handdator

Visa fullständig version : golden eye krabblingar

muffinlove
2014-01-25, 14:11
Efter att haft lite problem med mitt nya kar. Så tro jag det är bättre nu. Jag fick som en film av slam i vattnet med små vita larver/maskar i sig. Aldrig ser det innan och jag är inte ny i hobbyn. Så jag tog av locket och slängde den åt hel@@@tan!! Det lukta rutet i i karet och inte akvarium som det ska, så nu har jag gjort två vatten byten och lufta ut allt. Jag la även in lite sniglar o räkor för att städa ut det redigt, även en pump nu så vattnet kan röra sig.

nu när jag fick i lite mangrove så har många krabbor bara försvunigt, det var många bra platser att göma sig på så det var väldigt roligt att se att alla trivs.

Jag måste även göra ett nytt lock så att dom inte rymer, så det blir att dra ut och handla lite mygg nät och någon list. för jag har en ganska bra grund tem i alla mina kar dom ligger på ca 22-23C vilket är helt ok.

PS: räkorna som jag la i nu städar så det knakar just nu så jag tro karet kommer att ta sig ganska bra nu.

17076
17073
17074
17075

Peckoltia
2014-01-25, 14:48
Dom kan inte rymma om det ser ut så där, de är inga fasadklättrare på glas dom måste ha inredning som går högre upp nära kanten om dom ska kunna rymma:)

muffinlove
2014-01-25, 16:19
jo jag har set dom klättar upp lite gran på silikonet men min teori är följande. när loket var det svarta standar man får med så var det för varmt så jag tro dom ville svalka ner sig. för det var inte en utan ett par st som var på väg åt samma håll.

jag har iaf varit ute nu och handla på mig lite insekts nät, häften och trä list. så jag kommer att göra nya lock till alla mina kar eller så många jag kan få ut på min 3,6m långa list.

men jag tro inte heller att dom kommer att ryma just nu dom är ganska duktiga att hålla sig till mitten av karet, det är ju där all rolig mangrove är :P och med dom nya bittarna som jag har i nu så fick dom grymt många platser att göma sig på väldigt roligt.

muffinlove
2014-01-25, 17:56
läste min post Peckoltia förlåt jag låter ju jätte elak mot dig :oops:

Peckoltia
2014-01-25, 18:47
Hmmmmmm, hur kan du med;):lol::lol:!!!

Jag har aldrig sett någon klättra på silikonet i hörnerna och mitt första kar till krabborna var ett öppet kar, nu i mitt i mitt Juwel Vio 40 så har jag ju bakgrunden hela vägen upp så har satt nät för hålet i bak:)
Nu har jag fått dit belysningen med så karet har ledbelysning:)

Mithroth
2014-01-25, 20:03
Har också läst om flera som haft krabbor på rymmen efter att de tagit sig upp för silikonet i hörnen. Men det beror säker på hur karet är inrett också. om det står inredning upp till den sista decimetern är det betydligt lättare för dem än om det är långt upp som ditt muffinlove.