handdator

Visa fullständig version : Vivarium MK 3

muffinlove
2013-10-15, 18:23
Så där nu börja saker att ta sig här borta, hyllan är bygg nu och jag ska bara flytta på en hylla. Då kommer jag att kunna ha båda karen på samma plats så att det inte blir så ut sprit. Jag har även silikonat fast glas skivan som dela upp karet och prov kör det lite gran för att se att det inte läker. Nu är det bara att vänta och låta det härda till imorgon så ska man börja att greja med allt annat runt om.

Nu till kvällen blir det att börja måta ut EpiWeben så att den kommer på plats, och göra den redo för moss mixen som man ska gnuga in i den. Jag kommer även att lägga på lite etra java mossa som kommer någon gång nästa vecka om allt går som planerat. Jag fick även mina tre andra krabbor idag så nu har jag en stor familj och kommer inte att göra så mycket mer med dom nu. Bara se till att dom små krabborna klara sig och blir stora så kommer jag att vara glad.

jag har även två LED ramper som kommer om någon vecka med, slog till på dom från E-bay som folk här har prata om.
http://www.ebay.com/itm/141049395808 Det kommer nog att se super duper sen när allt är klart. Efter att jag har flytta över alla djuren kommer jag att om renovera mitt första kar och köra även den med Epiweb. Och där kommer det att få bo Vampyr krabbor som jag kommer att handla av en här på forumet och efter det kommer jag att hålla mig lite lugn ett tag innan jag slår till igen.

här kommer lite bilder på hur det ser ut just nu, det är väldigt stökigt just nu inne i mitt arbets rum där jar spendera en stor del av min tid, ett städat rum kommer inom kort.

16495

16496

16497

muffinlove
2013-10-18, 19:45
Jag har under veckan jobbat vidare med karet och fäst epiweben så att det ska vara på plats, jag drog ett par silikon kludar på hörnen och mitten. Så nu ska den iaf klara sig ett bra tag innan den ramla av hoppas jag iaf, det var roligt att jobba med det här matrialet. Och idag så börja jag att plantera alla växter som jag ville ha i och det har börja ta sig väldigt bra. Det var ganska roligt att gega runt med mossmixen det tog en stund innan jag fick ett bra flytt så jag tro att jag har fått ett bra lager över allt nu. Nu vänta jag bara på att det ska komma lite mer javamossa på posten så ska jag fästa på lite sånt med. Så kommer det att bli en grymt snygg moss bäd när allt tar sig.

Jag kan dock inte flytta på djuren ikväll då en av mina krabbor har precis ömsat och han ser ut att klara sig så det var väldigt roligt att få se det live, första gånge jag fick se en sån sak. men han ser ut att vara väldigt trött så jag vill inte vara och pilla för mycket inne i det gammla karet. Jag har även passa på att föröska att fånga upp lite av dom små krabbligarna och det blev ganska många till slut fast jag har inte hitta alla :P

bild 1: min krabba har precis popa ur sitt skall (jag fota genom glaset som är smutsigt)

bild 2: när bild på Epiweb med moss mix jag har försökt att ha en jämn smet över allt, fast på vissa platser så har jag duta på en lite klump.

bild:3 så här ser det ut nu med växter och epiweb, det kommer vatten och stenar samt rött imorgon eller över morgon. Jag kommer även att fylla på med mer jord i karet så att det inte blir sån böjd.

wide
2013-10-18, 19:58
håller med dig att det är roligt under uppbyggnaden av ett nytt projekt.
komer bli snyggt när alla växter tar sig:-)
lycka till

muffinlove
2013-10-18, 20:00
man tackar så mycket, jag kommer att se till att hålla er uppdaterad om hur det går med karet. Det ända som är kvar nu är mina LED lampor så lär komma inom ett par veckor. så det kommer att bli grymt snygg när allt är på plats :D

Peckoltia
2013-10-19, 12:54
Har du hål i hörnen på täckglasen?, då får du vända dem inåt anars kommer krabborna som kan klättra att ta sej ut där, varför har du inte Epiweben ända ner i vattendelen för?, det kan man faktiskt ha:)

Ser bra ut annars men innan du låter krabborna flytta in måste du få mossan att etablera sej annars kommer den att ramla av när krabborna klättrar omkring, det är därför mina krabbor inte har fått flytta in ännu i vivariet:D

muffinlove
2013-10-19, 13:15
Det är en sluten glas skiva, jag kommer att skära upp den och Lima på ett nät så man får in mer luft. Jag valde att inte dra ner det i vattnet för jag vill inte att det ska dricka så mycket, jag vill ha kontroll på mossan.

Jag har tänkt låta växterna och mossan växa in sig lite gran nu innan allt flytta in. Jag har även lyckats fiska upp fler små krabbor nu som jag ska ha i ett eget kar så dom kan växa till sig i lugn o ro.

Peckoltia
2013-10-19, 20:00
Har du någon bevattning av Epiweben då?, den suger inte upp så den blir blöt mer än längst ner, du behöver ha något som strilar vatten längs kanten på den.Sen får du låta karet stå så mossan och växter får komma igång ordentligt det tar några månader men det är det värt tycker jag:)

muffinlove
2013-10-19, 20:42
Ja ja nej jag har inget som vattnar just nu, utan jag gör det själv. Jag såg till att för blöta allt innan jag pensla på min Moss mix sen fick det rinna av sig.

Peckoltia
2013-10-19, 21:35
Ok det har jag gjort med men pumpen och strilrör är på plats ska bara dra igång den när det etablerat sej lite mera:)

Har beställt ledstripes jag ska testa i mitt vivarium, just nu har jag en spotlight som jag fäst i luckan på rampen provisoriskt för att få ljus till mossa och växter:)

muffinlove
2013-10-20, 19:59
Tänkte att jag kan posta två st youtube klipp som kan vara lite insperation till er som håller på med krabb kar. Tycker det är väldigt roligt att se dom i sin natur, jag har försökt att åter skappa något sånt här. för min del blev det mycket jord med växter och mossa, sen har jag även min vatten del som är ca 15cm djup.

http://www.youtube.com/watch?v=y5KeoT2VfzQ

http://www.youtube.com/watch?v=PeEDOR1pQ7A

nu vill jag bara få hem mina LED ramper så kommer allt att bli muma.

