handdator

Visa fullständig version : FRAKU-Aquaristik

Johnny Wong
2009-10-27, 14:02
Namn: FRAKU-Aquaristik
Länk: http://www.fraku-aquaristik.de/
Beskrivning: Tysk skaldjursbutik

http://www.fraku-aquaristik.de/

d.akvariefantast
2010-08-07, 23:38
Måste rekommendera denna butiken om man tar sig tid att ta kontakt med dom.
snabbt skickat , bra packat och visar verkligen intresse i att man beställer !

grottbert
2010-09-09, 22:15
Varma rekommendationer till denna butik.
Packar bra med heatpack(om man frågar), skickar endast måndagar(utan att behöva fråga). Tog 2 dagar att få paketet efter han skickade det.
Svarar på mail fort med.

En seriös tysk butik helt enkelt.

Peckoltia
2010-09-10, 08:38
Låter bra, får se om dom har räkan jag tänkt köpa då och det är ju alltid bra att veta att företagen är seriösa innan man beställer:D!!

Arek
2010-09-11, 19:18
Jag kan också varmt rekommendera honnom, jag har deställd från dom flera gånger :thumbs:

Majki01
2010-09-11, 19:21
Rek honom varmt jag med... Frank heter han .. Han jag har gjort alla mina tyska affärer med.. Som tex alla mina sambeställningar och dylikt!..

Frank på Fraku vet vad han sysslar med och skickar inom hela europa:)
Mycket trevlig man!

Peckoltia
2010-09-11, 19:39
Jag tänkte ju beställa men han har ju inga Macobrachium alls, vet inte om han möjligen kan ta hem om man frågar:??!

Peckoltia
2010-09-12, 08:39
Nu har jag frågat och jag fick mycket snabba svar,men tyvärr så kommer han inte att ta in några Macrobrachium igen, han säger att dom är svårsålda, han skulle kunna ta in Snöflingorna, men han måste ta in ett större antal och dessa räkor är väldigt känsliga sa han, så jag får leta vidare på annat håll tyvärr:(!!

d.akvariefantast
2010-09-12, 09:08
Tja du fick ett ärligt svar iallafall . . det e ju bättre än inget =)

Peckoltia
2010-09-12, 14:07
Har fått ett nytt svar på några olika Macrobrachium han kan få tag på, får kolla upp dem när jag kommer hem i kväll det är lättare än att göra det via iPhonen. En är lancelota men den har Garnelio och jag har inte lust att köpa 50 st stooora Macrobrachium 25 Snöflingor är ok men jag vill inte köpa så många av de större underarterna, 10 är ett bättre tal i så fall:D !!
Macrobrachium äter nästan uteslutande animaliskt käk, mina Snöflingor tar inga som hellst räkpellets om de inte är ett animaliskt foder:D!!

Bladet
2011-03-17, 21:01
Är denna säljare fortfarande ok?

Majki01
2011-03-17, 21:21
fortfarande? Tror aldrig Frank skulle vela riskera sitt positiva rykte! Så ja det lär han vara! :)

Bladet
2011-03-17, 21:21
Sugen på att beställa röda Sakuror 5:80 €/st. och/eller gula Fire 2:85 €/st
:!:Oranga Sakuror käns fortfarande liiiite dyra 19:90 €/st :!:

Nån som beställt härifrån och är nöjd med färgerna?

Majki01
2011-03-17, 21:23
Som det står skrivet i tråden så är vi alla mycket nöjda med Fraku :)

Bladet
2011-03-17, 21:23
fortfarande? Tror aldrig Frank skulle vela riskera sitt positiva rykte! Så ja det lär han vara! :)
Käns skönt att "höra":)

vet du nån som har köpt av avelslinjerna neocaridina , högre/bättre färger?
Hur blir utdelningen på avkommorna?....köper nog ändå men kul att veta ungefär vad man kan förvänta sig

a.eriksson
2011-03-31, 21:21
Jag har länge fundrat över hur det går till när man beställer räkor såhär långt bort? Hur länge klarar sig räkor egentligen i dom där påsarna? tar inte frakten typ 3-4 dagar från tyskland till sverige? Någon gång kommer man ju bli sugen och beställa därifrån då det är lite billigare, man vill ju gärna veta om man törs beställa eller ej.

Funderade på det eftersom om man beställer från t ex janne eller någon annan här på forumet så skickar man ju helst i början av veckan så det slipper ligga över helgen. Man har ju oftast paketet dagen efter.

