dem men jag har för mej att de inte har de räkor jag är ute efter, men dom kanske kan ta hem om man frågar :D !!

Bjarne
2010-05-22, 19:51
Får kolla med dem men jag har för mej att de inte har de räkor jag är ute efter, men dom kanske kan ta hem om man frågar :D !!

Vad är det för rariteter som du inte kan hitta i sverige?

Peckoltia
2010-05-22, 20:27
Jag behöver flera Snöflingor för avelns skull och dem har de inte, jag har ju bara 13 och jag tycker det är lite magert, vill ha upp antalet till minst 30 :D :D !!!

Bjarne
2010-05-22, 22:24
Hur gick med http://www.garnelenaquarium.de/ hade han inga att sälja?

Peckoltia
2010-05-22, 22:31
Hur gick med http://www.garnelenaquarium.de/ hade han inga att sälja?

Han svarade inte ens på min förfrågan, men jag kan ju göra ett nytt försök :) !!

Zybeer
2012-03-30, 19:14
Den här butiken hade ruskigt många spännande snäckarter... Tråkigt att det låter som en riktig chansning att handla från dom :/