Peckoltia
2013-10-20, 22:38
Den ena finns här någonstans redan tror jag, den röda var fräck:D!

muffinlove
2013-10-21, 11:37
ja vampyer krabborna är så grymt snygga, det ska bli skönt att börja renovera deras kar inom kort. Jag kommer att köra ett sten tema i det karet med mycket mossa. jag vet inte om jag vill ta bort min glas skiva eller om den ska vara kvar den det skulle vara snyggt att göra en ön mitt i. Eller att man gör det typ som en klippa som kommer ner i vatten ska ta och tänka vidare på det där ett tag till. Jag vet iaf att jag behöver göra en oder till på lite mer epiweb.

Peckoltia
2013-10-21, 12:21
Tror det skulle se bättre ut utan glasskivan och i stället hålla kanten med stenar skulle se mycket mera naturligt ut och om du är osäker på om stenarna ligger still så kan du ju lägga en klick silikon emellan stenarna så de ligger kvar som du travar dem:)

Det blir en till order här med så fort jag flyttat på mina vandrande pinnar, ska köpa en högre plastback till dem då får jag terrariet tommt och kan börja fixa med det, det är mycket större än mitt lilla vivarium:)

muffinlove
2013-10-21, 12:24
det kommer bli roligt att följa vad som händer där borta sen då, det lutar väldigt mycket att skivan åker nu. Men nu är det dax att göra lite mat och sova efter jobbet grymt trött idag.

Pia.L
2013-10-21, 15:44
Ser verkligen fint ut...
Inte för att jag är fantast av krabbor, men gillar vivarium... ( fast mycket hellre krabbor än grodor .... )
Inspirerande att titta på så fint du får det.
Hoppas att du blir nöjd.... Kar med sten = vackert....
Mvh Pia (som ÄNTLIGEN fått hem sin dator ...)

muffinlove
2013-10-21, 21:01
@Pia.L man tackar så mycket Pia, jo det börja ta sig sakta men säker nu.

När jag kom hem idag från jobbet så såg jag att det inte var tätt i det nya karet, mitt naturliga svar när jag såg det blev JÄVLA #""#%"!#%&/&(/(( fan med !!!

Så Det var bara börja att tömma ut vatten och ta hand om alla små djuren. jag hade planera att renovera det andra i lung och ro men det ville tydligen inte min karma. För nu blev det att gasa på järnet bara börja att skära ut allt skum som jag hade i det sen fick jag sitta och skrapa bort all silikon. Jag hade lima på fregolit bitar inne i karet för att göra min sten textur det tog sin tid men efter någon timme så var man klar. Det var skönt att ha någon att prata med samtidigt som man gjorde det tråkiga.

efter att det var klart fick jag torka ut akvariet rent från allt skräp som jag hade gjort, sen så passa jag även på att måla baksidan blå. Tycker det är välidgt fint med ren blå bakgrund på sina kar. Det blir mycket ljusare och trevligare och jag är nöjd med hur allt blev nu :D

Jag får vänta med att göra mitt sten Vivarium till en annan gång, men det lutar väldigt hårt att man kommer att skaffa sig ett tredje kar till sommaren. Justs nu så ska jag ta det lite lungt med sånt innan frugan flippa ut helt, hon har precis börja akseptera att mina 6st krabbor kommer att bli väldigt många fler om någon månad när alla har blivigt stora haha.

jo jo så har min dag varit iaf, hård lång vecka från jobbet så fick man slita på lite till.

16533

muffinlove
2013-10-22, 19:01
Idag har jag fiat det sista till karet och det var att få in alla dom små krabborna. Jag hade dom i en egen but för sig själv men med jord detta var ett litet problem för dom skulle nere på java mossa vid vattnet. Så jag fick spendera en timme med att föröska få ut alla små till en ny tom but som jag sedan skulle ha ner i karet så dom kunde gå över själva.

Jag hade för mig att jag hade ca 15+ små djur, men när jag börja räkna dom så blev det lite över 20st vilket var ganska så coolt. Så det känns ganska bra att man har fått så många krabbor av den nya arten. nu hoppas jag att helften av dom kommer att klara sig till vuxen ålder fast jag blir ganska glad om jag får 6st vuxna.

här får ni en tråd med med min nya krabba, den har till slut fåt sig ett namn Geosesarma Rouxi.

http://www.panzerwelten.de/forum/thread-6860-page-2.html

Peckoltia
2013-10-22, 20:35
Det kan finnas flera som lyckats gömma sej för stunden:)!

muffinlove
2013-10-25, 16:39
här kommer lite bilder på det nya karet efter att jag rev sönder allt igen. Nu blev jag mer nöjd mer hur det kommer att se ut sen när mosan slår ut, finns got om platser att göma sig på och jag har även lagt inte lite små ställen där krabborna kommer kunna gräva ner sig i lite jord o mosa. Jag såg även idag att det har börja gro lite gran på själva vägen så det kommer nog att bli väldigt bra om någon månad eller så skulle jag tänka mig.

16549

16546

16548

16547

Jag passa även på att lägga upp en bild på mitt första kar som jag har gjort om lite gran nu. jag rev bort bakgrunden och måla det blå för lite färg, sen har jag även plantera om lite växter.

Peckoltia
2013-10-25, 17:13
Klart mycket snyggare nu än det första:thumbs::thumbs::thumbs::thumbs::thumbs:

muffinlove
2013-10-25, 18:06
fan va sweet att höra :D jo det känns spontatn mycket bättre just nu när man tittar på det. dock är det lite tråkigt att man behöver vänta så länge tills allt kommer att stå i blom men o andra sidan är det ganska så värt det. Nu ska jag som sagt fixa lite vatten växter och några små fiskar så kommer det nog att bli grymt. kommer att flytta över lite andra botten fiskar från andra kar jag har med bland annat lite kulis.