Midde
2011-03-31, 22:42
Jag undrar också hur det går till. Tyckte jag såg någonstans att det finns nå´t som heter expressbrev???

grottbert
2011-04-01, 08:19
Kan ju förklara hur det gick till när jag beställde av Frank.

Man lägger en order som vanligt på hans hemsida på dom saker man ska ha. Viktigt är dock att man skickar ett mail och säger att man är en utländsk kund och skriver vilket ordernummer och kundnummer man har i samma veva man skickar ordern.
Han skickar ett svarsmail med internationella betalningsdetaljer.

Efter betalningen kommit in till honom så skickar han paketet närmaste måndag(han skickar bara på måndagar till internationella kunder).
Han skickar det med motsvarande posten i tyskland och mitt paket var i sverige på tisdag eftermiddag.
OBS! I sverige tar svenska posten över paketet och levererar ut det. Jag missuppfattade det helt och kollade bara på tyska postens sida(deras leverans slutar i stockholm så jag trodde mitt paket hade fastnat där). Skriver man in kollinumret man får hos svenska posten får man fram var det befinner sig i sverige(tyska posten ger fel info).

Jag hämtade ut det på torsdagen men det kom redan på onsdagen(dock p.g.a ovanstående missförstånd missade jag en dag och det låg hos svenska posten en dag)
Mitt paket kom till företagsposten och inte vanliga posten. Därför viktigt att du håller koll på paketet själv på posten hemsida då företagsposten ibland missar att skicka ut avi(iallafall till mig)

Jag beställde kardinal och blue morph av frank och alla levde vid leverans. Det visar hur bra hans packning är då kardinaler är oerhört känsliga.
Han skickar såklart med breathingbags och heatpack(om man säger till).

Min upplevelse av fraku är 5/5 helt enkelt. Enda nackdelen är att han inte skickar med några extra räkor(doa) som är vanligt. Detta enligt han att han ligger så prispressat att han inte kan skicka med fler. Men som sagt alla mina levde och när han skickade i höstas var det 4+ om nätterna.

Ber om ursäkt för alla stavfel men till mitt försvar har jag inte druckit något kaffe än idag

AMDAdesign
2011-04-01, 10:44
Vilken av frakterna använde du då Grottbert?
Standard för 4.95E eller express för 11.95E ??

a.eriksson
2011-04-01, 10:50
Väldigt bra svar av grottbert, nu fick jag någorlunda svar på de jag undrat över ett tag :)

Vore kul om fler kunde dela med sig av sina erfarenheter när dom beställt från Tyskland m.m.

Men, det verkar finnas många oseriösa butiker att handla ifrån och vissa är mycket seriösa och bra.

Man vill ju slippa få hem döda räkor osv. Så man vill ju veta vilka man ska handla av? :)

Majki01
2011-04-01, 11:30
jag la en order hos han på cirka 11 tusen va det när jag höll i ett samköp här på sidan..

Jag la ordern betalade direkt med kort "visa" det va en torsdag! Rent automatiskt skickade han ett mail till mig och skrev att han skickar paketet på måndag så det inte blir massa klödd.. Gjort som sagt skickade på måndag på onsdagen hade jag det här och på torsdag va folk hos mig och hämta räkor till förbannelse haha! 3 räkor hade dött av totalt ja skit många.. jag brydde mig inte om att maila han för kompensation av 3 räkor... då det va packat på ultimata sätt! med breating bags frigolit låda osv osv.

AMDAdesign
2011-04-01, 11:31
Undrar fortfarande vilket fraktalternativ ni använt??

Majki01
2011-04-01, 11:35
du ska inte välja någon du ska registerar dig att du bor i sweden sen när du handlat och går till kundkorgen så ska du välja "pick up" på tyska "Selbstabholer" så skickar frank info till dig!

grottbert
2011-04-01, 11:42
Amdadesign: Man får inte välja. Dom frakterna som står där gäller enbart i tyskland. Frakten till sverige ligger på 200kr ungefär. 22Eur om jag minns rätt. Som majki01 skriver så väljer man pickup och så skickar frank info till dig.

AMDAdesign
2011-04-01, 12:13
Tack :D

Sanna Karlsson
2011-04-01, 13:06
:thumbs:Kanonbra svar! Tack.

m00z
2011-05-23, 06:37
Frank e helt otrolig!

