handdator

Visa fullständig version : Cherax holthuisi eller likvärdig.

Kobayashi
2014-01-05, 17:23
Bäste forumkamrater!

Jag funderar lite löst på att starta en ny tank där jag kan ha någon/några kräftor. Har tidigare ägt ett par thailändska dvärgkrabbor (minns ej latinskt namn på dessa) som tyvärr dog. Oklart varför.

Hursomhaver. Sitter och funderar på vad man skulle kunna ha för djur i tanken. Såg att rendo-shrimp.de säljer Cherax Holthuisi. Någon som har erfarenhet av dessa krabater? Eller som kan tipsa om någon annan kräfta som är förhållandevis lättskött? Allt av intresse. :idea:

Pierre_N
2014-01-05, 18:16
Kräftor är tyvärr förbjudet att hålla i Sverige (med undantag flodkräfta samt signalkräfta) så du får tyvärr hålla dig till krabbor/långarmade räkor. Har du kikat på Macrobrachium assamense? Jag tror att det finns flera på forumet som säljer den.

Kobayashi
2014-01-05, 21:44
Kräftor är tyvärr förbjudet att hålla i Sverige (med undantag flodkräfta samt signalkräfta) så du får tyvärr hålla dig till krabbor/långarmade räkor. Har du kikat på Macrobrachium assamense? Jag tror att det finns flera på forumet som säljer den.

Har inte kikat på Macrobrachium assamense, men gör det nu. Tack för tipset! Jag uppskattar det.

Läste lite mer på Jordbruksverkets hemsida: "Observera att det är förbjudet att importera/införa levande sötvattenkräftor som tillhör familjerna Astacidae, Cambaridae och Parastacidae." Det borde precis som du skriver innebära att Cherax holthuisi (som tillhör just Parastacidaefamiljen) är förbjuden att ta hem. Sablar.

Peckoltia
2014-01-05, 22:16
Det finns flera läckta stora arter bland Macrobrachium:)!

Kobayashi
2014-01-05, 22:50

Ja, det verkar onekligen så. Skoj! Har du själv?

erik46
2019-03-10, 22:09
Finns det större än assamense? (som jag har)

Janne Johansson
2019-03-16, 15:14
Macrobrachium rosenbergii blir betydligt större :)

multe
2019-03-17, 10:42
Finns det större än assamense? (som jag har)

Macrobrachium Asperulum som även förökar sig i sötvatten.

https://www.youtube.com/watch?v=r_kapMnqNsY