Peckoltia
2013-10-25, 19:30
Ok, stoppa bara inte i något som kan äta krabblingarna senare när det blir sådana:)

Jag funderar på några små räkor i vattendelen men har ännu inte bestämt mej:)

muffinlove
2013-10-29, 10:57
nu har det börja igen, jag är fortfarande inte helt nöjd med hur det ser ut. Så jag kommer nog att bygga om lite mer igen tycker att det är myc ket plats som bara försviner och det tycker jag inte om. Sen är jag sugen på en mer Regnskogs utsende med mer jord,växter och löv. Så jag kommer nog att bygga en mindre pool inne i karet nu. Fast innan jag börja riva igen kommer jag att göra ett par fler skisser på hur det ska se ut. Det som är skönt är att man har börja ha kol på vad man gör med så det är ganska skönt.

Sen såg jag att mina led ramper har kompit till falun nu till slut, så jag hoppas att man får ett roligt paket idag. Så att min mossa kan börja växa lite bättre just nu får den inte så super bra ljus. Jag ska även dra om massa sladar i rumet så att det ser snyggt ut jag tycker inte om när det hänger saker fördelare och spänband är på listan idag :D

Sen lite senare idag så blir det att gå ut igen i skogen och hämta lite mer stenar och moss som ska planteras in i karen.

Peckoltia
2013-10-29, 14:22
Hur har du då tänkt bygga upp vattendelen på ett naturtroget sätt?, du kan ju silikona ihop stenar i olika storlekar så de ligger fast och håller landdelen på plats:)

Du kan ju också använda dej av rötter till att hålla landdelen på plats du behöver ju inte ha så stor vattenyta i karet:)

muffinlove
2013-10-29, 14:41
vi får se vad som händer antingen fyller jag bara på med mer sand och gega fram något. eller så kommer jag att tömma allt och fogskuma in lite röter och silikona runt för att hålla vattnet på plats än vet jag inte riktigt vad jag vill göra men något blir det iaf. tack för tipsen btw :D

Peckoltia
2013-10-29, 15:04
Jag har ju vatten nere i min landdel men det stör mej inte och krabborna kan gräva sina hålor ändå, jag har ju ett bottenfilter under som täcker nästan hela botten:)

Jag har ju lavastenar runt landdelen för att hålla sanden på plats och dom är väldigt bra då de lätt hakar i varandra på grund av sin skrovliga porösa yta, men i mitt större projekt kommer det att bli rötter som får hålla landdelen, får leta efter bra lite platta rötter i zoobutikerna:)

muffinlove
2013-11-08, 17:37
Idag har jag gjort om i rumet, jag rev ner min hylla och dela upp den i två som martin (från FB räkgrupp) hade gjort. Tycker det blev mycket bättre och nu är det inga probmel att jobba med mina kar. Det var lite små bökigt när jag skulle städa ut dom vilket var ganska drygt samt vattna.

jag har även passa på att renovera lite gran i mitt moss kar, den tog sig aldrig så jag har tagit bort en panel. men lämna dom andra två där inne. Jag kommer att köra på kläter växter jag tro det kommer att bli super när dom tar sig och då slipper jag att vattna så mycket med vilket är skönt.

Peckoltia
2013-11-08, 17:45
Man måste nog helst ha bevattningssystem till epiweb det har ju jag för även om man springer med en duschflaska så räcker det inte till, jag köpte ju strilrör och stigrör från Dusk och det fungerar kanonfint, jag har även fixat ett litet vattenfall men det är inte riktigt klart ännu.
Vad du skulle haft var att låtit epiweben täcka hela vägen ner det hade hjälpt till en del då den suger en del vatten själv med även om inte hela vägen upp:)
Ska fortsätta med min projekttråd snart igen nu:)

muffinlove
2013-11-08, 18:33
jag kommer att göra ett nytt förösk nästa år någon gång när jag är ett pilgift kar. Jag är väldigt sugen att ändra alla mina kar till en sån rigg och koppla allt till ett dusch system så att man vattna alla kar på ett svep. min plan blir att ha två-tre stora och två små för små krabborna, jag kommer nog att köra två 31L nano kuber.

och på min att ha lista står nu följande krabbor.
Vampy krabba vanlig eller blå
Red Devil

Så ser min plan ut för nästa år iaf, just nu så ska jag föröska att få alla mina små att växa till sig. Dom tar sig väldigt bra än så länge ett par ligger efter men dom flesta växter på. ska se om jag kan posta lite bilder sen någon gång när jag får fart på min kamera.

Peckoltia
2013-11-08, 19:52
Ok, jag ska ju starta ett projekt till med antagligen pilgift men i ett terrarium och jag skulle vilja ha dessa grodor:D!

http://bilder.alltinggratis.se/djur/bla-pilgiftsgroda-983.html

Jag har nu bara en krabba på min lista tror jag och det ärGeosesarma spec. tianicum, men då vill jag också ha flera par:)!

muffinlove
2013-11-08, 20:27
jag förösker att hålla min lista ganska kort just nu dels på grund av plats, och sen vill jag inte ta dö på frugan. Jag ska kolla med min djurbutik igen och se vad mer dom kan ta in för typer.

jag är ganska inne med på mangrove krabbor och föröska att odla fram lite egna, men att trixa runt med brekvatten är jag inte sugen på just nu. men det kan hända att jag har ett kemi labb här hemma nästa vinter haha.

den groddan jag har set säljas ganska ofta på pilgit.se det är för övrigt ett skönt crew på den sidan. jag sitte och läser väldigt mycket om deras teknik för den fungerar så bra med just dom här krabborna. så mitt mål är att en dag ha vackar regn skogs kar.

