handdator

Visa fullständig version : Krabb Fråga.

muffinlove
2013-08-22, 12:38
Hej hej,

Jag är ny här på forumet så jag är lite småt vilsen.

Jag har några frågor om krabbor, det jag har läst här iaf så ser det ut som att många får sina krabbor att föröka sig. Vilket är väldigt trevligt att se för jag vill det med.

* Jag undra om någon har lite bra tipps på måsa och växter som man kan planter i sit akvarium.
* Jag undra om det är någon som födder upp krabbor här och säljer (bor i falun,dalarna) Går det att posta djuren eller måste man fara o hämta dom själv.

* Just nu är jag inne på Mandarin krabbor men kan tänka mig vapyr krabbor med, så tipps om dessa djur vore trevligt.
* Jag har set på olika forum att folk plockar rötter och måsa från naturen, jag undra om man kan göra det samma här i Swe eller tar man med sig någon form av sjuk dom.

* tipps på att bygga ett Paludarium, det kommer inte att vara mellan 50-100L får se hur mycket jag svävar ut.

Det är några frågor som jag har just nu.

mvh muffin

muffinlove
2013-09-04, 19:40
jag gör en liten fuling och länkar till ett forum där jag posta lite bilder.

Nu har jag iaf fåt hem mina manadarin krabbor och dom ser ut att ha det ganska bra i sit temp hem. Jag håller på att bygga ett mycket störe kar till dom med skum och allt annat härligt man kan tänka sig.

http://www.panzerwelten.de/forum/thread-6910-post-65480.html#pid65480

Peckoltia
2013-09-05, 11:06
a jord de ska ha sand och de behöver också en vattendel inte bara en liten skål, du bör också se till att de inte kan rymma ett palandarium är öppet i fram jag vet inte om det är så lämpligt till krabbor tänker då mest på luftfuktigheten men de kan också rymma om dom hittar en väg ut.

Jag har Vamyrer och håller på att göra inreda ett litet vivarium till dem på 30L, jag använder ingen mossa utifrån då det kan komma med objudna gäster som man inte vill ha som sniglar och andra småkryp, även om du inte hittar sniglar så kan det finnas snigelägg.

Jag har haft mina Vampyrer i tror det är nästan 2 år nu och har fått bebisar av dem både dessa och Mandarinerna gillar att gräva bohålor i fin sand även i naturen, mina krabbor är även mycket i vattnet inte bara på land så därför rekommenderar jag en vattendel till dem. De små bebbarna har jag oftast hittat i vattendelen mer sällan på land även om jag sett en och annan även där, de är svåra att upptäcka då de små är brunmelerade för att inte synas för mycket vilket har med rovdjur att göra.

Detta är lite av mina erfarenheter att hålla Geosessarmakrabbor:)

muffinlove
2013-09-05, 11:37
jag tackar så mycket för ditt svar, men som jag skrev i posten så är detta bara ett Temp boende för dom. Jag håller på med ett 110L som dom kommer att få flytta in i väldigt snart.

jag kommer att ha sand i det andra karet så att dom har lite att välja mellan. kommer att uppdatera medans jag får saker klara det är väldigt mycket som ska fixas.

du säljer inte VC? dom står på min att inhandla lista med.

Peckoltia
2013-09-05, 13:30
Jag tänkte bara att du kanske trodde att de skulle ha jord:)

Nej just nu har jag inget men ska utöka mitt antal med några nya krabbor, de jag har bor även de i temporärt boende i en plastback i köksfönstret:)
Jag väntar på växter som ska monteras på bakgrunden och lianen:)

Ska du göra flera kar till dem eller hade du tänkt ha båda i samma?, jag tror inte det skulle fungera i så fall då det kan finnas risk för att de korsar sej:)

muffinlove
2013-09-07, 13:16
tjena,

förlåt för mitt sena svar. så vit jag vet så ska man inte blanda krabbor över lag och vad jag har läst så trivs inte dom här två arterna med varandra. Så skaffar jag VC så kommer det att bli något nytt för dom jag är så grymt sugen på dom men ska ta det lite lungt nu.

Det blev inte 110L som jag hade tänkt mig från början utan 74L var och hämta det nu på morgonen fick med lita blandade saker så jag kommer att börja bygga på det inom kort. Jag vet fortfarande inte redigt hur jag kommer att ut forma det men jag har hitta ett par bra ider just nu som jag kommer att gå ifrån. Kommer att bli spännande att se allt växa fram, jag håller även på att vattna ut lite växter som kommer att åka in där.

som sagt hör av dig om du får lite krabbor som du vill sälja, jag är väldigt intresserad. Får jag lite små krabbor kan jag höra av mig med om du är intresserad av mandariner?

BTW så ömsa en av krabborna här om dagen, så det ser ut som att dom trivs ok i mitt Temp boende. Jag vill inte meka runt med dom så mycket efter att jag fick dom. Har läst att krabbor kan vara stressade ett par dagar efter att man har fåt hem dom så jag tar det lungt lungt.

muffinlove
2013-09-10, 15:20
nu har jag posta upp lite mer bild på det nya hemmet till mina djur, alla bilder finns här.

http://www.panzerwelten.de/forum/thread-6910-post-65536.html#pid65536

Det blev inte så stort som jag hade planerat från första början, men det är iaf en bra början. Jag har använt mig av ett 74L kar som jag dela upp så det blev 2/3 land resten fick bli lite vatten. Jag fundera på att he ner någon räka där som kan få simma runt och mysa runt med min finna mossa från H.

det kommer utan tvekan att bli minst två kar till någon gång, just nu ska jag ta det lite lungt och få mina krabbor att må bra och lära mig lite mer om hur man tar hand om dom.

