handdator

Visa fullständig version : Kom igång med kardinaler?

Sophfia
2014-04-13, 01:09
Jag är som så många andra jättesugen på att skaffa ett kar och testa kardinaler. MEN jag vet att det är en väldigt krävande räka och skulle därför jättegärna vilja ha tips på vad man absolut bör tänka på. En nybörjarguide för att lyckas helt enkelt! ;)

Jag har förstått att det ska vara ett väl ingånget kar med mycket alger osv då dom inte har samma "luktsinne" som andra räkor. Och såklart att dom ska ha hårt vatten, 7-7,5 i ph? Eller? När blir det för mycket? Läste någonstans att dom "bara" klarade 8 i ph? Att man inte har såå mycket att röra sig med. Att dom också ska ha relativt varmt vatten. Gärna många gömställen.

Hur gör ni med vattenbyten? Går det ha dom i stan överhuvudtaget? Tillsätter ni något särskilt medel? Sulawesisalt har jag sett nämnas, men jag vet inte så mycket alls om det?

Jag har även sett att vissa skickar...men hur fungerar det i praktiken? Temperaturen borde ju sjunka under 25 grader rätt lätt? När jag började läsa lite om kardinaler för flera år sedan så var folk väldigt hispiga och vågade knappt åka bil med dom. Har dom blivit lite härdade eller?

Just det! Vad för kar är egentligen bäst?

Övriga tips?

stigsdotter
2014-04-13, 12:18
det där med mycket alger är ett aber för mig....hur mycket belysning eller fönster i närheten så får jag inte alger i karet, hmm hur gör man:D när man vill ha alger. Läser din tråd så får jag med svar kanske :thumbs:

Peckoltia
2014-04-13, 14:52
Kardinaler behöver både högt Ph och Gh + varmt vatten runt 28-29 grader, finns lite att läsa om dem i här där det är bra beskrivet:)

http://www.redbee.se/content.php/36-Kardinalr%C3%A4ka

De behöver mycket kalcium för att må bra så kalkhaltig botten och stenar, sanden kan gärna vara blandad med korallsand till hälften.

De äter alger men även finfördelat foder men alger är ett måste i karet, de är inte som vanliga räkor de kommer inte fram och flockar sej om maten utan knatar omkring och plockar oavbrutet bland algerna.

Karet måste ha varit igång en tid så att alger hinner etablera sej på stenarna innan man skaffar kardinaler.

JenL har ett recept på mat man kan göra som man smetar på flata stenar och fryser ner jag har det någonstans ska leta lite:)

Victor.Bergdahl
2014-11-13, 14:03
tror en bra tumregel är att akvariet skall ha varit igång i ca 1 månad innan man stoppar i räkorna.
Korallsand/kross eller kalkrika stenar är mer eller mindre ett måste. De är även bra för att få ett stabilt PH och hårt vatten.
Personligen så gör jag små vattenbyten och ser till att hålla temperaturen runt 28 grader. Belysningen i mitt akvarium är p åca 10 timmar per dygn, akvariet är inrett med mycket sten och en del mossa, kör även med lite riccia som flytväxt. Jag förespråkar stor filtervolym tex filterhörn eller ytterfilter. Vet att vissa kör med bottenfilter och det är nog ett bra kompliment!

Peckoltia
2014-11-13, 19:47
Vet du jag gör inga vattenbyten alls hos mina Kardinaler längre fyller bara på med osmosvatten som jag inte mäter fast jag har en sån mojäng:)

Mina Kardinaler förökar sej friskt i karet nu innan dog dom och jag hade tillslut bara 4 kvar, nu har jag faktiskt väldigt många i mitt 12L kar och jag vågar inte flytta dem till ett större kar för risken att de stryker med igen vågar jag inte ta:)
Vet inte hur många det är men av de 4 räkorna har jag säkert i alla fall ett 40-tal nu skulle jag tro och stenarna är gröna av alger:)
Det tar mycket längre tid en 1 månad för att få en bra balans till Kardinalerna och särskilt viktigt är det att det finns gott om alger till dem, man får nog räkna med några månader i alla fall.

1915119152http://www.redbee.se/images/misc/pencil.png

Victor.Bergdahl
2014-11-13, 20:18
Ser grymt ut!