Peckoltia
2013-11-09, 14:52
Fast nu är jag inne på dessa små krabbor först och främst, grodorna kommer inte att bli förens nästa år då jag måste göra i ordning tewrrariet först till dem och kanske några små krabbor :)!

muffinlove
2013-11-10, 14:26
SÅ där nu har mitt rum börja ta bättre form, jag gjorde som martin från räkgruppen på FB. Tycker det blev mycket bättre samt att jag kan jobba med mina kar mycket bättre utan att behöva bryta händerna av mig. Jag passa även på att bygga lite gran i ett av mina kar nu när det är söndag och jag har inte så mycket för mig.

det kommer att bli en liten pool om ni undra vad det är jag ska göra för något, tycker det ser så B ut när man har en plast but i sina kar. jag vill att det ska se lite mer naturligt då jag tycker om att spendera tid framför burkarna och titta på min djur.

Efter det så är det väl bara att börja städa och fixa lådor för allt och föröska göra ett bra system till allt så att man lätt kan hitta sina saker. Jag ska även dra upp någon tavla så man slipper se den grymt snusk fulla tapeten bakom. Det är lite vad jag har för mig den här söndagen :D

16637

Peckoltia
2013-11-10, 14:58
Är det fogskum du använt där?, det är endel som gör akvariebakgrunder av det har jag sett:)

Vad är det för fel på tapeten den är ljusgul, gillar du inte gult?, då skulle du se den fula tapet jag har i mitt sovrum då en hur ska man förklara den färgen då:scratch: den är rödlilabrun och murrig, hatar den!!!

Mithroth
2013-11-10, 14:59
Vad är det för hylla du har?

muffinlove
2013-11-10, 15:15
Är det fogskum du använt där?, det är endel som gör akvariebakgrunder av det har jag sett:)

Vad är det för fel på tapeten den är ljusgul, gillar du inte gult?, då skulle du se den fula tapet jag har i mitt sovrum då en hur ska man förklara den färgen då:scratch: den är rödlilabrun och murrig, hatar den!!!

Det låter inte så het det, nej jag tycker inte om tapenten här inne. hela lägenheten är renoverad utom det här rumet så allt skär sig så hårt, sen så tycker jag inte om att det är en bord mitt i. Vem vill ha en bord mitt i liksom det ser helt bananas ut!!!

Ja det är fogskum, jag har provat mig fram en del med det och jag vill göra ett sista förösk nu. Kommer att skära till den och foga med silikon runt om kanterna så att den inte släpper. jag vet inte om det kommer att fungera men det är värt ett förösk. jag har inga djur i d karet just nu så det känns som passande att prova sig fram så man vet vad man ska göra till nästa gång.

Jag kommer att prova mig på lite andra saker med sennare någon gång, jag har fast besluten att jag ska lyckas göra ett snyggt rengskogs viv någon gång med mycket mossa och fina växter. Det som är mest irriterande är att man inte kan få tag på egg cart som dom har i US. Ett plast rut nät till för lampor men det är hur bra som helst att bygga sina skellet man blockar ut det man vill sen är det bara börja leka med fogsukemt.

postar när jag har nå mer att vissa.

Vad är det för hylla du har?

Den är från bil tema, det är hyllan som kan ha 250kg per hyll plan så den kommer inte att ge efter sig så lätt. Jag kommer att måla allt till sommaren när det är lite varamre och jag årka flytta på allt. just nu vill jag bara bli klar med rumet och karen så jag slipper tänka på det.

Peckoltia
2013-11-10, 16:11
Den är faktiskt mycket fulare även om bården där sitter där man brukar ha den, man kan ha en bård där din sitter men då bukar man ha 2 matchande tapeter en mönstrad nertill tex:)
Jag vill ha nya tapeter eller väggarna målade i vitt här hos mej för jag hatar murriga tapeter.

Nu kommer det snart en liten videosnutt från mitt vivarium i min tråd, men först ska jag ut med min hund:)!

muffinlove
2013-11-10, 17:39
film är kul så det ser jag fram i mot :D

muffinlove
2013-11-12, 16:41
så där nu har jag gjort klart mitt andra kar, vet inte hur många gång jag har ändra på det men många är det iaf. Det sög att min mossa inne i karet inte tog sig men så kan det gå när man inte får sina led lampor i tid (jag undra var någon stans dom är) så jag kommer att köra på kläter växter som får nagla sig fast i bakgrunden det kommer att bli super när dom tar sig.

sen var jag inte nöjd med att ha en plast låda med vatten inne i karet för djuren så jag gjorde en liten pool till dom av fogskum och silikon som jag sedan drog lite sand över. och till sist så maska jag bort mycket med mossa som tycker om att dricka vatten, nu behöver jag bara låta alla växter få ta sig så kommer det nog att bli super.

det är lite tråkigt att inte ha några djur i karet men o andra sidan så har jag en massa små krabbor som växer till sig som bara den nu. så det kommer att vara finnt lagom tills dom ska flytta in. här näst blir det att fixa något nano kar att ha på den undre raden som är tom nu men nu så kommer jag bara att ta det lungt ett tag innan jag börja på något nytt.

16677
16676
16675

Pia.L
2013-11-12, 17:56
Du får till det bra...
Jag blir så sugen... men så roligt ska vi inte ha det just nu...

muffinlove
2013-11-12, 18:30
man tackar så mycket Pia :D

Peckoltia
2013-11-12, 19:33
Det ser ju jättebra ut nu är det torv du har på botten?, det ser ut så:thumbs:

Att inte mossan tog sej har inget med ledbelysning att göra, det har att göra med att epiweben blir för torr när den sitter så pass högt upp att den inte går ner i vattnet mossan kan inte etablera sej då:)
Det blir säkert bra med klätterväxter istället kommer att bli jättesnyggt när de vuxit till sej:D

muffinlove
2013-11-12, 20:08
man tackar för det, nej det är inte torv. det är exo terra jord som jag använder det har lite cocos fiber i sig tro jag. En bra jord att använda sig av då vet man att inget kommer att skada djuren och växterna tycker om det med. jag bruka se till att håla jorden lite små fuktig då är det som bäst. jag har samma jord i det andra karet med och där har alla växter börja ta sig super bra nu, så att en av mina kläter växter har börja slå ut nya skott.