Peckoltia
2013-09-10, 20:39
Har du karet täckt?, om inte så fixa det annars har du ganska snart inga krabbor i karet för dom kommer att klättra ur via bakgrunden:)

muffinlove
2013-09-11, 19:34
jo då jag har glass över det, och när jag är i rummet så luftar jag det lite gran. kommer att fixa nya skivor som har lite nät. Så att jag ska få in lite mer luft i karet.

jag håller just nu på att leta efter ett nytt kar så jag kan börja bygga på nästa ide jag har, detta var lite för roligt för att sluta med.

muffinlove
2013-09-17, 20:41
jag har nu börja blogga om mina krabbor, och även mitt vivarium som jag har byggt. jag kommer att dela upp allt i lite mindre poster så att man slipper en läng väg med text.

samt att det blir lite roligare om man får läsa lite i taget har man något att vänta på ;)

http://www.redbee.se/entry.php/114-MK1-Vivarium-allt-som-kan-g%C3%A5-fel.

muffinlove
2013-10-06, 11:30
idag så såg jag att mina hona har fått två små krabbor, och det är fler på väg. Jag hoppas verkligen att dom kommer att klara sig till vuxen ålder nu är det bara att avvakta och se vad som händer.

Daniel Brodin
2013-10-06, 14:11
Kul, grattis!

Skickat från min GT-P5110 via Tapatalk 2

muffinlove
2013-10-06, 15:03
jo man tackar så mycket:D, det ska bli väldigt spänande att se dom växa till sig. Just nu håller jag på att meka med mitt andra kar som kommer att få vampyr krabbor. Samt att jag håller på att göra en ritning till en akvarie hylla jag ska ha här inne i rumet, så det är väldigt många järn i elden just nu.

Brigitte
2013-10-06, 16:16
Grattis.:thumbs:

Peckoltia
2013-10-06, 18:47
Jättekul, men bered dej på att de inte växer så fort de små liven till vuxen storlek:D!

muffinlove
2013-10-06, 19:06
man tackar så mycket :D nej jag är instäld på att minst två eller en kommer att klara sig. Då det är föröska gången jag har dom här djuren, så jag har mycket att lära mig än.

men jag ska föröska att ta en bild på dom, väldigt svårt dock då mamman är väldigt blyg och gömer sig under vatten hella tiden.

muffinlove
2013-10-09, 16:14
nu vet jag vad jag har för krabba här hemma Geosesarma sp. "Gold". Det är en ny variant som har blandats ihop med mandarin krabba. Det är ganska skönt att man vet nu vad som går runt i karet.

http://www.panzerwelten.de/forum/attachment.php?thumbnail=13772

Tycker att den är ganska snygg, den är mörk upp ifrån och tittar man på den rakt på så är den mer röd med lite orange i sig.

Peckoltia
2013-10-09, 17:14
Den är jättefin ju, men blanda inte in något mer i dessa utan håll dem för sej själva och avla vidare på dem:thumbs:

muffinlove
2013-10-09, 18:35
sån är min plan kompis :D och man tackar så mycket, jag hoppas verkligen att det blir några stycken nu som min hona går runt med. tittar lite då och då in i karet och hoppas att jag sak se någon liten krabba på egen fot.

Peckoltia
2013-10-10, 13:09
De små hittade jag oftast i vattendelen här men ibland så såg jag någon liten minipoppare även uppe på land, de är ju inte så lätt att få syn på heller då de som små är kamoflage färgade i spräckligt brun-svart:)

muffinlove
2013-10-10, 16:15
jag undra lite gran om när dom är små, bruka du ta ur dom eller lämmna du kvar dom i samma kar ? jag fick precis syn på min första lilla krabba som vandra runt lite på egen fot. Det är som sagt försa gångne jag har fåt krabblingar så jag vet inte riktigt vad nästa steg är nu.

Peckoltia
2013-10-10, 16:51
Mina fick gå kvar hos föräldrarna och det kommer nästa gäng när det blir dags med att få göra här föräldrarna rör dom inte, sen är det svårt att hitta alla mina gick i ett 60L kar då och man får riva upp allt.

muffinlove
2013-10-10, 17:30
oki doki då låter jag dom vara där inne så ser man vad som händer.

muffinlove
2013-10-14, 13:02
Nu fick jag till slut några bilder på små krabborna, jag fick även en dålig bild på mamma själv. Nu har jag börja meka med mitt andra kar som jag kommer att göra en egen tråd för. Kommer nog att flytta över alla dom här krabborna till det nya så att jag kan om renovera detta igen.

Edit: jag har räknat samman 8st små som flest, se om det dyker upp nå fler. och det ska bli spänande att se hur många som klara sig till vuxen ålder.

Peckoltia
2013-10-14, 13:13
Vad kul, de är ju inte så värst lätta att se och dom är med all säkerhet fler än 8 st:thumbs:

Brigitte
2013-10-14, 14:22
Tack för fina bilder och stor Grattis.:):thumbs:

muffinlove
2013-10-31, 23:08
var ett tag sen man posta nå om det här karet, så här kommer lite. När jag kom hem så mata jag djuren som jag bruka göra på kvällen och det blev värdens liv idag grymt roligt att se. Fiskarna börja muppa ut räkorna simma runt som dårar och krabborna börja gå fram o tillbaka massa liv med andra ord.

Så jag passa på att ta lite bilder och jag valde ut dom här två en bild på karets vatten del och den andra blev en liten bäbis. Det är inte ofta man får chansen att ta ett sånt skönt kort på dom små. Dom gömer sig mesta dels i java mossan och man ser dom inte så mycket, jag blev lite små nojig nu med att krabborna skulle äta upp dom. Så jag flytta över en stor del av dom till ett mindre kar så dom kan växa till sig lite gran nu jag vill inte tappa nå barn än.

16575

16574