Jag beställde jag tio räkor från dem, bl a ngra kardinaler. Den skickades på i mångdags, och jag skulle fått det i torsdags. Enligt Posten så var "mottagaren ej anträffbar vid leverans" (fast min sambo var hemma hela den dagen, och ingen försökte knacka på, vi har ingen portkod eller låst ytterdörr) så packetet kördes till utelämningsställe. Jag spårade packetet för sent och kunde hämta ut den tidigast i morse, måndag, snart en vecka efter att den skickades.

Till min stora förvånan och lättnat så levde ALLA räkor, förutom en kardinal.

KUDOS!!! till Frank säger jag bara! Och bajs på Posten.

Detta, jämfört med tex kardinalräkor från Imazo, som kommer till djuraffären halvdöda efter ngra timmars bilfärd, i en luftfylld påse som luktar unket när man öppnar den, är helt otroligt!

grottbert
2011-05-23, 09:39
Detta, jämfört med tex kardinalräkor från Imazo, som kommer till djuraffären halvdöda efter ngra timmars bilfärd, i en luftfylld påse som luktar unket när man öppnar den, är helt otroligt!

Stämmer bra det, hade precis samma upplevelse av imazo som dig. Dock har dom som överlevt klarat sig väldigt bra.

m00z
2011-05-23, 09:50
Med "halvdöda" menade jag att halva var döda... fruktansvärd. D: Menmen... kanske ska starta ny trå för Imazo-bashing... :P

grottbert
2011-05-23, 10:22
Kardinalerna jag fick av fraku klarade sig sådär i längden dock. köpte 7 st av honom varav ca 1-2st trillade av pinn per vecka tills alla var döda. Vet inte om jag gjorde något fel eller om han har helt andra parametrar på sitt vatten än mig.
Dock levde alla när jag fick dom levererade, så packningen var det verkligen inget fel på.

Du får uppdatera hur det går med dina så man vet om jag eller han har konstigt vatten.

Lindha Fairing
2011-05-23, 18:16
vill köpa vita äppel snäckorna men det står inte hur stora dom är tror jag inte(kanske har missat)

Lindha Fairing
2011-05-23, 18:22
ska köpa vita äppelsnäckor och elefantsnäckor hihi

lilleulv
2011-05-23, 20:07
Är denna säljare fortfarande ok?

Absolut toppen. Fick leverans från dom för ca. 2 veckor sedan.

Lindha Fairing
2011-05-23, 20:11
jag beställde nu så jag berättar sen,hoppas det är vuxna äppelsnäckor.

Lindha Fairing
2011-06-06, 09:02
någon som ser på hemsidan vad frakten kostar???

Bladet
2011-06-06, 09:09

Har du redan skickat ordern?
Ser att du bor i sthlm, ungefär var?

Majki01
2011-06-06, 09:31

Det tycker jag du borde förstå att det INTE är vuxna äppelsnäckor.. mycket mer bök och mycket mer risk att dom dör i transport! .

Nej fraku skickar ungdjur.. alltid.

Lindha Fairing
2011-06-06, 18:29
om du har beställt därifrån vad beställde du och vart du nöjd???

Lindha Fairing
2011-06-06, 18:46
lite erbjudanden just nu
http://www.fraku-aquaristik.de/index.php?language=de&sessID=a1d1f890c868206c356c739ececea321

Majki01
2011-06-06, 20:01
Har kört en stor sambeställning till forums medlemar va cirka 500 räkor av olika sorter och cirka 100 snäckor.

Har för mig det totalt va 4 räkor som gått bort. Men det brydde jag mig inte om. Då majoriteten överlevde.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sanna Karlsson
2011-06-20, 21:34
Idag har Frank på Fraku skickat min beställning! Det är såå spännande. Det kommer deep blue tiger, orange neocaridina och gula neocaridina.:thumbs::thumbs::thumbs:.

Midde
2011-06-20, 22:33
Vad spännande - rena rama julafton - blir det :D

Sanna Karlsson
2011-06-21, 20:15
Jippie!
Nu har dom blivit sorterade i Malmö. De närmar sej.

Sanna Karlsson
2011-06-22, 18:09
Framme:thumbs: Alla räkor lever och är pigga+++:D

Janne Johansson
2011-06-22, 18:35
Grattis :)

a.eriksson
2011-11-05, 21:01
Jag funderar på att beställa några Orange Elefanter, någon som beställt såna tidigare och är nöjda? :)

Föressten, kan man blanda orange elefanter med yellow? tänkte om de korsar sig och de bara bli fula snäckor

JenL
2011-11-06, 08:17
Tylomelamias can store sperm for 6 months. So chances are, unless you buy babies, the Tylos you get are already carrying ;) But they can cross-breed.

thaifighter
2012-06-30, 13:15
Hej!