Jo det var nog det, trots det så såg jag till att spruta ner den två gånger om dagen så att den skulle hålla sig blöt. men men jag tar det sen någon gång när jag uppgradera allt till terrarium. då kommer jag att koppla samma ett dush system så att man kan ha lite mer tropisca växter. och nu har jag även lite mer kunskap i hur man kan bygga med fogskum och andra matrial. det jag har kvar att prova nu är fregolit med sika 107 det är en murbruks sealer. jag har set att dom använder det i grod burkar här hemma det ska vara vatten av vissande med vilket är ett stort måste om man kommer att ha så blöt.

men jag tar mer om det sen när jag börja med det projektet, nu ska jag bara njuta av allt är klart.

min plan nu blir att sitta och läsa vidare om hur man bygger saker och mer om växt vård. mitt slut mål kommer att vara ett kar med mycket mossa och det ska se ut som en regn skog.

så här ser mitt dröm mål ut. det som är roligt är att bakgrunden är jord av lylon snören och plast rör för avlopp som sedan är täkta med en torv mix av något slag. det är tre paneler som är samman fogade så att man inte kan se sömarna, när jag klara göra detta. Då blir det svårt att gå vidare för mig skulle jag tro.

http://www.horacovoakvarium.cz/XFGI_palu_68_1100pix.jpg

men som sagt nu är det chill pastil och bara sitta och läsa igen.

peace muffin yo :D

Peckoltia
2013-11-12, 21:21
Det är ett snyggt inrett terrarium, men jag kommer att använda epiweb till nästa projekt med då det är ett mycket bra material och roligt att arbeta med, sen planerar jag ett 3:e projekt med så det kommer att gå åt en hel del epiweb här:D!

Det räcker inte med att spreya 2 gånger om dagen om epiweben sitter som det gör i ditt kar det är därför jag tjatar om att den ska gå hela vägen ner till botten;)

muffinlove
2013-11-18, 10:31
nu börja mitt kar ta sig, jag har silikona några små läkor. Och ska testa det igen under dagen så bilder på ett färdigt kar kommer väldigt snart.

muffinlove
2013-11-19, 17:10
nu har krabborna komit det var ett par fina Red Devils en av dom var lite slö, men jag tro det är stress och temp. bilder kommer efter att jag har fixa maten. Så nu blir det väl att börja röja unda mitt stora 200L kar så att man kan få plats med lite nanos som jag sitter och planera ut nu.

Edit: här kommer ett par bilder på hur det ser ut nu. Nu hoppas jag att dom kommer att trivas och att ingen av dom kommer att dö av nå skumt.

16721
16722
16720

muffinlove
2013-12-02, 21:31
jag höl på att mata och städa lite gran i dom smås lilla kar, och jag fick en liten present av dom :D det är roligt att veta att man göra saker rätt nu hoppas jag bara att dom kommer in i vuxen ålder så man kan börja odla lite gran på dom.

16773

muffinlove
2013-12-03, 18:41
nu har jag posta lite mer på bloggen.

http://mrpinch.blogspot.se/

Peckoltia
2013-12-03, 21:08
Trevligt:thumbs:

Peckoltia
2013-12-03, 21:11
Jag fick aldrig mina krabbor dom var tyvärr restade, men jag har en stående beställning på dem så jag får dem så fort de kommer in till grossisten:D!

muffinlove
2013-12-03, 21:25
om dom säljer så pass många krabbor, varför ser man aldrig dom personerna? grymt tråkigt iaf att du inte fick dina söta krabbor, jag är väldigt sugen på dom jag med. men jag tro nog att jag kommer att köra rena mandariner om jag ska ha fler krabbor. men just nu kommer jag ta det lungt har ju redan tre olika så jag vill få igång alla dom nu.

Peckoltia
2013-12-03, 22:10
Ja det är ju konstigt ja, jag fattar inte vart dom tog vägen, jag vill ha dessa så därför är beställningen stående tills dom kommer in igen, jag tycker dom är grymt snygga:D!

Köpte 3 krabbor av Crillert men 2 dog men har ett till gäng beställda av honom, dom ser ju ut som Vamyre crabb min enda jag har kvar av de jag hade är helt lila även på ryggen vilket jag tycker är konstigt för föräldrarna var gula på ryggen nästan åt orange:scratch:

muffinlove
2013-12-15, 18:35
jag har fundera en del på hur det kunde ha döt två krabbor för dig, alla mina 6 som jag har köppt av honom mår bra. en hona här även ömsat och jag tro det är en hane på gång nu med bara att vänta och se vad som händer.

i mitt kar med red devils har jag nu rensa ut lite bland växterna allt jag har plantera har tagit sig väldigt bra. så jag valde att tuna ut lite gran och plantera växterna i mitt sota kar som är om gjort till ett palendrarium nu. mina red devils ser ut att må bra dom med idag så ömsa en hanne till. så det känns bra att alla krabborna just nu mår bra och äter på och växer, nu behöver jag bara få mina red devils att para sig.

och till slut vill jag säga att mina små krabbor växer på väldigt bra just nu, det tog lite tid att få allt att stäma i deras lilla kar.

det är lite vad som händer här hemma, jag kommer att skriva lite mer sen på min blog men jag säger till när jag har nå där.

