handdator

Visa fullständig version : städning hos krabbor

danimahler
2014-01-23, 16:36
Hallådär!
Ny på forumet och Lutar åt att börja med krabbor (vampyrer) för mig. Det enda igentligen funderar över är städningen.

Ni som har krabbor idag. Hur ofta och hur städar ni åt krabbor? Skitar dom ned mycket?

Jag har pm:at med peckolina(tror jag hon/han heter). Men vill gärna höra med fler av er.
Jag kommer själv ha dom i ett terrarium med en mindre vattendel.

muffinlove
2014-01-25, 14:10
SKöna bullar!!!!!!!!!!!! det är roligt att se fler börja med krabbor och dom är väldigt roliga. Vamyren är en väldigt bra krabba att börja med dom klara det mesta och dör inte så lätt. föra tt kunna ge dig lite bättre hjälp behöver jag veta hur pass sort ditt terarium är tänk även på att 2/3 av karet ska vara land. man kan ha en liten skål med vatten se till att det är mellan 5-20cm djupt det är inga problem men dom måste ha så dom kan dyka. det är viktigt för att dom ska kunna blöta ner sina gjälar och rensa ut dom. och även när dom ömsar så vill dom helst gör det under vatten det blir lite lättare för dom att glida ut sitt skal då, det händer att dom gör det på land men inte så ofta (iaf inte för mig)

jag städar ur mina kar varanan dag eller när jag ser att deras mat börja mögla och bli lite snuskigt, det tar bara någon min så är det klart. så det är inte så svårt att hålla rent hos dom. jag matar med fisk mat just nu det tycker dom om sen så varva jag in lite ibland med krabb tableter som jag smula ner och blanda samman med fisk maten.

det är även bra att slänga ner lite krosade ägg skall som har blivigt kokat först, det är extra calsium som dom behöver bland annat till att få ett hårdare skall. sen bruka jag även köra ner lite rå räka som jag har hakat till minder bitar då kan dom ta med sig matten till sin göma om dom vill det.

och för mina vampyrer så bytter jag deras vatten ca 2 gånger i månaden, jag kommer att fixa en pump till deras kar så det blir lite mer ström i vattnet. något som är bra att veta är att krabborna fixa strömt vatten det ska inte vara mega blås men lite ström går bra, det är även bra för deras luktsine då kan dom leta sig fram lättare.

O en bra sak att vetta är att vissa krabbor tycker om att vara nere i vattnet och andra uppe på land alla är olika, det kommer du nog att märka sen när dom skaffar sig sina revir.

och om du skaffa dig nya krabbor är det väldigt bra att du renovera så att man noll ställer alla revir så slipper man massa bråk, hanarna kan vara ganska dryga med varandra ibland och bråka en del.

kom även ihåg 2:1 det är grund regel eller en rikt linje till hur många honor man ska ha på hannar, det är bättre att ha fler honor än hannar. för annars kommer dom att stressa ut henne och hon kan dö (det som hände min Red Devil) när dom är små och inte köns mogna är det lungt men så fort dom blir köns mogna då blir det fart.

väldigt svamligt just nu från mig blev väldigt glad att se en till :D bara fråga det du undra så ska jag föröska att hjälpa dig med vad jag kan.

PS: det är en hon och förlåt för imformations bomben jag dropa på dig :P

danimahler
2014-01-27, 12:02
muffin"

Perfekt svar! Jag hade nästan gett upp tråden innan jag såg nu att du svarat.
Jag hade tänkt beställa ett 80*40*35 Terrarie. Anledningen att jag vill använda terrarie är att jag tycker det är smidigast med dörrar.
Tanken var att större delen ska vara land. 1/4del vatten ungefär. Frågan är då hur jag ska göra att syresätta vattnet.. Finns det små pumpar eller kan man köra på att byta en kanna vatten om dagen för att få tillräckligt med syre?

Jag siktar på 4krabbor eller fler. Helst velat blanda red devil med carnival eller vad dom nu heter :P. Men det kanske är dumt om man tänker på eventuella avkommor?

Sen en fråga om bottenmaterial. Vad använder du? Sand, jord, eget?, sten.

Mvh

Peckoltia
2014-01-27, 13:50
Jag har sand och mindre lavastenar i mitt, under sanden har jag ett bottenfilter och på det ett litet pumphuvud, det har jag monterat på bottenfiltret med en liten bit slang emellan, det funkar bra faktiskt:)

Det är ingen hit att blanda olika arter i samma kar då de korsar sej:)

danimahler
2014-01-27, 21:00
Aha, jo det låter som en idé det !
Det kommer nog bli relativt enkelt till en början. Köra det som behövs för att dom ska trivas och för att komma igång med dom små liven.

Den stora frågan är.. vampyr Red devils eller vampyr lila .

Peckoltia
2014-01-27, 21:36
Du får väl köpa den som du kan få tag i:)

muffinlove
2014-02-04, 16:59
tjena,

mitt internet har varit nere nu ett bra tag men nu är det uppe och bra igen därför jag inte kunna svara.

Det är bra om du inte blanda areter det kan fungera ibland, men ofta blir det att djuren börja bråka lite för mycket med varandra. Jag har två kar med sand och två kar med jord min egna erfarent het nu är att sand är lite lättare att ta hand om för man är så pass van vid det nu. om man har haft fiskar medans jord var lite svårare det är lätt att det börja växa bakterie kulturer runt maten och små kryp. Av vad jag har läst så är dom inte farliga för krabborna men jag ser till att ta bort gammal mat så fort jag kan så att man inte tar någora onödiga risker.

växter kommer givet att må mycket bättre i jord men vissa växter fungera ganska bra med sand med och mycket vatten. du får prova dig fram till det som passa din smak, en viktig sak är att om du ska plantera något bland krabborna se till att du har haft dina växter på vatten spolning i minst en vecka.

jag mena följande: många växter som man handlar nu har blivigt behandlade med olika tycker av gifter så att dom ska kunna växa snabbare ect ect. om man kör ner dom i karet så är det lätt hänt att krabborna kan få in gifter i sig själva då dom går och äter på allt möljigt. Så om du ser till att vattna växterna i ca en veckas tid eller två (det bästa) så ser man till att spola ur allt skräp från dom. Jag har gjort det på alla mina växter som åker in. Sen när allt börja ta sig och man måste ansa lite kan man ta stiklingar och plantera på en annan plats eller annat kar :D

danimahler
2014-02-16, 21:45
Ledsen för en seg uppdatering. Men nu har jag precis dragit igång ett akvarium. Det blev lite ändringar med planeringen.. så jag kommer börja med räkor. Sen när det växt en del i karet och med lite möblering så ska jag nog få till en sorts landdel till ett par krabbers :D det är målet iallafall.

Jag byggde faktiskt ett riktigt ballt bord/bänk att ha akvariet på också. Allt stämde, blev rakt och fint.. Så jag är rätt nöjd för tillfället.

Nu ska jag bara vänta tills grumlet lagt sig och plantera några växter så hämtar jag ett gäng räkor. Det ska bli jävligt spännande :D