handdator

Visa fullständig version : ett nytt bygge

muffinlove
2013-11-25, 19:12
Som många av er vet så har jag mekat lite gran nu med ett vivarium, jag är fortfarande inte nöjd med hur det blev. men jag har länge varit inspererad av vad dude i USA (han hetter bill) gjorde att bygga en in sats i karet med allt.

Källa: http://mellowvision.com/2011/04/14/sneak-peak-the-insert-is-done/

Och jag är väldigt sugen att göra något sånt här själv, mest för att bespara karet så man sliper hålla på riva och skrapa rent. för att kunna sälja av det eller göra något annat så jag hade tänkt börja lite mindre med att bygga en liten pool. Jag kommer att göra den i fregolit och prova att grunda den med sika 107 som stöterbort vatten. jag vill prova mig fram så att jag vet vad som kommer att fungera sen när jag uppgradera till terrarium.

Jag kommer att posta lite skisser lite senare, men min plan är att föröska göra om karet så att det blir mer som en regn skog. det hade varit grymt roligt att ha lite små fiskar men jag vet inte om jag kommer klara av att få in dom.

men det kommer iaf att vara mitt nästa projekt just nu som inte kostar så mycket stålar.

Pia.L
2013-11-25, 20:31
Det ser jag fram emot att följa...

Peckoltia
2013-11-25, 20:35
:thumbs::thumbs::thumbs:

muffinlove
2013-11-26, 09:54
här kommer en snabb skiss på vad jag har tänkt mig. jag ska förklara lite saker så att ni fattar vad det är för gega jag har gjort, det svarta är plastglas som jag kommer att lima fast fregolit eller fogskume vet inte än. hur som helst så är det röt och det blåa ska då vara vatten jag har gjort enkla former nu mest för att man ska förstå vad som är vad. jag kommer att jobba fram mycket mer textur i allt och det kommer inte att vara runt.

Det viktiga kommer att vara att man kan ta ut det från karet utan att man behöver spendera en hel söndag med att städa och skrapa bort gammalt grunk. Min plan är att göra mycket mer kompelxa saker med tiden som tex hela botten med olika små pooler som koplas samman som en liten bäk och ha ett littet vatten fall. innan jag slutar med hobbyn så måste jag göra minst två vatten fal det har jag lovat mig, men att göra något som går runt i hela karet.

16738

Jag kommer att prova mig fram med den här pumpen, jag vill ha en pump som hjälper till att hålla rent i karet och tycker att den ser bra ut.
http://www.akvarieshopen.com/image/cache/data/EHEIM/AS2203-2-500x500.jpg

och den var inte så super dyr så får man dra en liten slang bakom någon vägg eller sten se hur det forma sig, det är iaf väldigt långt fram i tiden.

men så ser väl min första test modul man kan summera med att mitt slut mål kommer att vara en bäk med vatten fall. så den kommer att bli avlång och lite small.

Brigitte
2013-11-26, 15:38
Lycka till med din nya projekt, de blir roligt att följa!:thumbs::)

Mithroth
2013-11-26, 18:33
Filtret ser ju intressant ut. Står det något om hur stort flöde man kan få ur det?

muffinlove
2013-11-27, 21:45
inga problem kompis jag fixa länk :D jag ska föröska få mina händer på en sån här och leka lite gran.

http://www.akvarieshopen.com/akvarietillbeh%C3%B6r-21/akvariepumpar-akvariefilter/innerfilter/miniflat.html

Mithroth
2013-11-27, 22:14
Har kollat på olika försäljningssidor och på Eheims hemsida också men ingenstans står det något om hur stort flöde den ger. Lite märkligt tycker jag. Hur som helst tror jag att jag också satsar på en sådan. Men då köper jag från pwss, lite bättre rykte än flodströms... ;)
http://www.pwss.se/product.php?productid=17178&cat=620&page=1

EDIT. Hittade den precis på Guldfisken.se. Där fanns mer info:

12.7 x 3.3 x 5.4 cm. 5 W. Ställbart upp till 300 l/h. Tryckhöjd max 0.5 m. Minifilter speciellt framtaget för paludarium och aquaterrarium med grunt vatten. Eheims artikelnummer: 2203020. Designad för horisontell montering på botten av terrariet. Kan även användas för att skapa ett vattenfall med anslutning av 12/16-slang.

EDIT 2. Hade jag inte varit blind hade jag sett att det stod på paketet på bilderna...:oops:

muffinlove
2013-11-28, 10:49
hehe inte lätt alla gånger när det är precis framför än. kommer nog att ta det från PWSS jag med och lite extra slang med.