Peckoltia
2013-12-15, 19:22
Ja det var skumt för den sista mår bra den är pigg och kry så jag har 2 med min egen och så har jag beställt några till av Crillert, skulle velat flytta dem till vivariet nu men jag har fortfarande belysningen att fixa och efter som mossvägen går hela vägen upp så kan dom rymma medans jag tagit av rampen för att silikona fast belysningen.
Nu pajade min adepter med som jag fick tillsammans med ledstripen så måste köpa en ny, fattar inte hur den kunde bara lägga av den var på 2A och det räcker ju till 2 meter led, säkert någon skitadepter jag fick:(

Mina vitklo får jag vänta på till de får in dem de har lagt en stående beställning på dem och ringer så fort de dyker upp:)

Hur vet du att dina red devil är ett par föresten?, man kan ju bara skilja dem åt på bukplåtarna om man vet skillnaden:)

muffinlove
2013-12-15, 19:47
det bästa är att vända på krabborna och se vad där är för kön, men man kan även se på kolrna. hannar har dublet så stora klor jämfört med honor.

jag har för mig att jag har två honor fyra hannar eller så är det 1:1, jag har iaf inte set dom prata sig än. glömde säga att jag har set mina gold eye har parat sig dock inge rom än :( men jag har fult up med den första batchn redan. jag hoppas att dom kommer att vara sälj klara till sommaren.

nu när jag far till tyskland så kommer jag nog att köppa på mig några vit klos eller så tar jag nå andra som är svåra att få här.

Peckoltia
2013-12-15, 20:17
Aha du ska åka i januari du med:D synd att jag inte är frisk nog att kunna åka men om du hittar vitklo kanske du kan köpa några till mej med då eller ja om du har lust och kan såklart;)?

Kul att det går bra med dina krabbor, jag vet inte men en bidragande orsak kan ha att göra med att det blev för kallt för dem även om jag hade frigolitlåda med när jag mötte Crillert så nästa ska jag ha med heatbag med får köpa på Biltema dom har ju:)

Dina golden eye hur ser dom ut?, jag gillar den där krabban dom hade som gruppfoto förut med de gröna ögonen:D

muffinlove
2013-12-15, 22:14
dom ser ut så här : http://www.panzerwelten.de/forum/thread-6860-page-2.html

och med maten jag har get dom den senaste tiden så har alla mina krabbor fåt väldigt snygga och starka färger. jag fick en ganska bra bild här om dagen som jag ska ta och posta upp imorgon vill pilla lite med den i PS först så färgerna blir rätt.

jag är även klar med min vatten modul jag har mekat med nu ett tag, behöver bara fixa färg på den och foga lite gran så kommer den att vara klar.

Peckoltia
2013-12-15, 22:58
Vilken av dem det finns ju flera krabbor på sidan:)?, den övre är ju en G. bicolor och nästa en Geosesarma cf. rouxi:D

Vad ger du dina krabbor för käk då?

Kul att modulen börjar bli klar:D!

muffinlove
2013-12-16, 09:16
det är Geosesarma cf. rouxi.

maten jag ger dom nu ser ut på följande set varje dag får dom fisk foder blandat med krabb pelets från dogman. jag smula samman allt så att det ska vara lätt att äta och lite då och då får dom tång pulver med. en till två gånger i månaden så matar jag alla krabbor med ägg skall som jag smula ner och varanan vecka får dom röda myglarver dom får även skuren räka. fast i mitt kar där jag har räkor får dom inte något extra just nu jag har set att dom plockar på sig lite räkor då och då vilket är ganska roligt att se.

jag har även lyckats att odla hopp stjärtar utan att veta om det så nu kan dom mumsa i sig såna med.

men ser det iaf ut när jag mata mina djur.

muffinlove
2013-12-16, 12:26
Här kommer en bild på en av mina Red Devil hannar (denna har precis ömsat) så just nu är den inte så röd. men om ett par veckor kommer den att vara sig själv igen.

16831

muffinlove
2013-12-17, 20:42
då så :D nu har jag set till att jag ska få träfa Moni och Olli från tyskland som är två krabb expertet. och det ska bli så roligt att få en prat stud med dom, just nu har jag ingen fråga så. men så fort jag ser dom vet jag att det kommer att spruta frågor från mig :D

jag tro att tysklands resan kan bli ganska rolig efter allt jag kommer att handla lite krabbor och sniglar. för er som har varit borta på sån här resa. om man vill köppa räkor eller någon fisk hur får man dom att inte dö på vägen hem?

http://www.panzerwelten.de/forum/attachment.php?thumbnail=14000

muffinlove
2014-01-20, 18:53
tjena alla,

jag vet att jag har varit lite död på sista tiden, jobb och annan hobby som tog mycket av min tid. sen är det inte så super roligt att titta på när växter eller krabbor växer går inte super snabbt. men det har hänt lite saker sen sist jag kan ta det dåliga först två st av mina Red Devil gick och dog så det är väldigt tråkigt nu har jag inga honor så behöver styra upp det. Sen så ömsa en Red Devil grymt dåligt och tappa båda sina klor men den lever fortfarande!!! jag vet inte hur han fixa det men det ser ut att fungera, jag ser till att lämna matten i mun höjd så att han kan tugga i sig något iaf.

i det andra karet med mandarinen och golden Eye så händer det inte så super mycket mer än att dom mår väldigt bra. och två av krabborna har lärt sig vem jag är så dom springer inte iväg direkt men lite blyga kan dom vara så man får gå fram sakta så är det lungt. Mina vampyer mår super bra dom ömsar och springer runt som tokar i sitt nya kar, inte haft nå problem alls med dom super bra krabbor (tack så mycket för det crille)

mina små mini krabbor är inte så mini nå mer dom har växt till sig väldigt bra nu på sista tiden, dom är snart ung krabbor men jag skulle ge dom en eller två månader till. jag var och hämta ett nytt kar till dom idag så det blir att tryck testa och se att allt är helt och inte läker så dom kan börja flytta in redan imorgon.