Tänkte testa Fraku Aquaristik och beställde precis 10 st Caridina cf. breviata "Bumblebee" och 10 st "Tigergarnele Wildform high quality- Caridina cf.cantonensis sp." på deras hemsida.
Efter som jag inte kan tyska så blev det att gissa sej fram vid beställningen! :roll:
Blev anmodad att registrera ett konto vid beställningen och följde instruktionerna så väl jag kunde och beställningen till dom skall vara skickad.
Vad jag inte förstår dock är hur man betalar för sändningen, då inget sade om detta under beställningen?
Trodde det skulle dyka upp några alternativ med tex Paypal eller bankkorts betalning, men gjorde aldrig det?
Betalar man vid upphämtning i Posten eller betalar man i förskott direkt till deras bankkonto?
Vore tacksam för svar!

Thaifighter

Sanna Karlsson
2012-06-30, 13:20
Hej!

Tänkte testa Fraku Aquaristik och beställde precis 10 st Caridina cf. breviata "Bumblebee" och 10 st "Tigergarnele Wildform high quality- Caridina cf.cantonensis sp." på deras hemsida.
Efter som jag inte kan tyska så blev det att gissa sej fram vid beställningen! :roll:
Blev anmodad att registrera ett konto vid beställningen och följde instruktionerna så väl jag kunde och ordern skall vara skickad.
Vad jag inte förstår dock är hur man betalar för sändningen, då inget sade om detta under beställningen?
Trodde det skulle dyka upp några alternativ med tex Paypal eller bankkorts betalning, men gjorde aldrig det?
Betalar man vid upphämtning i Posten eller betalar man i förskott direkt till deras bankkonto?
Vore tacksam för svar!

Thaifighter

Skicka ett mail till Fraku så får du hans bank uppgifter och betalar i förskott till hans bankkonto. /Sanna

thaifighter
2012-06-30, 13:34
Skicka ett mail till Fraku så får du hans bank uppgifter och betalar i förskott till hans bankkonto. /Sanna

Tack för svaret!:thumbs:
Jag har skickat mejl till honom nu!

Thaifighter

JWZ
2012-06-30, 15:32
Jag har för mig att Fraku skulle räkna ut postkostnaden innan man kunde betala? Sedan var det banköverföring på aktuell summa.

thaifighter
2012-06-30, 16:24
Jag har för mig att Fraku skulle räkna ut postkostnaden innan man kunde betala? Sedan var det banköverföring på aktuell summa.
OK, det kommer kanske nått mejl med totala summan inkluderat postkostnaden,
för den är inte inräknad på min beställningssedel.
Såg ingen info om vad det kostar att skicka utanför Tyskland heller, så det kommer väl som en överraskning på posten!:P

Thaifighter

ps konstigt att han inte har websiten även på engelska då han ju skickar även utomlands?

thaifighter
2012-06-30, 16:33
UPPDATERING! Fick just nu ett mejl från honom med transportkostnaden den blir 27 Euro och fick även hans bankkonto nummer!
Märkte också att han inte har någon DOA garanti!
Fast det har kanske inga av dom utländska Internet Räkaffärerna!?

Thaifighter

thaifighter
2012-06-30, 16:57
Kollade precis upp hur man betalar.
Trodde att det var bara att betala över Internet, men så enkelt var det inte!:|
Jag har ICA Banken, och för att göra utomlandsbetalningar så måste man ringa till dom på vardagar 09:00-18:00!
Om betalningsuppdraget lämnas till banken innan kl. 11.30 kommer pengarna vara i den mottagande banken inom två dagar, och sen kan det ta ytterliggare tid innan mottagaren kan se betalningen på sitt konto!
Sen kostar det tydligen ytterligare minst 50 kr vid EU-betalning!
Så jag som trodde att man kunde få räkorna skickade från Tyskland redan nu på Måndag ... hmmm!:cry:
Blir nog inte förrän tidigast nästa vecka igen verkar det som, eftersom dom bara skickar på Må(-On)!?:roll:
Verkar som det blir en lång och dyr väntan, nästa gång beställer jag nog från Sverige istället!:lol:
Hade varit bättre om man kunde betalat direkt med Bankkort eller Paypal!
Så jag avbokade min beställning.

Thaifighter