Skickas från mobilen via Tapatalk

Peckoltia
2014-11-13, 20:38
Tack, ja det är tur att Kardinaler är små räkor annars hade det blivit problem med det lilla karet:D

crillert
2014-11-13, 21:11
Tjena. Jag läste oxå en massa innan jag skaffade mina första och nu, några år senare, odlar jag ganska många. Högt ph, 8-8,5 är perfekt. Varmt vatten 26-28 grader. I Kungsbacka, där jag bor är det mjukt vatten 3-4 dh och för övrigt gör jag inget speciellt. Mycket kalksand/sten är bra, låt karet gå en stund typ 2 månader ifall stenarna är helt nya och sen är det klart. Denna metoden har funkat toppen för mig, men det finns flera sätt som fungerar fast enklast är oftast bäst :)

Gurra
2015-05-30, 18:48
Några nya erfarenheter av dessa snyggingar?

Har ett tomt kar ståendes som jag tänkte försöka mig på lite kardinaler i.

Tänkte köra korallsand eller krossad kalk och kalkstenar (eller dragonstone som ja hört ska va kalkhaltiga) som inredning för att hålla ett högt ph. Men kan det bli för högt?
Ljusa stenar är ju även bra för alg tillväxten =)

Daniel Brodin
2015-05-31, 11:19
Du har jag inte längre kardinaler men odlade dem i flera år tidigare.
Mjukt/medelhårt vatten högre pH ordentligt med ljus så mkt alger bildas lite högre temp sköt vattenbytena så kommer det nog gå bra.
Du behöver inte oroa dig att pH blir för högt pga dun inredning. Jag skulle dock köra akvariumet tomt tills du har bra algpåväxt på inredningen. Under denna tid kan du dra av en mätning av v-värden för att se hur det ligger till.
Lycka till och återkoppla gärna hur det går.
😀

Peckoltia
2015-05-31, 13:42
Jag använder bara vanlig akvariesand med inblandad korallsand i ag har inga kalkstenar utan kör som på bilden med rundade stenar utifrån.
Jag har erfarenheten att kardinalerna blir knallröda med vita prickar i stället för mörkt vinröda med blå prickar av en massa jätteljusa stenar, de trivs bättre med lite mörkare inredning i karet.
Man kan ju trycka ner en mindre kalksten i något hörne om man känner för det, varför de inte färgar ut på ljus kalksten är att de försöker smälta in med omgivningen så att de inte syns så mycket vilket inte funkar för dem med vit kalksten, det är skygga räkor och håller stenkoll på vad som händer runt omkring dem och utanför karet, de är inte som våra mera vanliga räkor utan drar sej gärna undan :)

A och O är mycket alger även om man inte gillar det i akvarium men här är det en nödvändighet då kardinalerna till största delen äter alger och det ska vara de mycket korta gröna algerna som syns på mina bilder av mitt lilla kardinalkar. Bästa sättet att få igång algtillväxten är att ha ljuset tänt dygnet runt tills man ser att algtillväxten kommit igång ordentligt.
Här funkar det inte med mjukt vatten de behöver kalkhaltigt vatten, jag kör med osmosfilter och sätter sedan till Sulawesi mineral 7,5 till vattnet jag ska ha till mina kardinaler men jag håller inte på och mäter vattnet med TDS-mätare eller sådant.

Jag svarar gärna på frågor :thumbs:

Daniel Brodin
2015-05-31, 14:10
En gammal film. De är riktigt coola räkor.

http://youtu.be/aEvc1fGbNgE

nybörjarräkan
2015-09-15, 14:29
Hej. Hoppar in i denna tråden.
Vi har startat upp ett kar och fått igång ganska bra status på alger. Nu till min fråga, någon i Skåne som säljer kardinaler?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Daniel Brodin
2015-09-15, 14:36
Kolla med TomS. Han har köpt av mig och jag tror det går bra för honom.

nybörjarräkan
2015-09-15, 14:45
Kanon. Hur söker man efter personer här? :/ Nybörjare även här.... Fniss

Daniel Brodin
2015-09-15, 15:55
Osäker hur man gör via tapatalk. Men sök på Kardinalräkor. Då hittar du hans annons som startades i Januari...

nybörjarräkan
2015-09-15, 16:24
Tack Daniel!

JenL
2015-09-16, 06:28
En sak till som jag skulle rekommendera:
Kör med en BRA doppvärmare, helst en som varna när den går sönder och någon sort av back-up värmare.
Jag har haft mycket otur med mina Sulawesiräkor pga doppvärmare som gick sönder (en gång kokades räkorna, två gånger sjönk tempen ner till 16°C under natten). Alla gånger dog alla mina räkor och det är ingenting värre än att titta in i ett akvarie på morgonen och alla 100+ räkor är död.