jag har prova med crab sticks nu ett tag och dom ser ut att fungera bra, man kan inte ge så mycket då äter dom inte upp det. men blnadar man med fisk foder och några såna pinnar så är dom små krabborna väldigt glada. dom har även lärt sig nu att dra ner foder som är på vattnet så det är väldigt roligt att mata dom. Väldigt aktiva och sociala med varandra jämt nå drama i deras lilla ikea förvarings låda som dom bor i nu.

bilder kommer så snart jag kan, nu måste jag gå och ta av potatisen innen den sprängs i bitar.

hoj muffin :D

Mithroth
2014-01-21, 21:44
Kul med uppdatering. Vet hur det är med saker som kommer emellan, har själv projekt som har gått i stillo den senaste tiden. Mitt paludarium hade jag planerat att det skulle vara färdigt för plantering vid den här tiden men det lär dröja nån månad ytterligare. Planer som ändras, väntan på material mm fungerar inte alltid som man hoppas :roll:

Synd på Red Devilsarna, du skulle ju vara mentor åt mig där tänkte jag :D Får hoppas att det fixar sig så småningom där med, det verkar ju gå bra med de andra sorterna så det var kanske i individerna problemet låg från början. Var det ömsning på honorna också som var problemet?

Peckoltia
2014-01-21, 21:50
Det var ju synd att ömsningen inte gick bra där, men som tröst kan jag säja att det brukar växa ut nya klor igen kanske inte lika stora men ändå klor:D!

Här ömsas det med i karet och jag har märkt att de helst ömsar i vattnet:)

muffinlove
2014-01-22, 11:24
Synd på Red Devilsarna, du skulle ju vara mentor åt mig där tänkte jag :D

hehe inga problem bara för ett par st kola av är det inte kört än, när jag får lön ska jag se till att fixa lite fler brudar till karet. sen ska jag även ta och renovera om lite gran. jag är inte helt nöjd med hur det ser ut just nu och vissa växter trivs in så bra så jag ska ändra om lite.

@Peckoltia

jo jag vet att dom kan göra nya glor och leder, men det är inte så bra. För när dom växer fram en ny klo eller ben så gå all energi till att skappa just den leden detta gör att krabban i sig slutar att växa och dom kommer att bli lite mindre, just för den här arten gör det inte så mycket för dom är redan så små. men på typ en krabbtaske så kan man se ganska tydligt för dom lever mycket längre hur som jag fluma ut lite soz.

Nej det som är dåligt med den klo lösa krabban är att den inte har några klor alls, så jag är orolig att den ska klara sig över huve taget. som jag sa innan får jag se till att mata den i höjd med munen så att den når och jag är fortfarande helt förbryld över att den lever.

men jag vill verkligen få fart på min Red Devils, så dom står ganska högt på min att göra lista.

sen skulle jag behöva lite mer Blue pearl för jag tappa ett par st via att dom for in i pumpen det var innan jag gjort den räk vänlig nu är det fixat. sen så åker ett par st ibland på att krabborna i karet jagar dom :D

muffinlove
2014-03-10, 13:44
när jag städa i karet lite gran igår, så hitta jag massa nya små krabbor :D dom kan inte vara mer än 1 vecka gammla för dom är mega mini små. det var ju en väldans tur att jag inte börja slänga ut all java mossa jag hade där dom ser ut att trivas bra i den. så nu får jag fylla på med mer då haha.

Peckoltia
2014-03-10, 18:43
Vad roligt med bebbar:D!
Här har inte hänt något men de ömsar och mår bra men min enda egna krabba dog hittade den på golvet den levde men den klarade sej tyvärr inte, jag har både hannar och honor av dem som är kvar ändå min var en hona den helt lila krabban'

De vitarmade mandarinerna går inte att köpa längre de har blivit rödlistade så jag får väl nöja mej med de här jag har då:)

muffinlove
2014-03-11, 08:03
hur kan det komma sig att dom är rödlistade?

muffinlove
2014-04-22, 21:57
var ett tag sen jag posta nu och det har hänt en del här borta. små krabbor håller på att bli vuxna nu inte långt kvar innan dom är i sit sista stadium. men det som har tagit min tid idag är ett kar jag har gjort om, mina vamyrer har haft ett 70L kar som var ganska tråkigt jag fick aldrig till det som jag ville. och jag prova mig fram med många olika designs men var som sagt aldrig nöjd tur nog så kunde jag bytta bort det mot ett störe.

så idag har jag prova att göra ett low tec växt kar och det blev inte så dåligt, något som jag har märkt är att krabborna inte om att bara ha sand. så nu har jag set till att dom fick jord att kunna gå runt i och gräva i jag hoppas att dom kommer att börja para sig snart vore väldigt roligt att få lite nya små. känner att jag är lite trött så jag ska inte skriva så mycket mer nu det kommer bara att bli flum.

så här blev det iaf.

muffinlove
2014-08-06, 15:46
Håller på att bygga ett nytt kar till mina krabbor, det kommer bli det största jag har gjort. men det bästa är att det kommer att bli mycket bättre! mitt stora problem nu är hur jag ska dra rören för vatten men det löser sig nog. jag har posta lite på blogen men kommer att uppdatera här med lite gran med bilder och annat.

Bambikill
2014-08-06, 22:29
Spännande :) Jag har blivit lite inspirerad av några olika trådar och funderar starkt på att ha ett litet paludarium som nästa projekt :)

Peckoltia
2014-08-06, 22:48
Det är roligt att greja med det och karet ser trevligt ut ju :D

muffinlove
2014-08-07, 21:37
bilden där uppe är mitt näst senaste bygge väldigt low tec. det jag håller på med nu kommer att ta lite mer tid men om allt går som jag har planera så kommer det att bli så grymt snyggt. samt att jag kommer kunna fån in alla mina krabbor jag fick från första kullen utan att dom behöver bårka så mycket.

men den nya sotra ytan som dom får kommer jag nog kunna att odla mer och snabbare, sen ska jag hota om mitt 60L som crabbling kar som jag flytta över ung djuren sen.

jag har nu även börja med första lagret av fogskum så allt tar sig väldigt långsamt just nu. men om ca 2 veckor då kommer jag kunna att bygga och greja hela dagarna långa, för då är jag på semster :D

PS
om någon får nyss på vampyrkrabbor så är det bara att hoja till jag behöver några fler honor ca 4-5st.

Peckoltia
2014-08-07, 23:24
Ska bli intressant att se hur det större blir när det växer fram ur dina händer :D!

muffinlove
2014-08-21, 18:19
Ja det kommer bli super spänande att se, har lyckats odla på massa växter nu. Jag kom precis hem från min semester hitta två döda krabbor! Min mandarin som var gammal och en ung som inte var super så alla klara sig ganska bra. Så imorgon kan jag börja meka med mitt stora kar på hel tid det kommer bli kul att greja igen.

Ska även göra en liten order på nya krabbor vill ha in lite nytt blood.

Peckoltia
2014-08-21, 22:43
Spännande, jag har inga krabbor kvar just nu men så bråkar jag med cyanot i vivariet med sen en tid, hoppas jag blir av med eländet någon gång:)
Hade tänkt göra om mitt större terrarium och hade flyttat mina vandrande pinnar men nu har jag flyttat tillbaks dem igen måste hitta något större än ett terrarium som bara är 30x30x30 cm till dem först:)

muffinlove
2014-08-22, 09:58
ja du kommer behöva en lite störe kub en 30 om du vill ha fler krabbor. för att vara så små så vill dom ha plats att röra sig många som blir paff över det. men om man tar sig tiden på kvällar så kan man se att dom är ute och vandra runt väldigt mycket. nu har jag så många i mitt kar att det händer saker hela tiden.

men det är på tiden att dom måste flytta för det är lite små bråk ibland och jag är mest orolig att dom sak börja ge sig på varandra när dom ömsa. dom flesta har börja bli köns mogna så det kan mycket väl börja bli stor bråk snart.

I går när jag kolla in i burken såg det ut som att min hona hade rom igen !! Hon var lite svulen runt magen så jag tro det kan vara något på G så nu vill jag verkligen bli klar med min stora burk.

Peckoltia
2014-08-22, 16:58
Jag har inte plats för någon så särskilt mycket större än denna och terrariet i köket är på tok för stort, har tänkt mej cameleonter i det lite senare:)

Har aldrig sett att några hannar bråkat hos mej men det kan nog hända särskilt när någon hona är parningsmogen:)

Ska bli kul att se hur du får till det nya vivariet:D

muffinlove
2014-09-05, 21:51
nnu börja det nå sitt slut vilket är ganska skönt har försökt att jobba på så mycket jag kan. Alla bitar är på plats och jag har silikona på lite jord så det inte ska se så tråkigt ut. jag har fortfarande inte lärt mig vilka färger man kan blanda och greja med så det blev gråt som grund färg jag hoppas nu med tiden att mina kläter växter kommer att ta över så man inte ser så mycket av bakgrunden.

om någon har tipps på lite roliga kläter växter är det bara att hoja till jag har lite ider, men kommer mest att föröska att återanvända många av mina krabb säkra växter som jag har själv odlat fram under året. bilder och en lång blog post kommer inom kort sitter och greja med bilder och skriver text på blogen länk kommer när det är klart.

nu blir det att villa lite sen imorgon är det 30års fest för frugan.

det är lite rapport på vad som händer här borta.

muffinlove
2014-09-18, 23:10
här kommer lite bilder på den nya burken. och när jag greja runt lite med växterna idag så hitta jag en ny liten kompis nere i jorden, trevligt att dom redan börja trivas så bra. nä jag såg att en hona var på smällen och lite orolig att ungarna inte skulle klara flytten men det ser ut att gått bra. jag hitta bara en av dom så det lär vara bra många kvar där inne nu kommer jag bara låta allt vara så att krabborna får stressa ner sig och dom andra små som är kvar kan växa på sig lite.

muffinlove
2014-09-19, 11:04
idag lyckas jag dra ut tre små krabbor från det stora karet, sen såg jag ett par st som gömde sig i växterna och runt kanterna. Jag tänker låta resten av dom vara kvar och se hur dom klara sig där innen. jag nöjer mig med att ha flytta på 4st små som är i min uppfödnings burk.

jag var ner till arken idag och la en order på fryra honor när jag flytta över alla krabbor så såg jag att det var ett väldigt stort över skott på hananr så jag vill dryga ut med några fler. har jag räkna rätt så kommer jag att ha ca 8st honor det borde dra ner stressen ganska så mycket sen hoppas jag att jag har någon hona till i min lilla burkr har 7st små som snart ska få flytta in i den stora men jag vill ge dom lite mer tid att växa på sig.

jag har även lagt en order på 6 nya vamyr krabbor jag har inte haft lite bra fram gång i det karet, jag tro min hona lever men inte set henne på ett tag nu. jag vill även göra om den burken så att man kan se dom lite mer just nu så gömer dom sig bakom stenar väldigt tråkigt. men det får bli efter hösten.

Peckoltia
2014-09-19, 14:57
Haha vilken liten söt bebis dom är inte stora inte:D

Kul med lite nytt med, jag har inte plats för krabbor nu längre när jag gjort om vivariet till saltvatten, finns risk för att flera kar går samma väg längre fram:)

muffinlove
2014-09-24, 06:29
jo jag ser att saltvatten tar mer och mer plats vilket är roligt. det är nog att många sötvattens akvarister börja bli trött på samma sak men framför allt är det mer färg i salt. det är en tids fråga även för mig innan jag går över till saltvatten fast jag är mer inne på att ha räkor och krabbor.

detta är en av dom krabbor som jag vill ha.

http://farm1.static.flickr.com/25/56868394_7e289fbb8d.jpg

Peckoltia
2014-09-24, 21:57
Vad heter den krabban?, den var tuff :D!